شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

با اینکه از قدیم گفته‌اند «سالی که نکوست از بهارش پیداست»

زباله

اما برخی هم معتقدند زود نباید قضاوت کرد و به قول معروف «جوجه را آخر پاییز می شمارند». به‌هر حال دیدن تصاویری از این دست که کانال خیابان ولیعصرتقاطع خیابان مطهری را بعد از لایروبی نشان می دهد برخی را بر آن می‌دارد تا زود قضاوت کنند و امیدی به بهتر شدن رفتار برخی شهروندان نداشته باشند. البته در این میان گروهی نیز نا امید نمی شوند. این گروه را می‌توانید مشغول آموزش کودکان در مورد مضرات زباله‌پراکنی یا کیسه به دست‌، در دل طبیعت و در حال جمع‌آوری زباله‌ها مشاهده کنید. آنها امیدوارند روزی فرا رسد که زباله‌پراکنی به خاطره‌ها بپیوندد و آن را به‌عنوان حرکتی نادرست برای نوه‌ها و نتیجه‌ها تعریف کنند. البته ناگفته نماند که دیروز را برخی به‌عنوان روز طبیعت از یاد نبرده بودند و هنگام ترک طبیعت هیچ زباله‌ای از آنها به جا نمانده بود. با وجود این بد نیست به یاد داشته باشیم که حفظ طبیعت محدود به روز خاصی نمی‌شود و در تمام طول سال نباید از آن غافل شد.

شوخی ناخوشایند

از همین روز‌های نخست سال جدید برخی برای بدقولی‌ها و بی‌مسئولیت بودن خود بهانه‌های آنچنانی می‌آورند. برای نمونه دوست بدهکاری قول می دهد تا عصر همین امروز پول به حسابت واریز کند و شب وقتی با وی تماس می گیرید بدقولی اش را پای دروغ سیزده می‌گذارد. دیگری تماس گرفته و چنان خبر بدی می‌دهد که به قول معروف چهار‌ستون بدنت می‌لرزد و بعد آن‌را پای دروغ سیزده می‌گذارد. تمام اینها درحالی است که دروغ سیزده نیز مانند هر شوخی دیگری باید به شکلی باشد که موجبات ناراحتی یا به دردسر افتادن کسی را فراهم نکند. این مهم به دروغ سیزده محدود نمی‌شود و در مورد تمام شوخی‌ها باید آن‌را به‌کار گرفت. تمام ما تجربه برخورد با شوخ‌طبعی خوشایند برخی و شوخی‌های ناهنجار برخی دیگر را داشته‌ایم؛ بنابراین بهتر است خود نیز از شیوه گروه نخست دنباله‌روی کنیم.

رمزی که رمز نیست

آنها که مخالف تکنولوژی هستند می‌گویند تمام ابزار‌ها بلای جان آدمیزاد می‌شوند و شاید برای همین از هر وسیله مدرنی بیزارند. در مقابل آنهایی که طرفدار تکنولوژی هستند می‌گویند با هر وسیله و امکان جدیدی باید رفتار و فرهنگ متناسب با آن نیز ترویج شود. گروه نخست هنگامی که فروشنده از آنها می‌خواهد رمز کارت خود را برای وارد کردن در دستگاه کارتخوان بگویند این کار را می‌کنند و گاهی به دردسر می‌افتند اما گروه دوم به فروشنده یادآوری می‌کنند که رمز کارت نباید برای دیگری بیان شود و دستگاه کارتخوان نیز باید در دسترس خریدار باشد تا خود رمز را وارد کند؛ وگرنه دیگر رمز کارت رمز نخواهد بود. به این وسیله فرهنگ و رفتار درست برای استفاده از این وسیله مفید ترویج می‌شود و دردسر‌های آن کاهش می‌یابد. البته بخش بزرگی از این ترویج فرهنگ وظیفه رسانه‌های جمعی است تا به این وسیله افراد جامعه با آن آشنا شوند.

انقضا در عید

به‌نظر می‌رسد به غیر از افرادی که به‌خاطر زیاده‌روی در خوردن تنقلات در عید نوروز راهی درمانگاه و بیمارستان شده‌اند، عده‌ای دیگر نه به‌خاطر زیاده‌روی، بلکه به‌ دلیل خوردن موادغذایی فاسد راهی مراکز درمانی شده‌اند. نمونه‌اش همین که در تصویر می‌بینید؛ اگر تاریخی که ساعت نشان می‌دهد را با تاریخ تولید و انقضای درج شده روی بسته‌بندی این نان فانتزی تطبیق دهید متوجه می‌شوید که چند روزی از زمان مصرف آن گذشته است. گویا برخی از تولید‌کنندگان در طول ایام عید فعالیت خود را به‌طور کامل متوقف کرده‌اند. نکته مهم این است که برخی مغازه‌داران نیز موادغذایی تاریخ گذشته را از قفسه خود خارج نکرده‌اند و برخی خریداران از همه‌جا بی‌خبر با اعتماد به فروشنده آن‌را در سبد خرید خود گذاشته‌اند. به‌هرحال هنگام خرید هرماده‌غذایی، تاریخ تولید و انقضای آن‌را بررسی کنید.

کد خبر 131177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز