همشهری آنلاین: برخی لرزه شناسان معتقدند سونامی عظیمی که هفته گذشته شمال شرق ژاپن را در هم کوبید هر هزار سال یکبار در این منطقه تکرار می‌شود

سونامی

به گزارش خبرگزاری مهر، "راجر موسان" رئیس بخش آسیب‌های لرزه‌ای مرکز مطالعات جغرافیایی بریتانیا می‌گوید شباهت‌هایی میان پدیده هفته گذشته و امواج عظیمی که در سال 869 پس از میلاد سواحل سندای را زیر و رو کرد، وجود دارد.

شکل گیری امواج سونامی بر اثر وقوع زمین لرزه‌های زیر دریایی در این بخش از ژاپن پدیده‌ای رایج نیست با این همه زمین لرزه‌های زیر دریایی در قرن‌های 19 و 20 نیز در این بخش از خطوط ساحلی ژاپن دیوارهایی عظیم از آب را به وجود آورده‌اند.

اما مطالعات پیشین که توسط گروهی از دانشمندان ژاپنی انجام گرفته نشان می‌دهد در سال 869 و در فاجعه "ژوگان" امواج سونامی تا چهار کیلومتر به داخل خشکی نفوذ کرده و سیل عظیمی را خلق کرده است. به گفته این محققان چنین سونامی‌های عظیم الجثه‌ای هر هزار سال یکبار در این منطقه رخ می‌دهند و ماسون معتقد است آنچه در هفته گذشته در ژاپن رخ داده با فاجعه سال 869 قابل مقایسه است.

ارتفاع امواج سونامی اخیر به 10 متر نیز رسیده اما هنوز مشخص نیست میزان نفوذ این امواج در خشکی به چه اندازه بوده است، تنها تخمین زده شده که سونامی تا چند کیلومتری خشکی را در نوردیده است.

"موسان" معتقد است پیش از این نیز زمین لرزه‌های قابل توجهی در این منطقه رخ داده است اما باید حقیقتی را به یاد داشت، اگر بدانید که زمین لرزه‌های 9 ریشتری تا چه اندازه رایج هستند، باید میزان وقوع زمین لرزه‌های 8 ریشتری را 10 برابر و میزان وقوع زمین لرزه‌های 7 ریشتری را صد برابر رایج‌تر از زمین لرزه‌های 9 ریشتری بدانید. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که لرزه‌هایی مشابه آنچه هفته گذشته در ژاپن رخ داد، می‌تواند هر هزار سال یک بار تکرار شود.

با این همه برخی از لرزه شناسان با اعلام اینکه این منطقه تا چه حد از نظر لرزه شناسی فعال به شمار می‌رود، معتقدند باید درباره فرضیه تکرار این پدیده در دوره‌هایی منظم دقت بیشتری به خرج داد.

کد خبر 130795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز