همشهری آنلاین: رئیس مجلس خبرگان رهبر گفت: امسال که انتخاباتی در پیشرو داریم توصیه‌ من به مردم این است که در انتخابات شرکت کنند و مسوولان هم به خاطر حفظ انقلاب به جان هم نیفتند.

مهدوی کنی

 به گزارش ایسنا، دومین جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان  رهبری به ریاست آیت‌الله مهدوی کنی و با حضور اکثریت اعضا با موضوع پیگیری مصوبات گذشته، گزارش از انتخابات کمیسیون‌های داخلی مجلس خبرگان به هیات رییسه، بررسی مسائل داخلی و بین‌المللی و همچنین ارائه اطلاعات و اخبار درباره مسائل داخلی و خارجی توسط اعضا به هیات رییسه برگزار شد.

 آیت‌الله مهدوی کنی پیش از برگزاری جلسه هیات رئیسه خبرگان، در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن سالگرد رحلت حضرت امام(ره)، گفت: من رحلت حضرت امام(ره) را به بزرگان تسلیت می‌گویم. حضرت امام کسی بود که هنوز هم جای خالیش در میان ما دیده می‌شود و به این زودی‌ها نمی‌توان برای او جایگزین پیدا کرد.

 وی ادامه داد: امام(ره) از نظر ایمان، پایداری، شجاعت و استقامت و ایده‌های بزرگ، استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی یک فرد فوق‌العاده بود و همواره به فکر مردم بود و ما این را از زمانی که در کلاس‌های درس ایشان شرکت می‌کردیم، به خوبی می‌دیدیم.

 وی افزود: حضرت امام(ره) همواره در جلسات درس به روحانیون توصیه می‌کرد که خود را برای زمانی آماده کنند که جامعه به ملا نیاز زیادی خواهد داشت.

 رئیس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های امام(ره) این بود که شاگردان خوبی تربیت کرد و این یکی از اسرار پیروزی امام(ره) بود. شاگردان او در رساندن پیامش به مردم نقش بسیار مهمی ایفا کردند، به طوری که با این پیام‌های امام(ره) در عرض چند دقیقه در سراسر کشور پخش می‌شد و مایه تعجب رژیم شاه بود.

 وی افزود: یکی دیگر از مشخصه‌های حضرت امام(ره) این بود که در دادن فتوا در مسائل اجتماعی شجاعت داشت به عنوان مثال وقتی در وجوب مبارزه با شاه تاکید کردند، برخی حتی مبارزه را قبول نداشتند یا حضرت امام(ره) در بحث امر به معروف و نهی از منکر معتقد بودند که اگر شرایط پذیرش امر به معروف در جامعه وجود نداشته باشد، باید به دنبال ایجاد مقدمات تحقق آن شرایط بود، نه این‌که به صرف این‌که نهی از منکر در جامعه پذیرفته شده نیست، دست روی دست بگذاریم.

 مهدوی کنی به نظریه ولایت فقیه اشاره کرد و افزود: این نظریه جدید نیست که برخی می‌گویند امام(ره) ولایت فقیه را به مردم تحمیل کرد، همه بزرگان شیعه و حتی بسیاری از مسلمانان در تبعیت از ولی تاکید دارند. تنها امام(ره) معتقد بود که این نظر باید عملی شود، نه این‌که تنها در کتاب‌ها بماند.

 وی ادامه داد: برخلاف برخی علما که به عنوان مثال در دوره قاجار نظریه ولایت فقیه را مطرح کرده و ولایت را به فتحعلی شاه تفویض می‌کردند، امام(ره) هیچ‌گاه ولایت خود را به کسی تفویض نکرد. تنها در ابتدای انقلاب وقتی به قم رفت، تاکید کرد که ولایت فقیه با نظارت بر اداره امور کشور ولایت خود را اعمال کند که بعد از چند ماه فهمید که نمی‌توان نظام را به غیرفقیه داد و از این کار پشیمان شدند. اداره کشور با وجود همه پیچیدگی‌ها کار سختی است که امام این کار را کرد.

 وی ادامه داد: امام(ره) با همه قدرت و شجاعت، نظامی را ترسیم کرد که در آن این‌طور نباشد که کسی به صورت تنها تصمیم بگیرد و دیگران عمل کنند. از ابتدا هم برای نظام جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار کردند. امام(ره) یک نظام با نهادهای مختلف تشکیل داده و معتقد بود که همه نهادها باید در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کنند.

 رئیس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال امام(ره) در جلساتی که ما با ایشان داشتیم، این‌طور نبود که از همان ابتدا اعمال ولایت کند، تنها در شرایطی که بحرانی بود یا وقتی که بحث‌ها به جایی نمی‌رسید، امام(ره) این کار را می‌کرد.

 وی با یادآوری این‌که «امام نظامی را تشکیل داد که متکی به فرد نبود» افزود: با وجود این‌که پس از رحلت ایشان بسیاری از افراد فکر می‌کردند که نظام با مشکل مواجه می‌شود، دیدیم که مقام معظم رهبری در خبرگان برای جایگاه رهبری انتخاب شد و هیچ بحرانی هم ایجاد نشد.

 وی به مرور خاطره خود از زمان رحلت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: زمانی که حضرت امام(ره) رحلت کردند، من به دلیل بیماری قلبی در خارج از کشور بودم. آن زمان هنوز نمی‌شد بیماری‌های قلبی را در کشور به خوبی درمان کرد. وقتی این خبر در خارج از کشور اعلام شد، من به دفتر هواپیمایی رفتم و درمان را رها کردم، تا به کشور بازگردم. چند صد خبرنگار در آن‌جا می‌خواستند به تهران سفر کنند که هواپیمایی گفت جا نداریم و حتی آن‌ها می‌خواستند که یک هواپیمای اختصاصی تهیه کنند و می‌گفتند که با رحلت امام(ره) در ایران جنگ داخلی اتفاق خواهد افتاد، اما پس از مدتی وقتی اعلام شد که مقام معظم رهبری به این سمت انتخاب شده است، گویی آب سردی بر روی این‌ها ریختند و حتی بعضی از آن‌ها از آمدن به تهران انصراف دادند؛ چراکه بحرانی ایجاد نشده بود.

 مهدوی کنی گفت: یکی از خصوصیت‌های امام(ره) این بود که به مردم خود اطمینان داشت و اداره هشت سال جنگ به خاطر این بود که امام(ره) به مردم خود ایمان و اعتماد داشت.

 وی ادامه داد: حضرت امام(ره) طوری نظام را تنظیم کرده بود که بعد از خودش بتواند کشور را اداره کند به همین دلیل است که حتی در جلسه خبرگان اخیر که برخی فکر می‌کردند میان من و آقای هاشمی اختلاف ایجاد می‌شود، اما دیدند که چنین اتفاقی نیفتاد؛ چراکه روحانیت با هم دعوا ندارند.

 وی گفت: ما باید هر سال یاد امام(ره) را گرامی بداریم تا مردم و جوانان امام(ره) را از یادشان نبردند و بدانند که فداکاری‌های بسیاری شده است که این نظام به اینجا رسیده است.

 رئیس مجلس خبرگان با اشاره به جریانی که این‌روزها تحلیل‌هایی در مورد آن وجود دارد، اظهار کرد: این جریان کاری نمی‌تواند بکند. امام( ره)به ما وعده داده بود که هیچ‌گاه نترسید از این‌که انقلاب از بین برود، البته امام(ره) معتقد بود که دشمنان نمی‌توانند کاری بکنند؛ چراکه این انقلاب مجانی و با کودتا به وجود نیامده بود، اما حضرت امام(ره) شرطی هم گذاشت و گفت شما نباید با هم اختلافی داشته باشید، اگر شما به جان هم بیفتید آن وقت دشمن ممکن است بتواند ازا ین اختلافات سوءاستفاده کند.

 وی تصریح کرد: امسال که انتخاباتی در پیشرو داریم توصیه‌ من به مردم این است که در انتخابات شرکت کنند و مسوولان هم به خاطر حفظ انقلاب به جان هم نیفتند.

 وی درباره وظایف مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان دو تکلیف دارد که یکی تعیین رهبری یا در حقیقت کشف رهبری است. وظیفه دیگر نظارت است که برخی می‌گویند این نظارت استصوابی است و برخی می‌گویند استطلاعی است، اما به نظر من این نظارت حراستی است یعنی نه این‌که خبرگان به رهبری اشکال بگیرد، بلکه باید به کارهای ایشان توجه بکند، نه به این معنا که از صبح تا شب اشکال بگیریم، مخالفان هم منتظرند که ما چه بگوییم و آن‌ها سوءاستفاده کنند. مخالفین هنوز که ما هیچ نگفته‌ایم این‌طور حرف می‌زنند. به هر حال به نظر من این نظارت، نظارتی حراستی است از نوع نظارت.

 مهدوی‌کنی درباره لزوم شرکت در انتخابات آتی گفت: به نظر من حتی آن دسته از غیراصولگرایان که معتقد به فعالیت در چارچوب قانون هستند، باید در این انتخابات به میدان بیایند و به فکر حفظ انقلاب باشند.

 وی در ادامه درباره دوره رهبری مقام معظم رهبری گفت: عملکرد ایشان در 22 سال گذشته خود گواهی بر صلاحیت ایشان است. در مجلس خبرگانی که ایشان انتخاب شد، همانطور که می‌دانید دو نظر وجود داشت که یکی بر شورای رهبری تاکید داشت و یکی انتخاب یک فرد که با وجود این‌که آن نظر که بر شورای رهبری تاکید داشت، طرفداران بیشتری داشت، اما خدا خواست و ایشان به رهبری رسید. در طول این سال‌ها حوادث سختی در انقلاب اتفاق افتاده است و مقام معظم رهبری این اتفاقات را به خوبی اداره کرده‌اند و مواضع خوبی اتخاذ کرده‌اند. یکی از مشخصه‌های مقام معظم رهبری این است که به کارهای ریز هم توجه می‌کنند به عنوان مثال چندی پیش اعلام شد که ایشان به منزل یکی از خانواده‌های شهدا در پیشوای ورامین رفته است.

 وی افزود: خداوند ایشان را تائید کرده است و امیدوارم ایشان سال‌های سال زنده باشند، حتی مخالفان هم بر توانایی‌های ایشان اذعان دارند و این‌که کسی نمی‌تواند جایگزین او باشد.

 رئیس مجلس خبرگان افزود: برخی حوادثی که در دوره رهبری ایشان اتفاق افتاد، حتی از دوران امام(ره) سنگین‌تر بود. هم‌اکنون دعوا میان مومنان است و اداره کردن این شرایط سخت است. ممکن است همه راضی نشوند، اما ایشان کارنامه خوبی در اداره بحران‌های داشته‌اند. البته رهبری در مواقع بحرانی اظهارنظر می‌کنند و دستگاه‌هایی مانند مجلس و دولت باید بر اساس قانون کار خود را انجام دهند تا کار به جایی نکشد که ایشان مجبور شوند که وارد شوند. این‌ها با هم دعوا می‌کنند و آقا هم مجبور به ورود می‌شود.

 در این جلسه علاوه بر آیت‌لله مهدوی کنی، آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز حضور داشتند.

کد خبر 136042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز