همشهری آنلاین: تعداد تلفات انفجار روز دوشنبه در یک کارخانه مهمات سازی در جنوب یمن به بیش از 120 نفر رسیده است.

Factory Explosion in Yemen

به گزارش فارس به نقل از السفیر، در انفجار عظیمی که دیروز در یک کارخانه مهمات‌سازی در شهر جعار در جنوب یمن روی داد بیش از 120 نفر کشته شدند.

گفته می شود که آمار واقعی کشته‌های این حادثه از این تعداد هم بیشتر است و این در حالی است که هنوز علت اصلی این حادثه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این انفجار در پی ناآرامی‌های اخیر در یمن و قدرت گرفتن جریان‌های مخالف دولت و عقب‌نشینی جریان حاکم در برابر مطالبات مردم روی داده است.

از سوی دیگر اسناد "ویکی لیکس " که اخیرا فاش شده است، نشان داد که "علی عبدالله صالح " دیکتاتور یمن سعی کرده است تا سرتیپ "علی محسن " فرمانده منطقه نظامی شمال غرب یمن را که به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های جایگزینی وی مطرح است و به یکی از مخالفان دولت یمن تبدیل شده را ترور کند.

گفته می‌شود این عملیات بعد از اینکه ریاض از آن اطلاع یافته، لغو شده است.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که این انفجار زمانی رخ داد که اهالی منطقه "باتیس " در شمال شهر "جعار " واقع در استان ابین به این کارخانه هجوم برده و قصد غارت تجهیزات آن را داشتند که در همین زمان موادی که برای ساخت مهمات بکار می‌رود، منفجر شدند.

درخواست پناهندگی دیکتاتور یمن از عربستان سعودی

در پی کاهش امید دیکتاتور یمن برای باقی ماندن در قدرت، وی از عربستان سعودی درخواست پناهندگی کرد.

به گزاش فارس به نقل از العالم، درپی تسریع روند تغییر و تحولات جاری در یمن و رویگردانی بسیاری از شخصیت‌های نظامی، سیاسی و حزبی و روسای قبایل از "علی عبدالله صالح "، وی از پادشاه عربستان درخواست پناهندگی کرد.

یک مقام دیپلماتیک سعودی در کویت با اعلام این خبر تایید کرد که علی عبد الله صالح روز گذشته طی تماسی تلفنی با مقام‌های ریاض از سعودی‌ها درخواست پناهندگی کرده است.

این مقام آگاه اعلام کرده است که گفت‌وگو‌ها در این زمینه روز گذشته میان عبدالله صالح و ملک "عبدالله بن عبدالعزیز " و "نایف بن عبدالعزیز " معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر کشور عربستان رد و بدل شده است.

این منبع تاکید کرد: تسریع روند تغییر و تحولات جاری در یمن، پیوستن جمع بی‌شماری از فرماندهان ارتش به مردم، موج استعفا در حزب حاکم و هم‌چنین رویگردانی قبایل یمن از حمایت علی عبدالله صالح، او را به این اقدام واداشته است.

به گفته این منبع قرار است امشب یا فردا فرستاده‌ای از خاندان حاکم عربستان برای بررسی نحوه انتقال قدرت و فراهم ساختن زمینه انتقال صالح و خانواده‌اش، راهی صنعاء پایتخت یمن شود.

پیش از این نیز اخباری در زمینه مذاکرات مقامات یمن و عربستان در زمینه اعطای پناهندگی به صالح از سوی عربستان منتشر شده بود، "ابوبکر القربی " وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور یمن روز دوشنبه گذشته حامل پیام عبدالله صالح برای شاه سعودی بود.

شهرهای مختلف یمن از بیش از یک ماه پیش شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده مردمی علیه رژیم عبدالله صالح است و آنها خواهان رفتن او از قدرت، اصلاحات، دموکراسی و آزادی هستند.

عضو کمیسیون آزادیها و حقوق بشر در پارلمان یمن اعلام کرد که تاکنون 99 نفر در جریان سرکوبگری رژیم علی عبدالله صالح علیه تظاهرات مسالمت آمیز مردم این کشور، کشته شده‎اند.

همزمان با پیوستن شمار زیادی از افسران بلندپایه و سربازان ارتش یمن به انقلاب مردم این کشور، تعداد زیادی از مسئولان حزب حاکم، وزیران، نمایندگان پارلمان و سفرای یمن در خارج از یمن نیز در اعتراض به سرکوبگری عبدالله صالح علیه مردم استعفا داده و خواهان کناره گیری او از قدرت شده‌اند.

در این میان روزنامه فایننشال تایمز از احتمال تغییر موضع دولت ریاض در قبال علی عبدالله صالح خبر داد و نوشت که صالح که 32 سال است بر یمن حکم می‌راند، امیدوار به حفظ حمایت آل سعود است؛ اما انتظار می‌رود عربستان این امید را از وی بگیرد.

کد خبر 131047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز