چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: سرکوب و کشتار معترضان بحرینی به دست ایادی حکومت این کشور و دخالت نظامیان سعودی و اماراتی در این اقدام غیرانسانی، واکنش‌های شدیدی را از سوی مراجع تقلید، مسئولین و تشکل‌های دانشجویی به‌دنبال داشت.

نا آرامی بحرین

آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی در پیامی، به حکام عربستان و کشورهای اسلامی عربی منطقه درخصوص لشکرکشی عربستان سعودی و امارات به کشور بحرین هشدار داد. در پیام این مرجع تقلید که ایسنا متن کامل آن را منتشر کرد، آمده است: ما از حکومت امارات هیچ توقعی نداریم و هویت واقعی او بر دنیا آشکار است. از حکام سعودی که خود را مسلمان و خود را حامی مسلمانان می‌دانند، سؤال می‌کنیم: همکاری‌ نزدیک به یک قرن شما با استعمار انگلیس و آمریکا چه وقت پایان می‌پذیرد؟

چرا شما به‌خود نمی‌آیید؟ و به عزت و استقلال اسلامی برنمی‌گردید؟ جهان اسلام به‌خصوص کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق گرفتار برادرکشی و قتل‌عام‌های همه‌روزه است که دنیا ‌می‌داند منبع و مصدر‌آنها کجاست. از شما می‌پرسیم آیا اسلام به شما اجازه داده که ظالم را در برابر مظلوم حمایت کنید؟ آیا نمی‌دانید که حکومت آل‌خلیفه با آن نفرات معدود، مسلمانان بحرین اعم از شیعه و سنی را از همه حقوق خود محروم کرده است؟

عربستان، به ظاهر اسلامی است

آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی هم دیروز در آغاز درس خارج فقه خود، با اشاره به حوادث اخیر بحرین و اعتراضات مردمی در این کشور، گفت: مسئله بحرین در نوع خود یک فاجعه عجیب است چرا که کشوری مانند عربستان که به ظاهر اسلامی است، نیروی نظامی به آن کشور اعزام می‌کند تا اینکه مسلمانان آن کشور را قتل‌عام کنند. این مرجع تقلید ادامه داد: همه می‌دانند که اعتراضات مردمی در کشور بحرین، اعتراضاتی سالم و مسالمت آمیز است اما آیا این وحشتناک نیست که دولت این کشور با کمک کشورهای دیگری از جمله عربستان و امارات به قتل عام مردم خود بپردازد.

وی ادامه داد: «دمکراسی» یعنی «خواست مردم» اما حالا که مردم مسلمان بحرین اعتراض مسالمت آمیز دارند از سخنان قبلی خود برگشته‌اید و حامی دیکتاتورها شده‌اید؟ او خطاب به دولت‌های غربی نیز گفت: نمره شما در دمکراسی صفر و حتی زیر صفر است. این مرجع تقلید همچنین خطاب به دولت عربستان گفت: شما فکر می‌کنید از اینکه نیروی نظامی به بحرین بفرستید تا مردم معترض آنجا را به خاک و خون بکشند، برایتان ارزان تمام شود؟ شما بدانید کسی این ظلم شما را فراموش نمی‌کند، شما آسیب‌پذیرترین کشور دنیا هستید، چرا که تا به حال یک انتخابات نداشتید، حال با این آسیب پذیری به مردم مسلمان کشور بحرین هم ظلم می‌کنید.

علمای اسلام سکوت نکنند

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی نیز از سکوت علمای جهان اسلام و کشورهای عربی در برابر جنایات اخیر حکومت بحرین و دخالت نظامی کشورهای دیگر در اعتراض‌های مردمی این کشور انتقاد کرد.این مرجع تقلید در درس تفسیر دیروز خود که فارس خبر آن را منتشر کرد، با اشاره به کشتار معترضان بحرینی تاکید کرد: برخی‌ها مدعی این هستند که خادم‌الحرمین هستند اما حرمین نیز در اسارت است.

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی گفت: متأسفانه کسانی که خود را خادم‌الحرمین می‌دانند امروز به کشور مسلمان دیگری لشکر‌کشی کرده‌اند و علمای کشورهای دیگر نیز ساکت نشسته‌اند و یا دهانشان بسته است و یا حرف خادمان قلابی حرمین را تایید می‌کنند. این مفسر قرآن کریم با اشاره به مطرح شدن مطالبی از سوی مراجع و مسئولان در ارتباط با لشکرکشی عربستان به بحرین تاکید کرد: امیدواریم که خداوند این ملت شیعه را از دست استکبار و همدستانش‌رهایی بخشد.

ندای عدالت‌خواهانه را خاموش نکنید

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار حمایت علما و ملت‌های مسلمان از ندای عدالت خواهانه مردم بحرین و دیگر کشورهای مسلمان شد.در بیانیه آیت‌الله سبحانی آمده است: گردهمایی و تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم مسلمان کشور «بحرین» یکی از مظاهر دادخواهی است که قرآن بر آن تأکید دارد و در آیه یاد شده می‌فرماید: « الّا من ظُلِمَ» یعنی مظلومان می‌توانند ناروایی‌ها را که بر آنها از هر سو از حکومت یا غیره وارد شده، بازگو کنند تا به حقوق خود برسند. باید کلیه مسلمانان جهان در کنار مردم به پا‌خاسته بحرین و دیگر کشورهای به پا خاسته باشند.

بسیار جای تأسف است به جای آنکه کشورهای مسلمان منطقه به این ندای عدالت‌جویانه توجه کنند و مظلومان را یاری کنند، برای سرکوب کردن مظلوم، نیرو می‌فرستند تا این ندا را خاموش کنند. در ادامه این بیانیه تاکید شده است: مظلوم و ستمدیده، حق دادخواهی دارد. این روزها مردم بحرین به‌صورت مسالمت آمیز با حفظ تمام قوانین بی‌آنکه صدمه‌ای به کسی یا نقطه‌ای وارد سازند، خواسته خود را مطرح می‌کنند تا سخن خود را به گوش جهانیان برسانند که اگر پاسخ آنها را دادند چه بهتر و گر نه خدا فریادرس آنهاست.

سرکوب نتیجه‌ای نخواهد داشت

از سوی دیگر رئیس‌جمهور که در آخرین چهارشنبه کاری سال 89 پس از نشست هفتگی هیات دولت به‌جمع خبرنگاران آمد، تاکید کرد: امروز در بحرین دربرابر توده‌های مردم صف‌آرایی شده و اکثریت مردم تحت فشار قرار گرفته‌اند. محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: کارهایی که اتفاق افتاده کارهایی بد و غیرقابل توجیه است و تجربه نشان داده که این اقدامات به سرانجام نمی‌رسد. آنها باید بنشینند، ببینند که مردم چه می‌گویند و خواسته‌های مردم را اجرا کنند، نه آنکه با تفنگ و مسلسل و هلی‌کوپتر در برابر آنها بایستند.

این حرکات، رفتارهای زشت، ضد‌انسانی و غیرقابل‌قبول است و نتیجه‌ای نخواهد داشت. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه، قوای نظامی به بحرین فرستاده‌اند، تاکید کرد: قبلا نیز کسانی بودند که به کشورهای همسایه‌شان لشکرکشی کرده‌اند، آنها اکنون کجا هستند؟ خوب است آنها از سرنوشت صدام عبرت بگیرند، آنها ببینند که سرنوشت صدام چگونه شد چرا برخی اصرار دارند تجربیات‌ شکست‌خورده صدام را تکرار کنند؟ مگر می‌شود امواج انسانی را با نیروهای مسلح از کشورهای دیگر متوقف کرد، اینها اقدامات زشت و شکست‌خورده‌ای است.

تماس تلفنی صالحی با دبیرکل سازمان ملل

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل از او خواست تا در راستای مسئولیت بین‌المللی خود حمایت از مطالبات مشروع مردم بحرین را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهد. علی اکبر صالحی در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز نگرانی از اعمال خشونت در برخورد با حرکت مسالمت‌آمیز مردم بحرین و دخالت نیروهای خارجی در این سرکوب، از دبیرکل سازمان ملل خواست تا در راستای مسئولیت بین‌المللی خود، حمایت از مطالبات مشروع مردم بحرین را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهد.

دخالت عربستان اشتباه بود

وزیر دفاع دولت دهم نیز در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت: این اتفاقی که رخ داد یک خطای استراتژیک سیاسی و ملی بود که یک کشوری از کشور دیگر درخواست کند که به آن کشور بیاید و مردم آن کشور را بکشد و مورد ضرب و شتم قرار دهد.
احمد وحیدی با اشاره به اهمیت نقش ملت‌ها و اینکه ملت‌ها هستند که سرنوشت امور را مشخص می‌کنند، گفت: با این اقدامات، مشروعیت دولت‌ها از بین می‌رود. وحیدی ادامه داد: منطقه ما منطقه حساسی است و نباید کشورها به‌خود اجازه دهند که در موضوعات دیگر وارد شوند و درگیر مسائل دیگر کشورها شوند و این برای شرایط حساس منطقه ما مضر است.

واکنش تشکل های دانشجویی

بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های دانشجویی مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان ودفتر تحکیم وحدت در بیانیه ها و اظهار نظرهای جداگانه‌ای با محکومیت اقدام عربستان در ارسال نیروی نظامی به بحرین خواهان اخراج سفیر عربستان و بحرین از کشور شدند.

راهپیمایی سراسری نمازگزاران جمعه در محکومیت کشتار مسلمانان بحرین

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌‌ای از عموم امت مسلمان و شهیدپرور ایران اسلامی دعوت کرد تا با حضور پرشور، گسترده و انقلابی خود تظاهرات پس از نمازهای جمعه این هفته در سراسر کشور، ضمن حمایت و پشتیبانی مجدد از امواج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا، اوج خشم و نفرت و انزجار خود را از کشتار وحشیانه و سرکوب شدید و دخالت‌های گسترده نظامی عمال استکبار جهانی علیه مردم مظلوم و مسلمان این کشورها اعلام کنند.

کد خبر 130665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز