پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوگاندا اعلام کرد ممکن است پذیرای معمر قذافی، رهبر لیبی باشد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوگاندا اولین کشوری است که به طور عمومی و داوطلبانه پذیرایی از قذافی را اعلام کرده است. هر چند ممکن است قذافی هرگز لیبی را ترک نکند مگر اینکه نیروهای نظامی وی را مجبور به ترک نمایند اما رهبران جهان امیدوارند این رهبر مستبد هرچه سریعتتر کناره‌گیری کند و نشانه‌هایی از اینکه دستیاران وی سعی در خارج کردن او دارند دیده می‌شود.

 تامال میروندی، سخنگوی رئیس جمهور اوگاندا با اعلام اینکه در زمان حکومت عیدی امین، رهبر معزول این کشور، اوگاندایی‌هایی در کشورهای همسایه پناهنده شدند، پیشنهاد اعطای پناهندگی به قذافی را موجه دانست.

 این سخنگو افزود که امین در زمان حکومتش در دهه هفتاد، ده‌ها هزار تن از هموطنان وی را به قتل رساند.

 وی در ادامه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: قذافی می‌تواند در صورت تمایل به اوگاندا پناهنده شود.

 هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا نیز که دوستی دیرینه‌ای با قذافی دارد، روز چهارشنبه خواستار میانجی‌گری برای حل مشکل لیبی شد و افزود که اخیرا با قذافی صحبت کرده و می‌داند، وی هیچ برنامه‌ای برای پناهنده شدن به یک کشور دیگر ندارد.

 چاوز در کنفرانس خبری که در اوروگوئه برگزار شد در پاسخ به اینکه آیا ونزوئلا در صورت تبعید قذافی پذیرای وی خواهد بود یا نه گفت: وی در مواقع مختلف اعلام کرد که قصد ترک لیبی را ندارد. من فکر می‌کنم قذافی کاری را که باید انجام ‌دهد و آن مقاومت در برابر یک حمله عظیم است انجام می‌دهد.

 مارک پالمر، سفیر سابق آمریکا در مجارستان گفت: علاوه بر ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه نیز حمایت آشکار خود را از قذافی اعلام کرده‌اند. احتمال اینکه قذافی به جای کشورهای کوچک آفریقایی یکی از این کشورها را انتخاب کند زیاد است.

 برخی از کارشناسان تردید دارند که قذافی لیبی را ترک کند.

کد خبر 131113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز