گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی بحرین روز گذشته با حمایت نیروهای عربستانی و اماراتی به معترضان متحصن در میدان لؤلؤ شهر منامه حمله کردند.

بحرین - نارامی

در این عملیات که بسیاری آن را گسترده‌ترین سرکوب معترضان از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور می‌دانند نیروهای نظامی با استفاده از خودروهای زرهی و تانک وارد منطقه تحصن معترضان شدند. گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی با شلیک گسترده گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌ آب‌پاش درحالی‌که از سوی بالگردهای نظامی حمایت می‌شدند برای متفرق کردن معترضان تلاش کردند.

این در حالی است که گزارش‌های مختلف از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به سوی مردم حاضر در میدان خبر می‌دهد. همچنین علی الاسود، یکی از نمایندگان فراکسیون مستعفی الوفاق هم اعلام کرده است که نظامیان از داخل بالگردهای آپاچی اقدام به تیراندازی به سوی معترضان آرام در میدان کردند.

همچنین یکی از رهبران مخالف حکومت بحرین در گفت‌وگوی تلفنی با بی‌بی‌سی اعلام کرد که در عملیات روز گذشته، ماموران حکومتی و نیروهای اعزامی عربستان و امارات عربی متحده از گلوله جنگی علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده کردند.آمار دقیقی از قربانیان حمله گسترده نیروهای نظامی در دست نیست اما آخرین گزارش‌ها از کشته شدن حداقل 8 نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر خبر می‌دهد.

شاهدان عینی همچنین اعلام کرده‌اند که صدای چند انفجار در میدان لولو شنیده شده و دود سیاهی بر فراز این میدان دیده می‌شود. همچنین گفته می‌شود که نظامیان، بیمارستانی که محل انتقال مجروحان این حمله است را محاصره کرده‌اند و اجازه ورود پزشکان و پرستاران را نمی‌دهند. خلیل مرزوق، یکی از نمایندگان پارلمانی فراکسیون شیعی الوفاق با اشاره به اینکه بیمارستان سلیمانیه تحت محاصره نظامیان قرار دارد، گفت: شرایط بحرین فاجعه بار است. ارتش و نیروهای امنیتی با همکاری یکدیگر سعی در کشتار مردم دارند.

دکتر ابراهیم علی، از پزشکان بحرینی هم با اشاره به اینکه وی شاهد حمله بالگردها به تظاهرات‌کنندگان بوده است، تأکید کرد: نوع جراحت شماری از بیماران پذیرش شده، نشان‌دهنده آن است که از بالا هدف قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از پزشکان این بیمارستان هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی از تیراندازی بی‌هدف نیروهای نظامی به حاضران در بیمارستان و تهدید کادر پزشکی با اسلحه خبر داد. این پزشک زن اعلام کرد: او و گروهی از همکارانش در تلاش هستند با مخفی‌شدن، جانشان را نجات دهند.

دولت بحرین روز گذشته همچنین مقررات منع آمد و شد را در برخی مناطق پایتخت این کشور از ساعت 4 عصر تا 4بامداد اعلام کرد تا مانع از تجمع معترضان در این شهر شود. درحالی‌که بیش از هزار نظامی عربستان سعودی و 500 نظامی امارات متحده عربی روز دوشنبه در قالب نیروهای سپر شبه‌جزیره با صدها خودروی زرهی وارد بحرین شدند، عیسی بن‌حمد آل خلیفه، پادشاه بحرین از روز سه‌شنبه به‌مدت 3ماه در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است تا تمامی شرایط برای سرکوب معترضان این کشور فراهم شود.

حمله به میدان لؤلؤ یک روز پس از آن صورت گرفت که پادشاه بحرین با اعلام وضعیت فوق‌العاده به مقام‌های نظامی این کشوردستور داد از تمامی ابزارهای لازم استفاده کنند. تعداد کل نفرات نیروهای زمینی، دریایی و هوایی بحرین به 10هزار نفر نمی‌رسد و پادشاه بحرین با اتکا به توانایی واحدهای اعزامی شورای همکاری خلیج‌فارس، سرکوب معترضان در این کشور را شدت بیشتری بخشیده است.

محکومیت سرکوب معترضان

با شدت گرفتن سرکوب معترضان بحرین پس از ورود نیروهای خارجی در این کشور هر روز بر شدت محکومیت رژیم این کشور افزوده می‌شود. روز گذشته حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای دخالت نظامی عربستان در بحرین را محکوم و اعلام کرد که این دخالت‌ها و به کارگیری خشونت علیه اعتراض‌های مردمی مسالمت‌آمیز، نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت.

حزب‌الله در بیانیه خود مورد هدف قرار دادن معترضان بحرینی که به کشته شدن چند نفر از آنها منجر شد را محکوم و اعلام کرد:‌ خشونت‌ها علیه غیرنظامیان تنها مسئله را پیچیده‌تر می‌کند و فرصت‌های ایجاد راه حل را از بین می‌برد. در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است:‌ موضع آمریکا درباره این تحولات مشکوک است و سیاست واقعی دولت آمریکا را در قبال تحرک ملت‌ها نشان می‌دهد.

مقتدی‌صدر، روحانی عراقی‌ هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: اعزام نیرو از سوی برخی کشورهای عربی در خلیج‌فارس به بحرین، به معنای سرکوب خواست ملت این کشور است. وی افزود: نیروهای اعزام شده به بحرین باید از مردم این کشور حمایت کنند، نه اینکه ضد‌آنها بایستند. مقتدی صدر انقلاب ملت بحرین را انقلاب حق توصیف کرد و گفت: به‌هیچ وجه نباید این انقلاب را سرکوب کرد.

کد خبر 130651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز