همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: مردم ژاپن را موفق ترین مردم جهان می‌نامند. کشوری که با تکامل سیستم اجتماعی خود، قادر به تضمین نظم و رفتار‌های خوب انسانی در بلاها و فجایع پیش بینی نشده است.

زلزله ژاپن

ناظران خارجی با کنجکاوی و تعجب به مردم ژاپن که در مناطق فاجعه گرفتار شده‌اند، نگاه می‌کنند. چرا که آنها برای دریافت مایحتاج روزانه خود مانند؛ آب، غذا، پوشاک و... دست به غارت و چپاول نمی‌زنند.

این رفتارها از نظر کارشناسان کاملا در تضاد با آنچه که در پی فجایع کشورهای دیگر مانند؛ هائیتی، نیواورلئان، شیلی و انگلستان اتفاق افتاده، است.

ناظران معتقدند؛ رفتارهای عالی و بی‌نظیر ژاپنی‌ها در این مدت اشاره به فرهنگ و افسانه‌های کهن سرزمینی دارد که در  آنجا ادب و رعایت حقوق انسانی در زندگی روزمره جایگاه خاصی دارد.

رفتار توده کثیری از ژاپنی‌ها در بزرگترین فاجعه و زیانبارترین زلزله جهان، مثال زدنی و پندآمیز است.

 پذیرش فاجعه بدون شیون و زاری وحشیانه، عدم وجود بیماری‌های جمعی، عدم وجود تجاوز به عنف، عدم درگیری و خشونت، عدم دزدی وغارت فروشگاه‌ها و...

زلزله ژاپن

  رفتارهایی هستند که  نشان از زندگی انسانهای متمدن دارد. زندگی مردمی که در سکوت سنگین و آرام جهانیان را به تامل و تعمق فرا می‌خوانند.

رفتارهایی که از یک ساختار اجتماعی درست و محکم برای حفظ هرچه بیشتر فرهنگ آن سرزمین طراحی شده است. این رفتارها در روز‌های اخیر به تکرار در رسانه‌های بین‌المللی دیده شده است. رفتارهایی که شیوه، مردمان متمدن و روشنفکراست.

ژاپن کشوری که از مشکلات‌عظیم و ویرانه‌های جنگ جهانی دوم به پا خواسته است، دوباره متحمل ضربه سنگین‌تری شده است ولی اینبار با وجود ساختار و نظام اجتماعی قدرتمند، آن را تحمل کرده و در نهایت، دوباره به رشد و شکوفایی خواهد رسید.

شاید به جرات بتوان، مردم ژاپن را موفق ترین مردم جهان نامید. کشوری که با تکامل سیستم اجتماعی خود، قادر به تضمین نظم و رفتار‌های خوب انسانی در بلاها و فجایع پیش بینی نشده است.

آنچه که ناظران خارجی به عنوان 10 نکته برجسته از رفتارهای مردم ژاپن،مشاهده و انتشار داده‌اند بسیار قابل اهمیت و تامل است. نکاتی که ژاپن را دوباره در راس خبرهای رسانه‌های جهان جای داد. این 10 نکته را باهم مرور می‌کنیم:

 

زلزله ژاپن

1.  آرامش

هیچ اثری یا تصویری از شیون و کوبیدن بر سینه، درگیری یا نشانی از غم و اندوه بیش از حد نبود. تنها تحملی صبورانه در سکوتی سنگین بود.

2.  شان و کرمت انسانی

صف‌های منظم برای دریافت آب و مواد غذایی. از کلمه‌های خشن و  از ژست‌های حقیرانه‌ خبری نبود.

3.  توانایی و خلاقیت

  توانایی و خلاقیت‌های باور نکردنی، مهندسان و معماران ژاپنی در ساخت و ساز‌های ساختمانی، به عنوان مثال؛ ساختمان‌های  بلند در این زلزله با نوسانات و حرکت پاندولی خود سر پا مانده و هرگز سقوط نکردند.

4. مناعت طبع یا حسن رفتار
مردم فقط چیز‌های مورد نیاز و ضروری را تهیه یا دریافت می کردند، بنابراین برای همه  این امکان وجود داشت که وسایل مورد نیازشان را دریافت و تهیه کنند.

5.نظم و انضباط
نه نشانی ازغارت مغازه و فروشگاه‌ها، نه صدای ناهنجار بوق بوق ماشین‌ها، نه دویدن و نه سبقت گرفتن در جاده‌ها. آنچه که هست فقط درک و فهم بود و بس.

 

زلزله ژاپن

 

6.  فدکاری و ایثار

50 کارگر برای پمپ کردن آب دریا در ان-راکتور‌ها بر سر کار خود باقی مانند. آیا بازپرداختی برای آنها خواهد بود.

7. مهربانی و گذشت
 بیشتررستوران‌ها قیمت‌های خود را کاهش داده و تعدادی از آنها برای چند روز غذای رایگان سرو کردند. دستگاه‌های خودپرداز بدون محافظ رها شدند. قوی‌تر‌ها از ضعیف‌ها مراقبت و حمایت می‌کردند.

8.  مهارت و آموزش

همه مردم از کودک  تا سالمند می دانستند، چکار باید بکنند. و فقط همان کار را انجام دادند.

9. رسانه‌ها

رسانه‌های جمعی ژاپن در کنار مردمشان بسیار باشکوه وعالی عمل کردند. هیچ خبر احمقانه و جنجالی گزارش نشد. تنها خبر و گزارش‌های آرامی که خویشتن داری مردم ژاپن را در این فاجعه نشان می‌داد.

10. وجدان بیدار

زمانی که برق مراکز خرید و فروشگاه‌های مواد غذایی قطع شد، مردم در حال خرید همه چیز را دوباره به قفسه‌ها برگردانده و سریع از فروشگاه خارج شدند.

این رفتارها از آنها، ملت بزرگی در نزد جهانیان ساخته است.

کد خبر 131058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز