چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: لاریجانی با بیان اینکه اظهارنظرهای متفاوت قوا به معنای ناهماهنگی در کشور نیست؛ این موضوع را نشان دهنده بلوغ یک کشور خواند و گفت: مشی مجلس، مشی درگیری نیست و اگر اختلاف‌نظری هم وجود دارد، به معنای نقد ناصحانه است.رابطه مجلس با همه قوا برادرانه است.

 علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه خبر با تبریک سال جدید در پیام نوروزی به مناسبت سال90، گفت: ملت قهرمان ایران سال گذشته را با همه مسائلی که برای کشورمان ایجاد ‌کردند، با سرافرازی طی کرد و امیدوارم امسال، ملت ایران سال پرخیر و برکتی داشته باشند.

 رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از آن جا که هر یک‌ سالی که از عمر انسان می‌گذرد، دوباره بدست نمی‌آید، انسان باید کارهای مهم، اساسی و خیر انجام دهد و میزان عبادات، کار و خدمت به مردم را محاسبه نماید تا اگر خدایی نکرده خلافی انجام داده است آن را جبران نماید.

 لاریجانی در این‌ رابطه اضافه کرد: اگر انسان اهل محاسبه باشد، روحیه‌ای در او به وجود می‌آید که در سال جدید با محاسبه دقیق‌تری گام بردارد؛ بخصوص ایرانی‌ها که به دلیل تیزهوشی‌شان سال جدید را با تجدید حیات طبیعت آغاز می‌کنند که این کار سمبلیک، نمادین و زیبایی است.

  کارنامه ملت ایران در سال 89 سرافرازانه است

 رئیس قوه مقننه، تجدید حیات طبیعت را تجدید حیات فکر و روح انسان دانست و گفت: این تحول یک حرکت تکاملی را می‌تواند برای انسان ایجاد کند و فرصت خوبی است تا از این تغییر طبیعت - که ما از آن به نام سال نو و نوروز یاد می‌کنیم - برای محاسبه‌ای از گذشته استفاده کرد و گام‌های دقیق‌تری برداشت.

 نماینده مردم قم در خانه ملت با بیان آنکه در سال گذشته و برای ملت ایران این مورد قابل محاسبه است، خاطرنشان کرد: ملت ایران در میدان داخلی و در صحنه بین‌المللی توانست گام‌های استوار بردارد و از این جهت به نظر من یک کارنامه سرافرازانه‌ای دارد.

 به گفته لاریجانی بعضی از شیطنت‌ها و دخالت‌هایی که غربی‌ها قصد داشتند در مسائل داخلی ایران کنند با فراست و تیزهوشی ایرانیان به نحو دقیق پاسخ داده شد.

 وی خاطرنشان کرد: آنها در مساله هسته‌ای، ابتدا تلاش ‌کردند که ایرانی‌ها را از داشتن چنین دانشی صرفه‌نظر کنند که با پیروز نشدن در میدان مذاکره دانشمندان هسته‌ای‌مان را ترور کردند؛ اگر چه این ترورها ضایعه‌ای برای ما بود، اما نشان‌داد که حریف به کجاها رسیده و استقامت ملت ایران از یک ظرفیت بسیار خوب در این بخش برخوردار است.

 اصلاح مهمی در ساختار اقتصادی کشور درحال وقوع است

 رئیس قوه مقننه با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در حوزه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل اقتصادی با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و تدوین و ابلاغ کردن آن - که از ابتدای سال 89 آغاز شد- یک اصلاح مهمی در ساختار اقتصادی کشور رخ داد.

 لاریجانی صرفه‌جویی در انرژی و بالا بردن بهره‌وری در کار را از جمله اصلاحات ساختار اقتصادی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دانست و گفت: اگر این کار خوب محقق و همه ابعادش دیده شود و همچنین در صحنه عمل درست اجرایی شود، ظرفیت‌های خوبی برای تولید کشور و عدالت اجتماعی و بالا بردن بهره‌وری در کارها به وجود می‌آورد.

نماینده مردم قم با تاکید بر لزوم کمک به کشاورزان، دامپروران و صنعت‌گران در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، افزود: طبق این قانون 30 درصد از درآمد یارانه‌ها باید برای بخش تولید یعنی کشاورزی، دامپروری و صنعت و همچنین بهبود وضعیت کشاورزی، بیمه‌ها و حمل و نقل صرف شود که این بخش هنوز جای کار دارد؛ البته یک پیوست‌هایی برای این کار تدوین شده که با توجه به زمان‌بر بودن تبدیل این شرایط برای صنعت‌گران و کشاورزان به خصوص با تغییر تکنولوژی باید کمک بیشتری به آنها کرد تا به هدف اصلی در این قانون رسید.

 عید نوروز امسال، یک مقدار تار است

 رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث بین‌المللی و منطقه‌ای، گفت: عید نوروز امسال با انقلاب‌های مهمی در منطقه مصادف شده است که شاید در چند قرن اخیر چنین حوادثی به این بزرگی و در این حجم از حضور ملت‌ها در بدست آوردن حقوقشان در مصر، تونس، یمن، بحرین و لیبی و برخی کشورهایی که در معرض آن هستند، نداشتیم.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: این ملت‌ها به دلیل ستم تاریخی که عمدتا از سوی آمریکا و غرب به آنها شده است در طول چندین دهه تحت سلطه دیکتاتوری و استعمار هستند.

 وی عصر حاضر را با اشاره به تحولات منطقه، عصر بیداری برای آنهایی که می‌خواهند به حقوقشان برسند توصیف کرد و افزود: مشاهده می‌کنیم که چه مقابله‌ای با احقاق حقوقشان می‌شود و شاید اگر حرف گزافی نزده باشم، عید نوروزما امسال یک مقدار تار است و همه ما را با خشونت وحشیانه‌ی رخ داده در بحرین، لیبی و یمن نوعی عزادار کرده است.

 جنایت کشورها درمنطقه بی‌پاسخ نمی‌ماند

 رئیس مجلس شورای اسلامی به مسائل مربوط به بحرین اشاره و اظهار کرد: حوادث بحرین در روزهای اخیر خیلی ناگوار بوده است که نوروز امسال با این فجایع در کشورهای منطقه قرین شده است؛ مومنین و مسلمان‌ها همه یک روح دارند و نمی‌شود یک مسلمان در ایران نسبت به سرنوشت مسلمان‌های بحرین که این‌طور با خشونت نیروهای سعودی و امارات روبه رو هستند، بی‌تفاوت باشد.

 وی ادامه داد: البته آنها تصور می‌کنند با اینگونه لشکرکشی در منطقه می‌توانند نتیجه بگیرند، اما من فکرمی‌کنم آمریکایی‌ها آنها را بازی داده‌اند و چند کشور را به سمت مردم مسلمان بحرین هول دادند تا با آن سلاح‌هایی که خودشان به آنها فروختند، مردم را به گلوله ببندند که ضرر این کار متوجه کشورهایی می‌شود که دست به این جنایت زده‌اند.

 لاریجانی ادامه داد: همواره در طول تاریخ با بیداری مردم رخ دادن چنین فجایعی اراده‌های آنها را تقویت می‌کند، همانطور که در 1400 سال پیش با وجود ستم در صحنه عاشورا این جریان به یک حرکت توفنده در بین مسلمان‌ها تبدیل شد.

 به گفته وی جنایات این کشورها بی‌پاسخ نخواهند ماند و آنها علاوه بر ایجاد دردسر برای خودشان، مورد نفرت مسلمانان قرار می‌گیرند.

 لاریجانی تصریح کرد: در شرایط کنونی از یک طرف با حرکت خروشان ملت‌ها برای تعیین سرنوشتشان و از طرف دیگر با آرایشی از نیروهای متشکل از آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و نیروهای غربی مواجه‌ایم که بر تحریک اراده ملت‌ها مصر هستند؛ در این شرایط عده‌ای در منطقه بازی خورده‌اند و اسباب دست آن‌ها شده‌اند.

 وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سال جدید سالی بسیار پربرکت‌تر از گذشته برای همه مسلمان‌ها به خصوص برای ملت سرافراز ایران باشد.

 ارزیابی از عملکرد مجلس در سال 89

 رئیس قوه مقننه دررابطه با دستاوردهای مجلس در حوزه قانونگذاری کشور در سال 89، گفت: اصولا در نظام‌های دموکراتیک، پارلمان جایی است که وظیفه مهمش احقاق حقوق ملت است که مجلس در بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دخالت در تقنین تنها مرجع قانونگذار کشور است.

 لاریجانی نظارت بر تحولات و مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین اجرای درست قوانین و نظارت بر کار قوا در اجرای قوانین را به عنوان عملکرد مجلس برشمرد و گفت: در سال گذشته اولین مساله تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بود که در تصویب آن، ابعاد مختلف کار در جهتی که باید مردم از آن استفاده کنند، دیده شد تا با اجرای شدن این قانون نه تنها نقصی در زندگی مردم ایجاد نشود بلکه توازنی به وجود آید.

 وی با بیان اینکه بهبود وضعیت بهداشت، درمان، تامین اجتماعی و همچنین مسئله حمل و نقل کار بزرگی است که در این قانون و در اصلاح وضعیت اقتصادی کشور باید لحاظ شود، افزود: در این رابطه به طور مفصل در مجلس بحث شد. البته فراهم شدن ساز و کار اجرایی این قانون توسط دولت مقداری طولانی شد و اجرای آن در ماه‌های پایانی سال محقق گشت.

 لاریجانی تصویب برنامه پنجم توسعه را دومین عملکرد مهم مجلس هشتم عنوان و خاطرنشان کرد: برنامه پنج ساله پنجم سند مهم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور است که بررسی آن در مجلس چند ماهی کار برد و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی کمیسیون تلفیق و سپس خود مجلس درگیر آن شد.

 وی در ادامه با بیان آنکه باید برنامه پنجم در بازده زمانی پنج ساله با توجه به سند چشم‌ انداز همراه با فرصت‌ها در یک ترازو قرار گیرد و تهدیدات نیز دیده شود، گفت: گام‌ها باید درست برداشته شود تا ما در ظرف زمانی هر برنامه به سند چشم انداز برسیم. این برنامه کاری پیچیده بود و به همین دلیل زمان زیادی درمجلس صرف آن شد.

 رئیس قوه مقننه با اشاره به دیگر قوانین تصویب شده درمجلس، خاطرنشان کرد: چندین قانون درحوزه قضایی مثل قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی تهیه شد، قسمت‌های مهمی از قانون تجارت نیز در کمیسیون حقوقی و قضایی بررسی و قسمت‌های پایانی آن در اوایل سال انجام می‌گیرد که یک قانون مادر برای بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آید.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: درحال حاضر مجلس درگیر رسیدگی به لایحه بودجه سال جاری است که برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت بودجه کل کشور مدون و به دولت ارائه شد.

 رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بخش‌های نظارتی مجلس در سال 89 فعال بوده است، تصریح کرد: چند گزارش در مجلس قرائت شد که بعضی اشکالات را نشان می‌داد؛ این اشکالات کمک می‌کند تا با تخلف برخورد شود و یا اگر نواقصی وجود دارد، مرتفع گردد؛ به طور مثال در آخرین هفته کاری مجلس گزارش کمیسیون انرژی و تفریغ بودجه درمجلس قرائت شد که برخی از اشکالات در آن ذکر شده بود.

 وی با بیان آنکه این گزارش‌ها مرتب توسط کمیسیون‌ها رصد می‌شود، خاطرنشان کرد: گزارشاتی در مورد معوقه بانک‌ها و نحوه اجرای قانون پولشویی ارائه شد که نواقص اجرایی این قانون را نشان داد. گزارشات مهم تهیه شده دیگر کمیسیون‌های مجلس نیز از برخی اشکالات در برخی قسمت‌ها حکایت می‌کند.

  دقت نمایندگان در رصد حوادث داخل و خارج کشور

 لاریجانی رصد حوادث مهم داخل و خارج از کشور را به عنوان بخشی دیگری از عملکرد نمایندگان در سال 89 مطرح و اضافه کرد: نمایندگان با رصد دقیق حوادث داخلی و خارجی، به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت تا آنجا که لازم بود پیام‌های لازم را به غربی‌ها دادند تا تصور نکنند می‌توانند در صحنه منطقه و یا در داخل ایران رفتارهای ناثواب داشته باشند.

 وی افزود: نمایندگان ملت به عنوان منتخبین مردم و کسانی که باید حافظ حقوق آنها باشند، با چشم بینا حوادث را دیدند، اظهارنظر کردند، گاهی بیانیه صادر کردند و موضع‌گیری داشتند و از این جهت فعالیتی نسبتا خوب را در کارنامه خود به جای گذاشتند.

  شرایط برای نظارت به روز درمجلس فراهم شده

 علی لاریجانی در رابطه با نظارت مجلس بر فعالیت وزارتخانه‌ها و تاثیر اضافه شدن معاونت نظارت در تشکیلات و ساختار مجلس شورای اسلامی، گفت: معاونت نظارت یک راهکار جدیدی است که بخش‌های نظارتی مجلس را یک مجموعه می‌بیند.

 وی افزود: کمیسیون‌های مختلف مجلس بر دستگاه‌های زیرمجموعه خود نظارت دارند و کمیسیون اصل نود نیز وظایف خاصی دارد که علاوه بررسیدگی دربرخی تخلفات، روند کارها در قوا را مورد بررسی قرار می دهد، دیوان محاسبات نیز بازوی دیگر نظارتی مجلس است و همه اینها را در معاونت نظارت و پشتیبانی کنترل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته گزارش‌های مختلفی را دیوان محاسبات ارائه می‌کند که در دستور کار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرد و به برخی از آنها مثل گزارش کمیسیون انرژی رسیدگی می‌شود.

 لاریجانی ادامه داد: با این ساز و کار و شرایط قراهم شده برای نظارت به روز در مجلس، امکانات خوبی مهیا شده تا کمیسیون‌ها بتوانند در حوزه‌های تخصصی خودشان و همچنین کمیسیون اصل نود در بخش کار خود در روند کار قوا نظارت کند؛ امیدواریم این روند همچنان در مجلس تقویت شود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این روند در مجلس می‌تواند این اطمینان را در بین مردم ایجاد کند که یک بخشی بر قسمت اجرایی کشور نظارت دارد؛ البته طبق قانون اساسی قسمت‌های دیگری از جمله "سازمان دادرسی کل کشور" و "دیوان عدالت اداری" هرکدام در یک حوزه‌هایی نظارت دارند، اما مجلس در همه ابعاد نظارت می‌کند. برخی از مکانیزم‌ها هم درآئین‌نامه دیده شده که اگر تخلفات روشنی بود و نمایندگان به آن رای دادند، آن گزارش به مراجع ذی صلاح و قوه قضائیه برای پیگیری ارسال شود که این کار در سال 89 انجام شد.

 دیپلماسی پارلمانی، حساس‌ترین بخش فعالیت مجلس

 رئیس مجلس با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی یکی از حساس‌ترین بخش‌های فعالیت مجلس است به تشریح دستاوردهای دیپلماسی پارلمانی در سال 89 و برنامه مجلس برای توسعه این نوع دیپلماسی در سال 90 پرداخت و گفت: دیپلماسی پارلمانی در کنار دیپلماسی اصلی وزارت امور خارجه یک بخش مهم از دیپلماسی کشور محسوب می‌شود که پارلمان‌ها نقش اساسی در آن دارند و گاهی معضلاتی را که در دیپلماسی رسمی به وجود می‌آید، می‌توان بواسطه این نوع دیپلماسی مرتفع کرد.

 رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با تاکید بر اینکه ایران از پایه‌گذاران بین‌المجالس اسلامی و بین‌المجالس آسیایی است، تصریح کرد: ایران با حضور فعال در این دو نهاد و همچنین در مجمع پارلمان‌های جهان به صورت فعال در حوادث مهمی که رخ می‌دهد، پیگیر و برخورد می‌کند و به همین منظور نشست‌هایی نیز برگزار می‌شود که از جمله آن نشست اخیر در امارات متحده عربی است.

 وی همچنین افزود: علاوه بر این گروه‌های دوستی مجلس با کشورهای مختلف، مراوداتی دارند و برخی از این گروه‌های دوستی گزارش‌های خوبی هم به مجلس ارائه کرده‌اند.

 لاریجانی با بیان اینکه بیش از 14 رئیس مجلس در سال 89 به ایران آمدند، تصریح کرد: در سالی که گذشت رؤسای مجالس بسیاری از کشورها به ایران سفر کردند که برخی از این سفرها منجر به امضای موافقت‌نامه‌هایی شد و مذاکرات مهمی نیز صورت گرفت که موجب توسعه روابط و حل برخی مشکلات بین ایران و بعضی کشورها گشت.

 تلاش آمریکا برای انحراف انقلاب‌های منطقه

 لاریجانی با تاکید بر اینکه موج بیداری اسلامی جهان را در برگرفته است، با اشاره به تلاش آمریکا برای انحراف مسیر انقلاب‌های منطقه گفت: با مرور پرونده تحولات منطقه که از تونس آغاز شد می‌توان به این نتیجه رسید که آمریکا از همان ابتدا سعی می‌کرد از بروز این انقلاب و تحقق آرمان‌های انقلابیون در این کشور جلوگیری کند

 وی ادامه داد: بعد از اوج گرفتن انقلاب‌ها یک نوع فریبکاری و آشفتگی در مواضع آمریکایی‌ها دیده ‌شد زیرا برای آنها قابل پیش‌بینی نبود و فکر نمی‌کردند که این تحولات رخ بدهد؛ به خصوص در مصر که تکیه گاهی مهم برای آمریکایی‌ها به شمار می‌آید و اولین پیمان صلح فلسطینی‌ها با اسرائیل را مصری‌ها در کمپ دیوید رقم زدند و از جهت حفظ منافع اسرائیل هم برای آمریکایی‌ها حائز اهمیت بودند.

 رئیس مجلس ادامه داد: ملت مصر، از نظر فکری ملتی بسیار رشید و قوی است که این ملت بعد از جمال عبدالناصر که فضای فکری نسبتا آزادی در مصر حاکم کرده بود، با سرکار آمدن سادات و حسنی مبارک فشار زیادی را تحمل کرد و با این همه سابقه تاریخی احساس حقارت می‌نمود.

 قیام مردم مصر برای آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود

 لاریجانی با تاکید بر اینکه قیام مردم مصر برای آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود، گفت: آمریکایی‌ها به خاطر اینکه سال‌های طولانی از دیکتاتورهای منطقه حمایت می‌کردند، در قبال تحولات منطقه دچار یک نوع سرگشتگی شدند، زیرا از یک طرف نمی‌توانستند پشت دیکتاتورها را خالی کنند چون منافعشان در گرو باقی ماندن آنها بود و اگر از آنها دفاع نمی‌کردند بقیه دیکتاتورهای منطقه به آنها شک می‌کردند، از طرفی هم دنبال این بودند که اگر این دیکتاتورها رفتنی شدند، بتوانند با انقلابیون رابطه برقرار کنند؛ از این رو دوگانگی در رفتار آنها دیده می‌شود.

 سفر گیتس به منطقه برای دادن دستور شلیک به مردم بود

رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود به سفر "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا به منطقه اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به منطقه که ظاهرا برای دادن دستور شلیک به مردم معترض بحرین صورت گرفته بود، گیتس اعلام کرد که ما زمان را از دست داده‌ایم و حوادث منطقه‌ای در حال شکل دادن الگوهایی شبیه ایران هستند که ما از این بابت نگرانیم.

 وی همچنین در تشریح خط مشی آمریکایی‌ها در قبال تحولات منطقه، افزود: آمریکا تا جایی که توانست از دیکتاتورهای منطقه حمایت کرد و در نهایت هم با پیروزی مردم در برخی کشورها، با خجالت مجبور به عقب‌نشینی شد.

 لاریجانی تصریح کرد: انقلاب‌های منطقه، انقلاب‌هایی اصیل و مردمی است که ریشه‌های اسلامی، ضداستعماری و ضدصهیونیستی دارد که به شناخت عمیق ملت‌ها برمی گردد. این شرایط به علت رفتارهای گذشته آمریکا و اسرائیل و پایه‌ای که مقاومت انقلاب ایران در اذهان ملت‌های منطقه ایجاد کرده، به وجود آمده است؛ البته نباید نقش تکنولوژی‌های مدرن در اطلاع‌رسانی تحولات منطقه را نیز فراموش کرد.

 ولایت فقیه در رأس همه قوا قرار دارد

 رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل داخلی کشور به تبیین تعامل قوای سه گانه در کشور پرداخت و گفت: اصولا حکومت‌هایی که از یک توانمندی عقلایی برخوردار هستند، قوای آن‌ها در چارچوب‌های منضبطی عمل می‌کند و بی‌جهت وقت خود را صرف فرسایش نمی‌کنند.

 وی تاکید کرد: قانون اساسی ما دارای ظرفیت خوبی است که قوای سه‌گانه را تعریف کرده و در رأس همه آنها مقام رهبری معظم انقلاب است، یعنی ولایت فقیه در رأس همه قوا قرار دارد و تنظیم‌کننده روابط قواست. قوای سه گانه طبق اصل 57 قانون اساسی مستقل هستند و این مستقل بودن به معنای ناهماهنگی نیست، بلکه قوا باید مستقل باشند و خطوط خود را بشناسند و در چارچوب‌های خود تلاش کنند که مسائل کشور را حل کنند.

 لاریجانی با بیان اینکه اظهارنظرهای متفاوت قوا به معنای ناهماهنگی در کشور نیست، گفت: این موضوع نشان دهنده بلوغ یک کشور است. ظرفیت نخبگی در ایران بسیار بالاست و به همین دلیل باید تفاوت آراء وجود داشته باشد؛ زیرا کشورهایی که هیچ تفاوت آرایی در آنها نیست، رشد نمی‌کنند.

 مردم انتظار ندارند لوایح دولت چشم‌بسته تصویب شود

 رئیس مجلس با تاکید بر بررسی کارشناسی و دقیق لوایح دولت در مجلس، گفت: تیزهوشی در آنجاست که قوای سه گانه، تفاوت‌ها را در چارچوب‌های مدون و قانونی تحلیل کنند و از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند. در کشور ما نیز این ظرفیت در قانون اساسی وجود دارد که نمایندگان مجلس در تدوین قوانین، آزادانه آنچه را که مصالح کشور است، لحاظ کنند.

 وی افزود: ممکن است دولت لایحه‌ای را به مجلس بدهد که نمایندگان مجلس آن را ناقص بدانند، در این صورت باید این لایحه را تکمیل و نواقص آن را برطرف کنند، زیرا مردم انتظار ندارند که نمایندگان مجلس لایحه دولت را چشم‌بسته تصویب کنند؛ بلکه انتظار آنها دیدن ابعاد مسائل با چشم بینا و حفظ حقوق ملت است.

 ایجاد تغییر و تکمیل لوایح از وظایف مجلس است

 لاریجانی با اشاره به تعریف اختیارات مجلس درباره بررسی و تصویب لوایح، ایجاد تغییر و تکمیل لوایح دولت را از وظایف مجلس عنوان کرد و گفت: بعضی از افراد اگر تحمل این موضوع را نداشته باشند، تشخیص درستی نسبت به کل ساختار نظام ندارند، زیرا ساختار نظام این ظرفیت را ایجاد کرده که در خانه ملت، نمایندگان حقوق ملت را درنظر داشته باشند و قوانین را با دقت تصویب کنند.

 رئیس مجلس همچنین گفت: اینجا جایی است که باید شناخت دقیقی از جایگاه‌ قوا داشت؛ قوه مجریه، قوه‌ای است که باید مصوبات مجلس را اجرا کند و قوه قضائیه هم باید طبق قانونی که مجلس تصویب می‌کند، به قضاوت بپردازد و شاید اینکه حضرت امام فرمودند "مجلس در رأس امور است" از این جهت است که هر دو قوه دیگر باید در چارچوب قوانین مصوب قوه مقننه کارشان را اجرا کنند.

 مجلس باید نماد خردمندی نظام باشد

لاریجانی با تاکید بر لزوم همکاری مجلس با دولت و کارشناسان در تصویب قوانین، گفت: ممکن است مجلس برخی مسائل اجرایی را به خوبی نداند، پس باید این ارتباط وجود داشته باشد تا در تصویب قوانین، مشکلات و مواردی که ضیغ است با همکاری دولت رفع شود و از طرف دیگر نباید تلقی قوای مجریه و قضائیه این باشد که نمایندگان مجلس باید با عجله در مورد لوایح تصمیم بگیرند، زیرا مجلس باید نماد و جایگاه خردمندی نظام باشد و با حوصله و دقت، و نیز استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگی کشور قوانین را تصویب کند.

 وی همچنین افزود: ما در آیین‌نامه این اجازه را داده‌ایم که کمیسیون‌ها مشاورینی از متخصصان داشته باشند و در موارد خاص با دعوت از آنها، از نظرات‌شان استفاده کنند، این مسیر، مسیر مردم‌سالاری دینی است که اگر محقق شود، قوا باید کاملا مستقل شوند و ضمن آن، برای پیشبرد فعالیت‌ها هماهنگی‌های لازم را نیز داشته باشند.

 مجلس هشتم با برنامه‌ای مدون به کار خود ادامه می‌دهد

 رئیس مجلس در ادامه به تشریح فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی در سال گذشته و برنامه‌های آن برای سال 90 پرداخت و گفت: در سال 89 مجلس برای همه کمیسیون‌ها برنامه‌ای مدون داشت که در آن کارهای هر کمیسیون در طول سال مشخص بود که برخی از کمیسیون‌ها توانستند در سال 89 کارشان را همچون تدوین قانون معادن در کمیسیون صنایع یا تدوین قانون نفت در کمیسیون انرژی اشاره کرد که قانون نفت در دستورکار سال آینده این کمیسیون قرار گرفته است؛ همچنین قانون گمرک که احتمالا به صورت اصل 85 در دستور اجرا قرار گیرد از مواردی بود که جزو برنامه‌ کمیسیون‌ها در سال گذشته بود و با موفقیت به اتمام رسید.

 وی افزود: برخی از کمیسیون‌ها نیز بخشی از کارشان باقی مانده است که باید در آینده آن را انجام دهند و کامل کنند؛ مثل قانون جامع رسانه‌ها که قرار بود در سال 89 در کمیسیون فرهنگی کامل شود که این امر محقق نشد و همچنین قانون رادیو و تلویزیون که مقرر شده بود در سال 89 نهایی شود که به سال آینده موکول شد؛ قانون مربوط به سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) نیز در برنامه مجلس در سال 89 بود که آماده شد و در دستور کار قرار گرفت.

 تلاش اصولگراها برای تشکیل جبهه واحد در انتخابات

 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی انتخابات مجلس نهم که در سال 90 برگزار خواهد شد، گفت: شاید قدری برای ارزیابی کردن انتخابات سال 90 زود باشد، زیرا معمولا کارهای انتخاباتی و تحلیل فضاها چند ماه مانده به انتخابات صورت می‌گیرد واین شرایط هنوز در کشور شکل‌نگرفته است.

 وی افزود: در حوزه سیاست‌مداران و افراد و گروه‌های سیاسی، تلاش‌هایی در حال شکل‌گیری است که طی آن گروه‌های سیاسی جایگاه خود را برای انتخابات تعریف می‌کنند. نمایندگان مجلس نیز در حوزه‌های خود جایگاهی دارند که به دلیل نبود احزاب درشت در کشور جبهه‌هایی مانند جبهه اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌ها تشکیل طیف می‌دهند که این روند در انتخابات مجلس نیز شکل می‌گیرد.

لاریجانی با اشاره به تلاش جبهه اصولگرایان برای تشکیل جبهه واحد، خاطرنشان کرد: به نظر من شرایط سیاسی هنوز چندان شفاف نیست که بتوان چگونگی تشکیل این جبهه را تحلیل کرد اما تلاش اصول‌گرایان بر این است که یک جبهه داشته باشند و گروه‌های دیگر اصلاح‌طلب هم برای خودشان سازوکاری داشته باشند.

 رئیس مجلس جایگاه افراد خدمتگزار را در مسائل منطقه‌ای حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اصولا در انتخابات مجلس، مسائل منطقه‌ای وزن زیادی دارد و در عین ایفای نقش احزاب، افرادی که در مناطق و شهرهای مختلف به مردم خدمت می‌کنند، نقش مهم‌تری در چگونگی شکل‌گیری انتخابات دارند. در انتخابات گذشته هم گاهی جبهه اصول‌گرایی یا اصلاح‌طلب‌ها افرادی را انتخاب می‌کردند اما در شهرستان‌ها فرد دیگری انتخاب می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد همیشه نقش مسائل منطقه‌ای و شهری مهم‌تر است و مردم اگر شناخت درستی از فردی داشته باشند و بدانند که خدمتگزار است، او را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل جبهه‌هایی بافراست هستند که این افراد خدمتگزار را بشناسند و از ظرفیت‌های آنها استفاده کنند.

 نهایی شدن قانون خدمات ایثارگران بستگی به کار مجمع دارد

 لاریجانی درباره موضوع خدمات ایثارگران، گفت: در بندهای مختلف قانون برنامه پنجم، امکانات خوبی از لحاظ مسکن، تحصیلات و اشتغال برای ایثارگران در نظر گرفته شده و برخی از نواقص این مسئله در قانون برنامه پنجم حل شده است.

 وی با اشاره به فراز و نشیب‌های لایحه مدیریت خدمات ایثارگران گفت: وظیفه مجلس تصویب این قانون بود که به وظیفه‌اش عمل کرد. دلیل به وجود آمدن مشکل در اجرای این قانون این بود که با تصویب این قانون ازسوی مجلس، یک بار مالی برای آن در نظر گرفته شد که این میزان بیشتر از سقف مورد نظر دولت بود. شورای نگهبان بر این قانون ایراد وارد کرد و به همین دلیل قانون به مجلس بازگشت.

 وی ادامه داد: در این شرایط مجلس بر نظر خود ایستادگی کرد و قانون را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد. در مجمع احساس شد که برخی از موارد باید تغییر پیدا کند. یک اشکالاتی در مجمع پیش آمد و آنها قانون را دوباره به مجلس برگرداندند که از نظر من موردی نداشت؛ چراکه مجلس نمی‌توانست روی آن کاری انجام دهد و قبلا کارش را انجام داده بود.

 رئیس قوه مقننه با بیان اینکه پیگیری مجلس درمورد لایحه مدیریت خدمات ایثارگران ادامه دارد، اظهار کرد: اخیرا در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری کردیم و گفتیم که مجمع یا نظر مجلس و یا نظر شورای نگهبان را بپذیرد. اگر هم مجمع می‌خواهد بندهایی را تغییر دهد باید مطابق آیین نامه کسب نظر بکند و بار مالی آن را در نظر بگیرد و کار را انجام دهد. مجمع در این مورد هنوز به نتیجه نرسیده است. مجلس کار خود را انجام داده و نهایی شدن این قانون بستگی به کار مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد.

 لاریجانی افزود: از طرفی هم پیگیر هستیم که دولت پیشنهاد خود را در زمینه این قانون ارائه دهدکه آن را در لایحه بودجه 90 بگنجانیم و بار مالی آن را برای دولت تأمین کنیم تا لایحه ایثارگران تصویب‌شده تلقی شود.

 بهترین روزسال 89، روز سرنگونی دیکتاتورهای مصر و تونس

 لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهترین روز سال 89 کدام روز بوده است، گفت: بهترین روز من، روزی بود که دیکتاتورهای مصر و تونس سرنگون شدند. لحظه‌ای که شنیدم اینها سرنگون شدند، واقعا برای من از لذت‌بخش‌ترین لحظات بود. چون می‌دانم که مردم این کشورهای چه شرایطی را تحمل کرده‌اند. درست مثل سال 57 و شور و نشاطی که مردم ما از رفتن شاه داشتند.

 سخت‌ترین روز سال 89، روز کشتار مردم بحرین

 رئیس مجلس در پاسخ به اینکه بدترین روز سال 89 را چه روزی می‌داند، خاطرنشان کرد: سخت‌ترین روزهای من هم روزهای آخر سال بود. کشتارهایی که در لیبی و بحرین صورت می‌گیرد بسیار ناگوار است و بدتر از این ناگواری‌های ظاهری، پشت صحنه این اتفاقات است، وقتی که می‌بینیم سعودی‌ها و اماراتی‌ها آلت دست آمریکا شده‌اند.

 وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند به دست آن‌ها (سعودی‌ها و اماراتی‌ها) این جنایات را مرتکب شوند که هم خودشان زخمی نشوند و هم فتنه اختلافات میان شیعه و سنی را به وجود بیاورند. رفتار آمریکا در لیبی بسیار فضاحت‌بار است. آنها مدام در حال ارزیابی هستند که در کدام طرف قرار بگیرند. رفتار ناصادقانه آمریکا بر همه آشکار شده و صحنه کشتار معترضین، صحنه‌های دردناکی است.

 مشی مجلس با همه قوا برادرانه است

 رئیس قوه مقننه با تأکید بر ضرورت رابطه مستمر و هماهنگ میان قوا، تصریح کرد: رابطه مجلس با همه قوا برادرانه است. رابطه مجلس با قوه مجریه، قوای مسلح کشور و نهادهایی مانند رادیو و تلویزیون هم رابطه‌ای برادرانه است. مشی مجلس، مشی درگیری نیست و اگر اختلاف نظری هم وجود دارد، به معنای نقد ناصحانه است.

 مجلس حاضر نیست، اختیارات خود را حراج ‌کند

 رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به لزوم فعالیت همه قوا در چارچوب‌های قانونی، گفت: مجلس نه می‌خواهد اختیاری افزون بر اختیارات قانون اساسی داشته باشد و نه حاضر است اختیارات خود را حراج کند. مجلس این هدف را با یک رویکرد برادرانه پیش می‌برد. تلقی ما این است که قوا باید با هماهنگی هم کارها را جلو ببرند.

 وی با تأکید بر حل تعارضات میان قوا، تأکید کرد: وقتی در رأس همه قوا مقام معظم رهبری است که فردی بسیار بزرگوار و اندیشمند است، دلیلی برای تعارض وجود ندارد. خدمت کردن در این نظام اگر با این رویکرد باشد، تمام آن ثواب است و برکت خواهد داشت.

 علاقه زیادی به مطالعه در حوزه فلسفی سیاسی دارم

رئیس مجلس با بیان اینکه مشغله‌کاری فرصت کمی برای مطالعه باقی می‌گذارد، گفت: مثل گذشته فرصت نمی‌شود، مطالعه کنم، چون حجم کار در مجلس بسیار زیاد است. ولی قاعدتا ساعاتی را در طول هفته به مطالعه اختصاص می‌دهم. برخی مطالعات غیرفلسفی است و برخی هم در حوزه فلسفه. الان مدتی است در مورد شرح مرحوم ملاصدرا بر اصول کافی مطالعه می‌کنم. برخی کتاب‌ها را نیز که در حوزه فلسفه سیاسی است مطالعه می‌کنم. اخیرا کتابی درمورد فمینیست‌ها، وضعیت فکریشان و شرح تاریخی فعالیت‌هایشان مطالعه کردم. در کل الان علاقه زیادی به مطالعه در حوزه فلسفی سیاسی دارم.

 سفر به قم برای زیارت و دیدار عزیزان

 لاریجانی در پاسخ به این سوال که تعطیلات عید نوروز را کجا خواهد بود، گفت: چند روزی برای زیارت و دیدار عزیزان به قم سفر می‌کنم، بعد برمی‌گردم به تهران. فرصت اینکه به مازندران بروم را ندارم.

کد خبر 130908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز