شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-فرانک عطیف : دولت ژاپن کشاورزان را از کاشت برنج در خاک آلوده در اثر رادیواکتیو منع کرده است.

japan


با اعلام این ممنوعیت، ماده غذایی مهم در فرهنگ ژاپنی به فهرست نگرانی‌های مردم این کشور اضافه شد.

این ممنوعیت در پی بالارفتن میزان رادیو اکتیو نشت شده از نیروگاه فوکوشیما در شمال‌شرقی ژاپن اعلام شده و شامل هر خاکی با میزان بالای رادیواکتیو می‌شود.

دولت ژاپن به کشاورزانی که نتوانند برنج بکارند خسارت پرداخت خواهد کرد.

تا‌به حال خاکی که این میزان از رادیواکتیو را داشته باشد در دو محل پیدا شدع است که یکی از آنها به گزارش آسوشیتدپرس خاک روستایی در حدود 40 کیلومتری نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دای-ایچی است که 11 مارس در اثر زلزله و سونامی آسیب دید.

وزیر کشاورزی ژاپن که این ممنوعیت را روز جمعه 19 فروردین اعلام کرد، گفت:"ما باید سریع خط مشی در این خصوص اتخاذ کنیم، چون در فصل کاشت هستیم.در این راستا، منتظر نظر و پیشنهاد کارشناسان و مقامات رسمی محلی برای پاکسازی خاک هستم."

موضوع آلودگی رادیو اکتیو در مواد غذایی درخصوص وجود این آلودگی در ماهی ها نیزبه خاطر ریختن آب آلوده به دریا و وجود آب آلوده در محدوده نیروگاه، نگران کننده است.

more  ژاپن آب رادیواکتیو را به اقیانوس آرام ریخت

همچنین درخصوص وجود رادیواکتیو در سبزیجات و شیر نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.در همین راستا کشورهایی مانند فرانسه و به تازگی چین محدودیت و ممنوعیت‌هایی را در خصوص واردات از ژاپن اعلام کرده‌اند.

more فرانسه کنترل موادغذایی وارداتی از ژاپن را تشدید کرد 

چین ورادات برخی اقلام از ژاپن را ممنوع کرده است.

ژاپن در سال 2010 8.5 میلیون تن برنج تولید کرد که تقریبا کل آن برای مصرف داخلی بود.فقط هزار و 900 تن برنج صادر کرد که هنگ‌کنگ، سنگاپور و تایوان بیشترین حجم واردات برنج از این کشور را داشتند.

در فوکوشیما که خانه نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده است 450هزار تن برنج سال گذشته تولید شد و چهارمین تولید کننده در این کشور بود.

مقامات ژاپنی روز جمعه همچنین از لغو ممنوعیت حمل محصولات کشاورزی که مربوط به مناطق مشخصی از ژاپن بودند،خبر دادند.


11 مارس زلزله ای شدی ژاپن را لرزاند و در اثر آن سونامی رخ داد .این بلایای طبیعی تا به حال حدود 25هزار نفر کشته برجای گذاشته است.

more اطلاعات به روز شده درباره زلزله ژاپن

کد خبر 131826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز