چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که نیروهای بین المللی که در لیبی دست به عملیات نظامی زده‌اند، حق ندارند به نیروهای مخالف مسلح، تسلیحات بدهند.

  به گزارش ایسنا،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که مسلح کردن نیروهای مخالف در لیبی را موضوعی قابل بررسی دانسته، گفت که این حرکت خارج از قطعنامه شورای امنیت است.

 وی اظهار کرد که روسیه با موضع ناتو در این مورد موافق است که عملیات بین‌المللی با این هدف انجام گرفته که از مردم لیبی محافظت شود نه این که آنها را مسلح کند.

 براساس گزارش بی.بی.سی،‌ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و به طور جداگانه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه گفتند که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که عملیات نظامی بین‌المللی در لیبی را مجاز دانسته، می‌تواند اجازه دهد که به نیروهای مخالف سلاح داده شود.

 در همین حال، پس از آن که نیروهای معمر قذافی، دیکتاتور لیبی بسیاری از شهرهای ساحلی از جمله بندر راس لانوف را تصرف کردند، نیروهای مخالف مسلح در لیبی در تلاش بوده‌اند خط مقدم جبهه را که هنوز در دست دارند، حفظ کنند.

 برخی گزارش‌ها به نقل از نیروهای مخالف مسلح در لیبی حکایت از آن دارد که آنها هنوز هم در فاصله شهرهای بن جواد و راس لانوف با نیروهای طرفدار قذافی در نبردند.

 گزارش‌ها از شهر مصراته، در غرب لیبی، حاکی است که حملات شدید علیه نیروهای مخالف مسلح ادامه دارد.

 فرانسه و آمریکا می‌گویند به شهر بنغازی، که در تسلط نیروهای مخالف مسلح است، نماینده اعزام می‌کنند تا با دولت موقت گفت‌وگو کند.

نیروهای مخالف مسلح سه‌شنبه شب کنترل شهر بن جواد را از دست دادند و از راس لانوف که پالایشگاه مهم نفتی دارد، عقب نشینی کردند.

 اکنون مردم اجدابیه، که نیروهای مخالف روز شنبه (26 مارس) آن را دوباره تصرف کردند، به طور فزاینده‌ای نگران هستند که سربازان رهبر لیبی ممکن است به آنها حمله کنند.

 در ساعات شامگاهی همچنین در طرابلس، پایتخت، صدای چند انفجار بزرگ در نزدیکی اقامتگاه رهبر لیبی شنیده شد.

 یک مقام ارشد نزدیک به قذافی به بی.بی.سی گفت که به باور وی دولت لیبی ممکن است تقسیم این کشور و منابع نفتی آن را بپذیرد.

 بنا به گزارش‌ها، دست کم چند هزار تن طی ناآرامی‌هایی که از شش هفته گذشته در لیبی آغاز شده، کشته و زخمی شده‌اند.

کد خبر 131092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز