همشهری آنلاین: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه نباید به فرمایشان رهبر انقلاب، یک‌جانبه نگاه کرد، گفت: نباید عده‌ای با به دست گرفتن بخشی از رهنمودهای معظم‌له از انتقاد و نقد جدی درباره برخی از اشتباهات جلوگیری کنند؛ رهبر انقلاب فرمودند انتقاد و مخالفت آری اما اهانت نه.

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضا مجلس خبرگان با بیان اینکه واقعیات موجود جامعه جای انکار ندارد، اظهار داشت: فضایی در جامعه بوجود آمده بود که تغییری را می‌طلبید، بنابراین با توجه به واقعیات موجود آنچه در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان انجام گرفت معقول‌ترین روش ممکن بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی میدان را برای حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی فراهم کرد، گفت: این نحوه رفتار، مورد تشویق و تحسین رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت چرا که توطئه دشمنان انقلاب اسلامی برای اختلاف افکنی بین اعضای خبرگان را خنثی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نتیجه انتخابات خبرگان را موجب آرامش کشور دانست و افزود: انتخابات هیات رئیسه خبرگان به عنوان یک الگو می‌تواند برای انتخابات‌های کشور باشد چراکه جابجایی با روال طبیعی و آرام صورت گرفت.

وی در ادامه آیت‌الله مهدوی کنی را شخصیتی شناخته شده، عالمی حوزوی و دانشگاهی و دارای سابقه انقلابی و اجرایی درخشان توصیف کرد و افزود: آنچه که در انتخابات هیأت رئیسه خبرگان رهبری روی داد، موجب آرامش جامعه و مردم و همچنین برهم خوردن برنامه‌ریزی دشمنان شد.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره انتقاد رهبر فرزانه انقلاب درباره برخی اهانت و هتک‌حرمت‌ها در جامعه، گفت: منطق اسلامی، جایی برای هتاکی در نظام اسلامی باقی نمی‌گذارد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: خداوند امر کرده است که حتی بت‌های مورد پرستش کفار را هم فحش ندهید چرا که فحش دادن شما موجب می‌شود آنها نیز خدای شما را مورد هتک حرمت قرار دهند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به رخدادی از جنگ صفین اشاره کرد و یادآور شد: امام المتقین علی(ع) در واکنش به دشنام و ناسزاگویی برخی از اصحاب علیه معاویه فرمودند "من دوست ندارم شما از دشنام‌دهندگان باشید ". بنابراین باید دانست سیره و منطق قرآن و پیشوایان ما اینگونه است که ما را از دشنام نهی فرموده‌اند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود مرز میان انتقاد و هتاکی را بیان فرموده و تاکید کردند می‌توان اندیشه و تفکر غلطی را نقد و آن را مورد مخالفت جدی قرار داد؛ اما هیچ‌کس حق اهانت و هتک حرمت ندارد چرا که رفتار غیراخلاقی مخالف اسلام، شرع و خلاف عقل سیاسی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید به مجموع سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی توجه کرد، گفت: نباید عده‌ای با به دست گرفتن بخشی از رهنمودهای معظم‌له از انتقاد و نقد جدی درباره برخی از اشتباهات جلوگیری کنند، لذا باید توجه داشت که رهبر انقلاب فرمودند انتقاد و مخالفت آری، اما اهانت نه.

امام جمعه موقت تهران، این رهنمود رهبر معظم انقلاب را بسیار خردمندانه توصیف و با انتقاد از یک جانبه نگری نسبت به بیانات رهبر انقلاب، افزود: عقل سیاسی برگرفته از فقه سیاسی شیعه اینگونه حکم می‌کند که "اعلام موضع قاطعانه و مرگ بر آمریکا " دشنام نیست.

آیت‌الله خاتمی همچنین خاطرنشان کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب همانگونه که جوانان نیاز به نصیحت دارند برخی بزرگترها هم نیاز به نصیحت دارند چرا که برخی بزرگان با شنیدن یک خبر دروغ خیلی زود تحت تاثیر آن قرار گرفته و موضع نابجایی را اعلام می‌کنند که زحمات بسیاری از مسئولان زحمتکش و مخلص نظام را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: همه کسانی که دارای تریبون هستند باید توجه کنند که آیا موضع‌گیری‌های آنها از مبنای محکمی برخوردار است که باید اعلام کنند اما اگر بر اساس حدس و گمان است نباید اعلام موضع کنند.

عضو هیات مدیره مرکز تحقیقات علوم اسلامی، صاحبان تریبون را به گفتار عالمانه توصیه کرد و گفت: اعلام سخن و موضع باید از علم و پشتوانه محکمی برخوردار باشد، که در قرآن از آن به عنوان «قول سدید» یاد شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه مسئله اخلاق سیاسی را بسیار مهم و نیازمند تفسیر فراوان دانست و تاکید کرد: برای دست‌یابی به اخلاق سیاسی باید تقوای سیاسی داشت چرا که تقوا باید در همه عرصه‌های زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی وجود داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی در پایان گفت: زیر بنای تقوای سیاسی این است که خداوند را در همه جا حاضر و ناظر اعمال، رفتار و گفتار خود بدانیم و باور کنیم فردای قیامت باید پاسخگوی مواضع و سخنان خود باشیم.

 

کد خبر 130339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز