شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

هر سال به محض تمام‌شدن تعطیلات نوروز عادت داریم روایت همکاران از تعطیلات را گوش کنیم.

جاده

روایت‌هایی که گاه حوادث ناگواری را شامل می‌شود و همه با دهانی باز و نُچ‌نُچ‌کنان آن‌را گوش می‌کنیم. برای اینکه بعد از تعطیلات امسال این افسوس‌ها کمتر شود بهتر است برخی نکات را به خاطر بسپاریم. برای نمونه به یاد داشته باشید که بستن شیرفلکه آب سرد و گرم ساختمان هنگام خروج از منزل به قصد مسافرت، الزامی است. در زمانی که شرایط آب و هوایی برای سفر مناسب و پایدار نیست از مسافرت خودداری کنید. مواد‌غذایی فاسدشدنی را درحد امکان در مقصد تهیه کنید نه در مبدأ.

چنانچه منزل شما مجهز به سیستم دزدگیر و یا آژیر است پیش از مسافرت آنها را کنترل کنید و از درست عمل کردن آنها مطمئن شوید. خواب آلودگی یکی از علل حوادث رانندگی در جاده‌هاست، بنابر این شب پیش از مسافرت استراحت کافی الزامی است. کلید منزل را در اختیار افراد غیر مطمئن قرار ندهید و در صورت مفقود‌شدن کلید ، قفل در‌های اصلی را تعویض کنید. یکی از افراد مورد اطمینان خود را مسؤل حفاظت و رسیدگی به منزل کنید. پیش از حرکت از سلامت خودرو مطمئن شوید و از مسافرت با خودروی معیوب پرهیز کنید همچنین لوازم مورد نیاز اولیه وضروری مثل ظرف آب و روغن‌، زاپاس سالم، علامت احتیاط، جعبه کمک‌های اولیه، تسمه پروانه، شمع، پلاتین و ... را به‌همراه داشته باشید.

آجیل کهنه

اگر تمایلی ندارید در دید و بازدید‌های عید عرقِ سردی روی پیشانی‌تان بنشیند از خرید آجیل‌های کهنه خودداری کنید؛ آجیل‌هایی که در بساط دستفروش‌ها با قیمتی ارزان خودنمایی می‌کند. اما همین آجیل‌ها هر بار که کام میهمانان را تلخ می‌کند یا جانوری از داخل آن به بیرون سرک می‌کشد میزبان را که شاید شما باشید حسابی خجالت زده‌ می‌کند.

عیدی بده فاکتور بگیر

چنانچه تا پیش از این نگران میزان عیدی درخواستی برخی اصناف بودید و نجوا‌ کنان در گوش نفرات کنار دستی مظنه آن‌را سؤال می‌کردید دیگر نگران نباشید. از آنجا که برخی طاقت نگرانی شما را ندارند و شعارشان جلب رضایت شماست در این مورد خاص هم تمهیدات خاصی اندیشیده‌اند. برای نمونه برخی همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید برای عیدی هم فاکتور صادر می‌کنند و به نوعی با یک تیر دو نشان را می‌زنند. هم به نگرانی شما پایان می‌دهند و هم خدایی ناکرده همکار یا شاگرد آنها جرات نمی‌کند بیش از مبلغ مندرج در فاکتور وجهی مطالبه کند. مگر اینکه فرد زیاده‌خواهی باشد و باز هم همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید میزان عیدی را دستکاری کرده و بر مبلغ بیفزاید. شاید بتوان در این مورد هم با نشان دادن فاکتور دستکاری شده درس عبرتی به شاگرد یا همکار زیاده‌خواه داد.

رزرو جای پارک

در روزهای آخر سال اگر از هرچیزی به‌وفور در شهر و بازار پیدا شود به طور حتم جای پارک جزو آنها نیست. همین کیمیا شدن جای پارک باعث می‌شود تا برخی از شهروندان اقدام‌ به رفتار‌های عجیبی کنند. در این بین برخی برای جلوگیری از اشغال جای پارک همیشگی خود در جلوی منزل یا محل کار از موانع گوناگونی استفاده می‌کنند. برای نمونه با گذاشتن زنبیل، صندلی یا ... سعی در این دارند تا برای ثانیه‌ای هم که شده جای پارکشان را از دست ندهند. همین صندلی‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید هر روز جلوی یکی از مراکز درمانی قرار می‌گیرد تا راننده‌‌ای از راه نرسد و آنجا پارک نکند. البته از آنجا که این جای پارک و البته صندلی جلوی یک مرکز درمانی است چنانچه کسی با دوچرخه یا موتورسیکلت به آن برخورد کند خیلی شانس آورده است؛ زیرا راهش برای رسیدن به اتاق اورژانس کوتاه می‌شود. به‌هرحال پارک‌کردن‌ به‌صورت غیرقانونی و رزرو جای پارک هر دو مصداق بارز زیر پا گذاشتن فرهنگ شهر‌نشینی هستند.

کد خبر 130313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز