چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر ستاد چهره‌های ماندگار با درخواست از کاخ ـ موزه‌ سعدآباد برای نمایش تابلوهای استاد محمود ماهرالنقش، گفت: ماهرالنقش حدود 100 تابلوی هنری از آثار کاشی، آجر و خط بنایی خود را به این مجموعه اهدا کرده بود که تا کنون به‌نمایش درنیامده است.

محمود ماهر النقش

به گزارش ایسنا،محمود اسعدی درپی درگذشت استاد محمود ماهرالنقش گفت: ماهرالنقش از شخصیت‌های برجسته در رشته‌ معماری سنتی ایرانی و کاشی‌کاری بود و کتاب‌های بسیاری در این‌باره تألیف کرد که بسیاری از آن‌ها نخستین تألیفات در ایران بودند و اکنون دانشجویان معماری از آن‌ها استفاده می‌کنند.

او در ادامه گفت: علاوه بر آثار مکتوب، برخی کاشی‌کاری‌های ماهرالنقش در دانشگاه‌های اصفهان، ارومیه و دانشگاه الزهرا موجود است.

استاد همچنین درباره‌"دایرة‌المعارف آجرکاری اسلامی" و "آجرکاری در کتاب شکوه ایرانی" مقاله‌هایی را منتشر کرده است.

اسعدی افزود: ماهرالنقش 100 تابلوی هنری از آثارش را به مجموعه‌ سعدآباد اهدا کرده بود و اکنون که استاد را از دست داده‌ایم، از مجموعه‌ فرهنگی ـ هنری سعدآباد تقاضا می‌کنیم، جایی برای نمایش این آثار پیدا کند.

دبیر ستاد چهره‌های ماندگار به دوستی ده پانزده ساله‌اش با ماهر‌النقش اشاره کرد و گفت: حدود دوماه پیش زمانی که همسفر ایشان در مونیخ بودم، بزرگ‌ترین کاشی اسلامی که توسط استاد ساخته شده بود، پرده‌برداری شد که از آن به‌عنوان آخرین کار در آخرین سفر زندگی‌شان می‌توان برد. ماهرالنقش با همه‌ علاقه و با آن حال بیمارش، در مراسم پرده‌برداری از این کاشی شرکت کرد.

وی ادامه داد: این استاد بزرگ به‌لحاظ انسانی، شخصیت بسیار برجسته‌ای داشت و در آخرین سفری که با یکدیگر داشتیم، بسیار تمایل داشت پیکرش در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شود.

او به سوابق کاری ماهرالنقش اشاره کرد و گفت: او در آستان قدس رضوی از سال 1387 مشاور هنری و همزمان عضو هیأت علمی کنگره‌ معماری ایرانی بود. همچنین به‌عنوان عضو پیوسته‌ بنیاد ایران‌شناسی و فرهنگستان هنر فعالیت می‌کرد.

اسعدی اظهار کرد: آثار زیادی از استاد ماهرالنقش در ایران و خارج از کشور به‌نمایش گذاشته شده است. یک نمونه از آثار ایشان که کار سنگی عظیمی بود، در انگلیس نمایش داده شد و اکنون در یک مجموعه‌ شخصی در لندن نگهداری می‌شود.

وی با بیان این‌که آثار مکتوب استاد درباره خط بنایی و کاشی‌کاری اسلامی شاخص بود، ادامه داد: ماهرالنقش تا آخرین لحظات عمر خود کار می‌کرد و حدود 10 جلد از کتاب‌هایش را برای انتشار به انتشارات سروش سپرده بود که همچنان چاپ نشده است.

فکر می‌کنم پس از درگذشت استاد، بهتر است سروش به چاپ این آثار نیز فکر کند.

اسعدی اضافه کرد: قرار بود، برنامه‌ای تلویزیونی درباره‌ استاد ماهرالنقش بسازیم تا به‌عنوان یکی از مشاهیر تهران معرفی شود، ولی متأسفانه عمر ایشان کفاف دنیا را نداد.

 

کد خبر 130620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز