جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

لِگو یا به تعبیر بچه‌های نسل پیش خانه‌سازی‌های پلاستیکی را اگر در زمان کودکی بازی نکرده‌ باشید به طور حتم دست بچه‌ها دیده‌اید.

سد معبر کوچه

تمام دردسرش به این محدود می‌شد که یکی‌شان زیر پا می‌رفت و از درد کمی لی‌لی می‌کردیم اما چنانچه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید نوع آجری آن‌را در کوچه ببینید دیگر آسایش برایتان نمی‌‌ماند. چهارچشمی باید بچه‌ها را بپایید تا نزدیک این سازه‌ای که هر لحظه امکان ریزش‌اش وجود دارد نروند. برخی بساز‌بفروش‌ها نیز به یک استانبولی گچ و زدن به دور آجر‌ها قناعت می‌کنند و باقی موارد ایمنی را در نظر نمی‌گیرند. در این بین مبحث سدمعبر نیز گاهی به تمامی فراموش می‌شود.

در نزدیکی این سازه‌ها از تردد خودرو‌ها گرفته تا رهگذران همگی به کندی انجام می‌شود. البته بسازبفروش‌هایی نیز وجود دارند که علاوه بر رعایت موارد اینچنینی از وجدان خود نیز کمک می‌گیرند و تا می‌توانند آسایش همسایه‌ها را از بین نمی‌برند. برای نمونه کارگران را موظف می‌کنند پیش از هرکاری ابتدا با آب محیط را مرطوب کنند تا گردوخاک به هوا نرود. به وسیله همین تمهیدات همسایه‌ها کمتر مجبور می‌شوند به گردگیری خانه و خودرو‌ها بپردازند. به هر حال شهروندان درصورت مواجه شدن با مشکلاتی از این دست می‌توانند با شماره 137تماس بگیرند و از این راه پیگیر مشکلات خود با ساختمان‌های در حال ساخت باشند.

مثنوی هفتاد مَن

اگر یک برگه جریمه دست پزشکان ارتوپد بدهیم بسیاری از والدین و به ویژه مسئولان مدرسه‌ها را حسابی جریمه می‌کنند. آن هم به خاطر کیف و کوله‌های سنگینی که مملو از کتاب و دفتر‌هایی است که کودکان مجبورند آنها را از خانه به مدرسه و بالعکس جابه‌جا کنند؛ مثنوی هفتاد‌من کاغذ و سنگینی که گاهی منجر به صدمه‌های جبران‌ناپذیری به ستون فقرات، گردن و حتی مفاصل آنها می‌زند. البته در برخی مدرسه‌ها مدیر یا ناظم تمهیدات مناسبی را برای کاهش وزن کیف و کوله کودکان در نظر می‌گیرند که به‌راستی جای تشکر دارد. به هر حال از یاد نبریم که آموزش همیشه در کنار پرورش معنی می‌یابد و پرورش ذهنی همراه با پرورش جسمی است.

تخلف بدون جریمه

از پیاده‌رو لذت می‌بری و درخت‌های بلندبالای خیابان ولیعصر نیز مانند همیشه چشم‌نوازند. برای اینکه به آن سوی خیابان بروی باید چند‌ده‌متری دورتر از روی پل عبور کنی. به پل که می‌رسی خودرویی که جلوی پل پارک شده تمام محاسباتت را بر هم می‌زند. جالب اینجاست که بسیاری از راننده‌ها برای چنین تخلفاتی جریمه نمی‌شوند. حال آنکه این تخلف مصداق بارز از بین بردن حقوق شهروندان است. به طور حتم چنانچه روبه‌روی پل‌های اینچنینی نیز جزء محل‌های توقف‌ممنوع باشند یکی از موانع گسترش فرهنگ‌پیاده‌روی از پیش روی شهروندان برداشته می‌شود.

تکنولوژی

اگر جست‌وجوی مختصری برای معنای تکنولوژی در اینترنت انجام دهید ممکن است به این تعریف برخورد کنید: تکنولوژی شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی گره‌گشای دشواری‌های انسان است. اما گویا به‌نظر می‌رسد برخی از افراد معنای تحت‌اللفظی این جمله را درک و باقی آن‌را نادیده گرفته‌اند. برای نمونه، تکنولوژی جدید کمربندهای ایمنی باعث می‌شود تا در مواقع حادثه، کمربند بهترین عملکرد و کمترین فشار را روی قفسه سینه افراد داشته باشد اما گویا مانند آنچه در تصویر می‌بینید برخی از افراد از تکنولوژی استفاده کرده و کمربند را برای خود شل و راحت می‌کنند.

کاری که ممکن است در عملکرد درست این وسیله ایمنی مشکل ایجاد کند. البته همین تکنولوژی من درآوردی تعدادی از راننده‌ها باعث شده تا دیگر خبری از گذاشتن سکه در شیار بالای کمربند برای شل نگه داشتن آن نباشد. اما آنچه که به‌نظر می‌رسد باید در ادامه باید و نباید‌های استفاده از تکنولوژی آورده شود، فرهنگ درست استفاده از آن است.

کد خبر 131760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز