چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسرافیل شیرچی گزیده‌ای از آثار 10 سال اخیر خود را که شامل خط و نقاشی ا‌ست،در قالب کتابی نفیس توسط انتشارات خانه فرهنگ گویا، منتشر خواهد کرد.

اسرافیل شیرچی

به گزارش ایلنا،اسرافیل شیرچی هنرمند خوشنویس و نقاش گفت: کار جمع‌آوری این کتاب حدودا دوسال به طول انجامید و با صحافی و چاپ بی‌نظیری از سوی انتشارات خانه‌ی فرهنگ گویا که در سال‌های اخیر همواری از برترین ناشران در حوزه صنعت نشر معرفی شده، همراه شد.

وی با بیان این مطلب که "گورستان خط ایران" هفته‌ آینده روانه‌ بازار کتاب خواهد شد، گفت: این کتاب که حدودا 300 صفحه دارد و به همت ناصر میر‌باقری جمع‌آوری و تنظیم شده، در قطع رحلی منتشر خواهد شد و افزودن چاپ طلا و نقره آن را به کتابی نفیس بدل خواهد کرد.

شیرچی درمورد انگیزه‌های اصلی‌اش برای انتشار این مجموعه خط و نقاشی، اظهار داشت: من طی سال‌های طولانی که در این حوزه فعالیت هنری داشته‌ام، آلبوم‌های متعددی منتشر کردم اما احساس می‌کردم جا دارد که مجموعه‌ای شکیل و در حجمی کثیر از آثارم را در قالب یک مجموعه نفیس منتشر کنم.

وی افزود: این کتاب گذشته از آن‌که می‌تواند حکم هدیه‌ای برای ایرانیان علاقه‌مند در داخل و خارج کشور بخصوص علاقمندانی که در کشور‌های منطقه که طی نمایشگاه‌هایی که در آن‌کشورها با آن‌ها تعامل نزدیک داشته‌ام، داشته باشد، مدل مناسبی خواهد بود برای کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر می‌شوند.

شیرچی درمورد وجه تسمیه کتابش نیز توضیح داد: از آنجایی که سال‌های سال، در تقابلی تنگاتنگ با فرهنگ مردم کشورم فعالیت‌های هنری‌خویش را خلق و عرضه کرده‌ام، بسیار علاقه داشتم که نام ایران در عنوان کتابم ذکر شود.

از طرفی این کتاب، مجموعه‌ای نسبتا کامل از آثار و سبک‌های متعددی‌ست که در ده‌های اخیر در رشته‌ خوشنویسی و نقاشی رواج داشته است.

این خوشنویس ادامه داد: در این کتاب، متونی را از اشعار شاعران شهیری همچون مولانا، حافظ، سعدی، خیام، بیدل، هوشنگ ابتهاج و... خطاطی کرده‌ام.

همچنین بخشی از این کتاب به "مرغ بسمل" تعلق یافته که در برخی از آنان سعی کرده‌ام با ابداع و ساختارشکنی به فضاهای مدرن نزدیک شوم.

وی گفت: حال و هوای کلی این مجموعه که با سماع عارفانه‌ حروف و کلمات، تجلی‌گر شده، برتافته از سماع عارفانه‌ اشعار مولانا است.

من سعی کرده‌ام در چینش کلمات، به ریتم خوشایندی برسم تا به عبارت دیگر کلمات، محترمانه و بدون دغدغه در انار هم آرام گیرند.

شیرچی که مدتی‌ست به عنوان خوشنویس در برنامه تلویزیونی "خط عشق" از شبکه‌ 7 سیما حضور دارد و در دقایقی از این برنامه در مقابل دوربین، خوشنویسی می‌کند، در ادامه‌ی سخنانش از برپایی یک نمایشگاه که تلفیقی از نقاشیخط و موسیقی ا‌ست، خبرداد.

وی در این‌باره افزود: پیرو توافقات صورت گرفته. قرار است با کیوان ساکت(آهنگساز و نوازنده‌ تار) و فاضل جمشیدی(خواننده) همکاری‌هایی در جهت برگزاری اجراهایی تلفیقی داشته باشیم که به احتمال زیاد این همکاری را در چند کشور خارجی به اجرا خواهیم رساند.

البته درصدد آن هستیم که مذاکراتی با مدیران چند فرهنگسرا انجام دهیم تا در سال آتی اجرای این نمایشگاه تلفیق را در تهران نیز عملی کنیم.

این خوشنویس اضافه کرد: قرار است، شعری توسط یکی از دوستان شاعر، تحت عنوان "نستعلیق ایران" سروده و در اختیار کیوان ساکت قار گیرد تا این آهنگساز، آهنگی را برای آن بسازد تا در زمان برگزاری نمایشگاه، این قطعه اجرا شود.

 

کد خبر 130132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز