چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

سه‌شنبه آخر سال که تمام می‌شود زحمت خانه‌تکانی بسیاری‌ از شهروندان هم یکباره دود می‌شود و به‌هوا می‌رود.

آتش

اما گاهی مانند آنچه در تصویر می‌بینید به نظر می‌رسد قرار نیست که دوده‌ها و سیاهی‌های شب چهارشنبه آخر سال تمام شود. برخی از افراد در روزهای بعد نیز با آتش‌افروزی در نقاط نامناسب، هم باعث از بین رفتن زحمت خانه‌تکانی ساکنان مجتمع‌ها می‌شوند و هم به درختان و زیبایی شهر آسیب می‌رسانند.

البته گاهی کافی‌است تا وزش حتی نسیمی ملایم، خاکستر باقیمانده از آتش‌ را دوباره شعله‌ور کند. به‌هرحال درست است که کارگران شهرداری چندان طعم تعطیلات عید را نمی‌چشند و حتی در تعطیلات هم شهر را نظافت می‌کنند اما خود شهروندان می‌توانند با کمی زحمت، باقیمانده خاکستر آتش‌افروزی شب چهارشنبه آخر سال را جمع‌آوری کنند. شست‌وشوی جای آتش نیز می‌تواند مفید واقع شود. در غیر این صورت خاکستر و دوده‌ها به کف کفش‌ها چسبیده و با ساکنان منزل یا مجتمع وارد محیط خانه می‌شوند و سطح آنجا را آلوده می‌کنند.

در نبود سطل

اگر سطل‌های مکانیزه را از ریل‌های ویژه آن جدا کرده و عادت کنید آن‌را در جای دیگری از کوچه ببینید، چند مشکل پیش می‌آید؛ یکی اینکه به محض اینکه کارگران شهرداری برای بردن زباله‌ها از راه برسند ممکن است بعد از دیدن جای خالی سطل، دنبال آن نگردند. دیگر اینکه سطل در هر جای دیگری غیر از ریل‌ها، محکم نیست و ممکن است در سراشیبی راه‌بیفتد. یکی دیگر از مشکلات را هم می‌توانید در تصویر مشاهده کنید. هنگامی که سطل زباله جابه‌جا می‌شود شهروندان عادت می‌کنند که زباله‌ها را روی ریل سطل‌ها رها کنند. حتی پس از اینکه کارگران شهرداری سطل جدید را در محل تعبیه شده مجددا نصب می‌کنند، اما اهالی محل با توجیه «عادت» تمام زباله‌ها را روی هم تلنبار می‌کنند. به هر حال بهتر است جای سطل‌های مکانیزه را تغییر ندهیم.

همسفر آزاری

این آخر سالی به بهانه مسافرت‌های نوروزی، بد نیست صدای برخی مسافران وسایل نقلیه را که از رفتار همسفران خود شاکی هستند به گوش آنها برسانیم. به گفته آنها مسافرت با هر وسیله‌ای بایدها‌‌ونباید‌هایی دارد که با رعایت آنها لذت سفر بیشتر می‌شود. برای نمونه درآوردن کفش‌ها با وجود جوراب‌های نه چندان خوشبو یکی از این موارد است. دیگر اینکه برخی عادت دارند هنگام مسافرت با همسفران خود بلندبلند صحبت کنند و مدام پشت گوشی تلفن نیز داد‌و‌هوار کنند.

همین گروه اگر بچه هم داشته باشند که دیگر قوز بالا قوز است، زیرا معمولا والدینِ اینچنینی برای آرام‌شدن بچه‌ها کار چندانی نمی‌کنند. مسافرت با قطار و هواپیما هم یک مزیت دارد و آن این است که از شر پخش صوت غیرقابل کنترل خلاص می‌شوید. بنابراین از زبان مسافران شاکی باید به راننده‌ها نیز یادآور شویم که استفاده از پخش صوت بدون توافق مسافران مصداق بارز تخلف در جابه‌جایی مسافر است. سرانجام برای اینکه خود ما نیز جزو این مسافرآزار‌ها نباشیم بهتر است برای آسایش همسفران خود بیشتر سعی کنیم.

سرعت‌گیر

تعدادی از راننده‌ها عادت دارند فقط پشت‌سرعت‌گیر‌های وسط خیابان به عقربه کیلومتر یا سرعت اجازه دهند کمی پایین بیاید. حال آنکه برخی از راننده‌ها هم عادت دارند در جاده مدام عقربه یاد‌شده را نگاه کنند تا نکند از حد مجاز فراتر رود. تکلیف گروه نخست که روشن است؛ تعدادی از آنها و سرنشینان خودروشان در فهرست مصدومان تصادفات رانندگی امسال قرار می‌گیرند اما به گروه دوم توصیه می‌کنیم برای اینکه مدام عقربه سرعت‌سنج را نگاه نکنند می‌توانند خودرو را به سامانه کنترل سرعت تجهیز کنند. با وجود وسیله یاد شده علاوه بر امکانات دیگر، خودرو از سرعت مجاز تجاوز نخواهد کرد؛ حتی اگر حواس راننده به این موضوع نباشد.

کد خبر 130672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز