با گسترده شدن تظاهرات مردمی در بحرین هزاران نظامی عربستان در قالب نیروهای سپر شبه‌جزیره عربی وارد این کشور شدند تا به نیروهای امنیتی بحرین در سرکوب معترضان کمک کنند.

معترضان بحرین

وزیر امور خارجه بحرین در یک پیام اینترنتی با تایید این مسئله اعلام کرد که نیروهای شورای همکاری خلیج‌فارس برای بازگشت آرامش وارد بحرین شده‌اند. عادل معاوده، رئیس کمیته‌ امور خارجه و امنیت ملی در پارلمان بحرین هم تاکید کرد که ‌نیروهای عربستانی و نیروهای دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از نیروهای امنیتی بحرین وارد خاک این کشور شده‌اند. ورود نظامیان خارجی به بحرین در حالی صورت گرفته که درگیری نیروهای پلیس بحرین و معترضان در مناطق مختلف این کشور به اوج خود رسیده است.

روز یکشنبه مخالفان رژیم آل خلیفه که اکثریت آنها از شیعیان هستند به‌شدت در منامه پایتخت این کشور سرکوب شدند. سازمان‌های حقوق بشر اعلام کرده‌اند که استفاده گسترده نیروهای بحرینی از گاز اشک‌آور و حملات آنها به مردم در مناطق مختلف باعث شده تا در روز یکشنبه حداقل 1000نفر در بیمارستان‌ها بستری شوند.

شورای همکاری خلیج‌فارس شامل 6‌کشور بحرین، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، عمان و قطر است و اعزام نیروهای این شورا به بحرین از سوی مخالفان این کشور تلاش برای اشغال بحرین قلمداد شده است. مخالفان بحرین اعلام کرده‌اند که‌ اعزام نیروهایی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به بحرین به منزله‌ اعلام جنگ و اشغال بحرین است. فراکسیون مستعفی شیعه‌ الوفاق در پارلمان بحرین هم از ملک حمد بن عیسی آل خلیفه خواست وضعیت فوق العاده در این کشور را پایان دهد.

خلیل ابومرزوق رئیس فراکسیون الوفاق پیش از این اعلام کرده بود که برخی از اتباع سایر کشورها که از سوی رژیم حاکم تابعیت بحرینی دریافت کرده‌اند با استفاده از سلاح‌های سرد با هماهنگی نیروهای امنیتی به مردم و معترضان حمله می‌کنند.خاندان آل خلیفه بیش از 200 سال است که قدرت را در بحرین در اختیار دارند. این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج‌فارس با میزبانی از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا یکی از متحدان راهبردی واشنگتن در منطقه به حساب می‌آید و به همین خاطر ناآرامی‌ها در این کشور نگرانی شدید مقام‌های آمریکا را به‌دنبال داشته است.

شیعیان بحرین با وجود اینکه بیش از 70درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند مدت‌هاست که با برخورد تبعیض‌آمیز خاندان سنی مذهب آل‌خلیفه مواجه بوده‌اند. مردمی که اکثریت جمعیت این کشور را در اختیار دارند، می‌گویند سال‌هاست که با آنها مانند «شهروند درجه2» برخورد می‌شود. بدون شک مقام‌های آمریکایی از مدت‌ها پیش، از مشکلات اساسی حکومت بحرین مطلع بوده‌اند اما به خاطر منافع راهبردی خود در منطقه حاضر شده‌اند که از این مسئله چشم پوشی کنند.

به تازگی حمدبن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین برای گفت‌وگو با ملک عبدالله پادشاه عربستان به ریاض سفر کرده و مذاکرات مفصلی درباره ناآرامی‌ها در کشورش با مقام‌های عربستان داشته است. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم به‌تازگی در میان ناآرامی‌های بحرین به این کشور سفر کرد تا حمایت کامل دولت‌اوباما را از حکومت خاندان آل خلیفه با وجود سرکوب گسترده معترضان نشان دهد. به‌همین خاطر بسیاری عقیده دارند که اعزام نیروهای عربستان با چراغ سبز دولت آمریکا صورت گرفته است.

روز گذشته روزنامه گاردین گزارش داد که پادشاه بحرین پس از مذاکرات با مقام‌های کشورهای مختلف به‌طور رسمی از عربستان خواسته است تا نیروهای خود را برای مقابله با معترضان به این کشور اعزام کند. همچنین گروهی از نمایندگان پارلمان بحرین روز گذشته از پادشاه این کشور خواستند تا به‌مدت 3ماه در این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

در این درخواست اعلام شده است که با اعلام مقررات منع آمد و شد، نیروهای نظامی باید در مناطق مختلف مستقر شوند. این مسئله نشان می‌دهد که حکومت بحرین در تلاش است با استفاده گسترده از نیروهای نظامی به هر قیمتی به بیش از یک ماه اعتراضات در این کشور پایان دهد.

کد خبر 130497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز