پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازرسان سازمان ملل بعد از بازدید از ژاپن اعلام کردند این کشور خطر سونامی ونیاز به کنترل دقیق سلامت مردم و کارگران را بعد از بحران دست‌کم گرفته‌است.

کارشناسان امنیت اتمی سازمان ملل معتقدند این کشور خطر موج سهمگین سونامی برای نیروگاه اتمی فوکوشیما را ناچیز شمرده .آنها از ژاپن خواسته‌اند برای جلوگیری از تکرار حادثه‌ای مشابه که بدترین اتفاق اتمی بعد از چرنوبیل به‌شمار می‌رود، تغییرهای لازم را بررسی و اجرا کنند.

more  آشنایی با فاجعه هسته‌ای چرنوبیل

در گزارشی که چهارشنبه 11خرداد به نخست وزیر ژاپن ، نائوتو کان، ارائه شد اعضای تیم 18 نفره از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازنگری در روش ساخت، به‌کارگیری و تنظیم تجهیزات هسته‌ای را خواستار شدند.

مسئولان نیروگاه و دولت ژاپن به‌خاطر موفق نبودن در برنامه‌ریزی برای جلوگیری از وقوع این فاجعه در شمال‌شرقی این کشور با وجود پیش‌بینی‌ چنین رویدادهایی و اغراق خواند این‌ موضوع ؛ مورد انتقاد قرار گرفتند.

more  بحران در نیروگاه اتمی ژاپن

موجی که به‌دنبال زلزله 9 ریشتری در 11 مارس به نیروگاه موردنظر اسیب‌رساند، حدود 14 متر تخمین زده می‌شود.تقریبا دو برابر و نیم ارتفاع دیوار نیروگاه.

دیوار این نیروگاه 5.7 متر ارتفاع دارد.

گزارش آژانس اولین برررسی خارج از دولت ژاپن از بحران فوکوشیماست که هنوز هم به کنترل درنیامده است.در این گزارش آمده است برای امنیت نیروگاه‌های اتمی که در کشورهای زلزله‌خیز قرار دارند استانداردهای متفاوتی تعریف خواهد شد.

در سال 2007 آژانس از ژاپن خواسته بود تنظیم کننده مقرارات تجهیزات هسته‌ای مستقل و قوی‌تری ایجاد و مسئولیت‌های 4 آژانس دولتی مسئول در زمینه امنیت نیروگاه را مشخص کند؛ اما این خواسته آژانس از سوی ژاپن نادیده گرفته شد.

کد خبر 136684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز