سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

تا چند روز دیگر بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی از طبیعت، در به در دنبال منظره‌ای می‌گردند که در آن بطری نوشابه‌ای، پوست موزی، پوشک بچه‌ای و خلاصه زباله‌ای داخل کادر نباشد و بتوان عکسی خالی از دخل و تصرف‌‌های بشری بگیرند.

طبیعت

 بماند که دوربین را هر طرف می‌چرخانند به یک دکل برق یا کابل‌های آن داخل کادر عکاسی برمی‌خورند اما برخی دیگر که معتقد به انتقاد هستند درست روی زباله‌ها زوم می‌کنند و حسابی از آنها عکس می‌گیرند. شاید این عکس‌ها بتواند بازتاب این رفتار‌های اشتباه باشد. به هر حال از آنجا که مسافرت‌های نوروزی سوژه‌های عکاسی گروه نخست را کمیاب و برای گروه دوم حسابی سوژه‌ساز است بهتر است با تغییر رفتار خود این روند را بالعکس کنیم.

این اواخر که برخی دوستداران محیط‌زیست کیسه به دست در طبیعت زباله‌های دیگران را نیز جمع می‌کنند شاید همین کار آنها باعث شده برخی دیگر رویی برای انداختن زباله نداشته باشند. البته تمام برخورد‌ها این قدر‌ها با تسامح و تساهل نیست و برای نمونه پلیس، امسال نیز قصد دارد با تمام راننده‌های خودرو‌هایی که از آن زباله به بیرون پرتاب می‌شود برخورد کند. بنابراین از هر گروه عکاسی که هستیم سعی کنیم در مسافرت‌های نوروزی امسال طبیعت را آلوده نکنیم.

آگهی‌های تخلیه چاه

یکی نیست از صاحبان شرکت‌های تخلیه چاه فاضلاب بپرسد هر چاه مگر چند‌وقت یکبار پر می‌شود که هر چند هفته یکبار یک آگهی روی در‌های منازل و شرکت‌ها می‌چسبانند. این روز‌ها نیز تعداد این برچسب‌ها رو به فزونی گذاشته است. شاید صاحبان چنین شرکت‌هایی تصور می‌کنند چاه نیز مانند مبلمان و دکوراسیون منزل است که برخی هوس می‌کنند هر چند وقت یکبار آن‌را عوض کنند. به هر حال از آنجا که پای درددل هر شهروندی بنشینی از آگهی‌های چنین شرکت‌هایی ناراضی هستند بهتر است مسئولان، برخورد جدی‌تری با این گروه داشته باشند.

لاستیک صاف

«لاستیک صاف خودرو باعث واژگون شدن خودروی مذکور شد»؛ این جمله‌ای است که پلیس راه در توضیح علت تصادفات جاده‌ای، بارها در ایام عید نوروز آن را گوشزد می‌کند. با وجود این، هنوز هم برخی تصور می‌کنند که لاستیک خودرو به اندازه لاستیک هواپیما ضخامت دارد و آن‌را عوض نمی‌کنند. عده‌ای هم تصور می‌کنند تعویض لاستیک یعنی کهنه‌ها را یک جایی همین گوشه‌وکنار‌ها رها کنی به امان خدا. اما یکی نیست بگوید استاد اگر این لاستیک قِل خورده و بیاید وسط خیابان ممکن است یکی از رهگذران تمام طول تعطیلات نوروز را در تخت بیمارستان سر کند.

به هر حال چنانچه قصد مسافرت دارید پس از خرید لاستیک‌های نو، فکری به حال نحوه صحیح دور انداختن حلقه‌های کهنه کنید. قرار دادن آنها در پارکینگ مجتمع مسکونی را هم به کل از سر به در کنید. این موضوع درمورد وسایل منزل نیز صدق می‌کند؛ زیرا این روز‌ها چنانچه نگاهی به سطل‌های مکانیزه زباله بیندازید آن‌را با بساط سمساری‌ها اشتباه می‌گیرید. از یخچال گرفته تا تخت و ماشین لباسشویی همه چیز در آنجا پیدا می‌شود.

سد معبر مغازه‌دار‌ها

به محض اینکه بحث سد معبر پیش کشیده می‌شود همه به یاد دستفروش‌ها و بساط عریض و طویل آنها می‌افتند. با وجود این در روز‌هایی که جمعیت زیادی در پیاده‌رو‌های شهر برای خرید و غیره در حال تردد هستند سدمعبر وسایل و کالاهای مغازه‌دار‌ها گاهی بیش از بساط دستفروش‌ها آزاردهنده است. حال آنکه ترافیک در خیابان‌ها بدون رهگذران نیز حسابی متراکم است، به هر حال به عنوان کاسب و مغازه‌دار بهتر است در روز‌های جاری جلوی مغازه را خلوت کنیم؛ زیرا ماموران برخورد با سد معبر هم به تناسب این روز‌ها برخورد جدی‌تری با این تخلف دارند.

کد خبر 130564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز