شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی یمن سحرگاه روز گذشته با برنامه‌ریزی قبلی به تجمع معترضان در صنعا، پایتخت این کشور حمله کرده و اجتماع آنها را به خاک‌و خون کشیدند.

نا آرامی یمن

این حمله تاکنون 6کشته و صدها زخمی به جا گذاشته است. از چند هفته پیش مخالفان رژیم علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن در میدان التغییر در مرکز پایتخت تجمع کرده‌اند اما در ساعات اولیه بامداد روز گذشته نیروهای امنیتی پس از محاصره این میدان با استفاده از بلندگو خواستار متفرق شدن معترضان و بازگشت آنها به خانه‌هایشان شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با بی‌‌توجهی معترضان به این مسئله در ساعت 5 صبح به وقت محلی نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی به سوی مردم کردند. این نیروها همچنین با استفاده از ماشین‌های آبپاش تلاش کردند که میدان التغییر را که به نماد مبارزه مردم یمن تبدیل شده است تخلیه کنند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که حملات گسترده نیروهای امنیتی باعث کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر دیگر شده است. گفته می‌شود که فرد کشته شده در این حمله به خاطر شلیک مستقیم تیر به سرش جان داده که به احتمال زیاد از سوی تک‌تیراندازهای مستقر روی پشت‌بام‌ ساختمان‌های اطراف هدف قرار گرفته است. همچنین عده‌ای از شاهدان عینی از استفاده نیروهای امنیتی از گازهای اشک‌آور حاوی مواد سمی خبر داده‌اند که باعث ایجاد تشنج در میان معترضان شده است. گروهی از مخالفان هم اعلام کرده‌اند که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن برای حمله به معترضان از اراذل و اوباش استفاده کرده است. به گفته پزشکان حاضر در محل نیروهای پلیس همچنین با بستن محوطه میدان التغییر مانع از رسیدن گروه‌های امدادی به محل شدند.

حمله به معترضان در میدان التغییر یک روز پس از آن صورت گرفت که ده‌ها هزار نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهراتی گسترده در روز جمعه بار دیگر خواستار مقابله با فساد اداری و بیکاری و کناره‌گیری رئیس‌جمهور این کشور از قدرت شدند.علی عبدالله صالح 32 سال است که قدرت را در یمن در اختیار دارد و با گسترش ناآرامی‌ها در این کشور وعده داده است که در سال 2013 که دوره ریاست‌جمهوری او به پایان می‌رسد دیگر نامزد انتخابات نشود. وی همچنین با گسترش تظاهرات مردمی هفته گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که نظام حکومتی این کشور به نظامی پارلمانی تبدیل خواهد شد. وی وعده داد که در مورد قانون اساسی جدید همه‌پرسی برگزار و قدرت در یمن به دولتی واگذار خواهد شد که تا پایان سال‌جاری میلادی توسط پارلمان انتخاب می‌شود. درحالی‌که بیش از 30 نفر در هفته‌های گذشته در ناآرامی‌های یمن کشته شده‌اند این مسئله هم نتوانست باعث کاهش اعتراضات در این کشور شود.

درگیری روز گذشته پس از آن رخ داد که جان برنان، مشاور ضد‌تروریسم باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم از مخالفان دولت در یمن خواست تا به درخواست رئیس‌جمهور این کشور برای گفت‌وگو، پاسخ مثبت دهند. با خشونت شدید نیروهای امنیتی بدون شک اکنون خشم مردم این کشور بیشتر خواهد شد و بسیاری ناآرامی‌های گسترده‌‌تری را در این کشور پیش‌بینی می‌کنند.

کد خبر 130287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز