یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

یکی از دلایل اینکه برخی خانه ویلایی را هر چند کوچک به زندگی در مجتمع مسکونی هر چند مجهز ترجیح می‌دهند خلاصی از دردسر سروکله زدن با همسایه‌های واحد‌های مختلف است

ساختمان

تمام این دردسر‌ها چنانچه اهل باید و نباید‌های زندگی در مجتمع‌مسکونی باشید چندین و چند برابر می‌شود. هر بار که رفتاری غیرمسئولانه از همسایه‌ها سر می‌زند باید به قول روانشناس‌ها از یک تا 10 آرام بشماری. چیدن کفش و دمپایی جلوی در‌های واحد، صدای بلند ضبط و تلویزیون و بالاخره دویدن‌های مدام روی سقفِ واحد پایینی همه مواردی هستند که خوشبختانه در طی سال‌های اخیر از حجم آنها کاسته شده است.

با وجود این برخی برای عمل به فرهنگ زندگی در مجتمع‌مسکونی فقط به همین موارد اکتفا می‌کنند و باقی آنها را نادیده می‌گیرند. برای نمونه یکی نمای ساختمان را جعبه تقسیم برق اشتباه گرفته و انواع و اقسام سیم‌های آنتن و غیره را روی نمای ساختمان نصب می‌کند. حال آنکه هر وسیله‌ای که نمای ساختمان را تغییر دهد باید با نظارت مجمع‌عمومی ساختمان صورت گیرد. به این مورد می‌توان کابل‌ها و سیم‌های برق را نیز افزود زیرا برخی به بهانه ضروری بودن سیم‌کشی و کابل‌کشی برق، تصور می‌کنند آنها را می‌توان به هر شکلی از روی نمای ساختمان به این سو و آن‌سو برد. حال آنکه در این مورد نیز باید‌ها و نباید‌هایی وجود دارد. بنابراین بهتر است برای اینکه جزو این افراد نباشیم کمی در مورد قوانین زندگی در مجتمع‌های مسکونی آگاهی بیشتر کسب کنیم.

سبزی‌فروش

همه ما شنیده‌ایم که طرف هم خر را می‌خواهد و هم خرما. اما کمتر به این موضوع فکر می‌کنیم که گاهی خود ما نیز دچار زیاده‌خواهی و اشتباه می‌شویم. برای نمونه یک روز از سبزی فروش دوره‌گردی که جلوی منزل پارک کرده سبزی می‌خریم. روز دیگر از اینکه همان سبزی‌فروش دوره‌گرد با بلندگوی پر سروصدا چ‍رت بعد از ظهر ما را پاره کرده گلایه می‌کنیم. در صورتی که شهروند مسئول چنانچه از غیرقانونی بودن این نوع فروشندگی آگاه باشد به طور کل از این نوع خرید سر باز می‌زند.

سفر گیاهان

این همه پیش از عید راجع به‌ نحوه نگهداری گیاهان در آپارتمان هنگام مسافرت راه‌حل ارائه دادیم ولی بازهم گویا برخی از افراد چندان به این راه‌حل‌ها اعتماد نکرده و خودشان راه‌حل بهتری پیدا کرده‌اند. نمونه‌ای از همین راه‌حل ابتکاری مسافران را در تصویر مشاهده می‌کنید؛ همراه بردن گیاه با خود. نور و اکسیژن هم که به اندازه کافی در دسترس است و فقط می‌ماند آبیاری گیاه که سرنشینان زحمتش را می‌کشند. فقط این وسط بخت باید با بقیه خودروها یار باشد که راننده هوس آبیاری گیاه به سرش نزند یا اینکه وزش باد شاخه و برگ‌های گیاه را درست به سمت شیشه خودروی آنها هدایت نکند. شاید بعضی‌ها تصور می‌کنند که گیاهان مرتب به آبیاری احتیاج دارند و به همین دلیل آنها را چه بزرگ و چه کوچک با خود به مسافرت می‌برند. این در حالی است که بارها گفته شده است آبیاری زیاد از حد بسیاری از گیاهان باعث پژمرده شدن آنها می‌شود.

قایم‌باشک‌بازی تابلو‌

چنانچه دانشجویان روانشناسی یا حتی خود ما به عنوان تمرین، رفتار‌های گوناگون افراد با یک مسئله واحد را زیر ذره‌بین قرار دهیم نتایج جالب توجهی خواهیم گرفت. برای نمونه چنانچه در یک تاکسی افراد گوناگون در مورد ناپدید شدن یک تابلو پشت شاخ و برگ درخت‌ها صحبت کنند هر یک نظر خاص خود را دارند. یکی فقط به زمین و زمان غر می‌زند. دیگری چند مسئله نامربوط را به هم ربط می‌دهد. البته به طور حتم فردی هم یافت می‌شود که به جای این همه لفاظی، یک تماس ساده با شماره 137‌گرفته و محل تابلویی را که پشت شاخ‌وبرگ‌ها گمشده به مسئولان اطلاع دهد. چنانچه در هر موردی رفتار و مسئولیت شهروندی را حس کرده و از آن پیروی کنیم شهر بهتری خواهیم داشت.

کد خبر 131292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز