جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

اینکه از قدیم گفته‌اند: « مالت‌ را سفت بچسب، همسایه‌ات را دزد نکن» بسیار منطقی است.

کیف -قفل

با وجود این افراط و تفریط در این مورد نیز می‌تواند برای خود و دیگران دردسرساز باشد. برای نمونه برخی راننده‌ها عادت دارند برای سفت نگه‌داشتن خودرو، دزدگیر آن‌را به قدری حساس کنند که مانند زلزله‌سنج‌های سازمان زمین‌شناسی به هر لرزش کوچکی واکنش نشان دهد. این دست خودرو‌ها با هر ضربه‌ و تماس جزئی شروع به آژیر کشیدن می‌کنند. هر یک از ما تجربه بیدار شدن با صدای آژیر این خودرو‌ها را داریم. تعدادی از فروشگاه‌ها نیز مصداق بارز شیوه غلط در حفاظت از مال و اموال هستند.

برای نمونه هنگام خارج شدن از فروشگاه گاهی کیف مشتری را نیز می‌گردند که با وجود آن همه دوربین مداربسته در فروشگاه زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد. البته این اواخر باید تعدادی از مغازه‌دار‌ها و همسایه‌های واحد مسکونی را هم به این لیست‌سیاه اضافه کرد. زیرا آژیر دزدگیر آنها گاهی به‌محض اینکه از منزل یا محل کار خارج می‌شوند روزگار برای بقیه نمی‌گذارد. در پایان بد ‌نیست به این موضوع اشاره کنیم که وصل‌کردن قفل بزرگ به یک کیف موبایل (مانند آنچه در تصویری مشاهده می‌کنید) به دلیل بی‌آزار بودن برای دیگران نسبت به نصب آژیر‌های حساس و آزاردهنده معقول‌تر به نظر می رسد.

آقا عیدی بده

شمارش معکوس برای سپری‌شدن آخرین روز‌های سال که شروع می‌شود سونامی عیدی دادن‌ هم جیب‌ بسیاری را در می‌نوردد. فهرست بلند‌بالایی که از سلمانی سرکوچه تا نگهبان ساختمان و بچه‌های فامیل را شامل می‌شود. اما در این چند سال اخیر برخی‌ نیز طاقت انتظار کشیدن ندارند و برای گرفتن عیدی تا دم منزل افراد می‌آیند. برای نمونه‌ برخی کارگر‌نما‌ها حتی با لباس کار زنگ در را زده و عیدی مطالبه می‌کنند. این در حالی است که نه‌تنها عیدی گرفتن به این شکل مصداق بارز ایجاد مزاحمت است بلکه بسیاری از افرادی که به در منزل یا محل کار مراجعه می‌کنند فقط برای گرفتن پول، در پوشش خاصی ظاهر می‌شوند. علاوه بر این به گفته ماموران آگاهی باز کردن در‌ها برای افرادی که به هویت آنها مشکوک هستید به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد و با الفبای پیشگیری از جرم و جنایت ناهمخوانی دارد.

ترافیک دستفروش‌ها

این روز‌ها در کنار فروشنده‌های مغازه‌دار بازار دستفروش‌ها نیز رونق گرفته است. از عینک آفتابی گرفته تا انواع و اقسام لباس‌ها در بساط دستفروش‌ها پیدا می‌شود. با این تفاوت که تعداد آنها در بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر به نسبت سال‌های پیش کاهش پیدا کرده است. برخورد ماموران ارگان‌های مختلف با این نوع فروشندگی مهم‌ترین عامل کاهش تعداد آنهاست. البته قیمت‌های ارزان و در دسترس بودن آنها گاهی این سؤال را پیش می‌آورد که چرا با این نوع فروشندگی برخورد می‌شود. حال آنکه سنگین‌شدن ترافیک خیابان‌ها و حتی پیاده‌رو‌ها در کنار فروش برخی اجناس غیراستاندارد و مضر برای سلامتی فقط بخشی از دلایل برخورد با آنهاست. البته برای نظارت بر این نوع فروشندگی برخی بازار‌های روز تحت نظارت در گوشه و کنار شهر برگزار می‌شود که شهروندان می‌‌توانند از آن خرید کنند.

خودرو تکانی

سوار خودروی برخی از راننده‌ها که می‌شوی انگار وارد بازار شام شده‌ای. از زباله گرفته تا اجناس بی‌مصرف در هر گوشه‌ای یافت می‌شود. روی داشبورد و غیره هم آنقدر خاک نشسته است که برای پاک کردن تمام آنها شاید یک گروه کامل باستان‌شناسی لازم باشد. وضعیت فنی نیز گاهی دست‌کمی از وضعیت ظاهری آن ندارد. اگزوزش مانند دودکش قطار‌های قدیمی دود می‌کند و چرخ‌هایش نیز مانند کشتی، سوت می‌کشد. البته همین افراد در امر خانه‌‌تکانی حضور پررنگی دارند. به هر حال پیش از فرارسیدن سال نو چنانچه در کنار خانه‌تکانی خودرو تکانی را نیز در برنامه خود قرار دهیم به قول معروف جای دوری نمی‌رود.

کد خبر 130209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز