همشهری آنلاین: خبر مربوط به سفر آقای احمدی نژاد به عربستان صحت ندارد، سفر محرمانه هیات بحرینی به تهران نیز تکذیب می‌شود.

رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر این که برخی اخبار عنوان می‌کنند هیاتی عالی رتبه از دفتر ریاست جمهوری ایران ، درخواست ویزا برای سفر به آمریکا جهت شرکت در اجلاس زمین در سازمان ملل داشته‌اند، گفت: متاسفانه چون محل مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکاست هر اجلاسی که بنا است در این سازمان برگزار شود باید به ناچار از این کشور ویزا گرفت و اینکه هیات‌های ما برای شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی سازمان ملل از آمریکا ویزا دریافت می‌کنند در چارچوب‌های تعریف شده موازین بین‌المللی است.

وی ادامه داد: هرازچندگاهی شاهد تفسیرهای و اظهارنظرهایی هدفدار هستیم که رفت و آمدهای هیات‌های ایرانی برای حضور فعال در مجامع عمومی سازمان ملل را به نوعی مرتبط با سایرمسائل می‌داند و ابهامی که شاید پشت سر این سفرها قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اجلاس زمین در سازمان ملل همزمان با نوروز برگزار می‌شود گفت: طبیعی است که در این اجلاس هیاتی از کشورمان نیز شرکت کنند چرا که نوروز و تاریخ آن متعلق به کشورمان و همه کشورهای منطقه است و بنابراین نباید از این سفرهای عادی که برای حضور در اجلاس‌های سازمان ملل صورت گیرد تفسیر دیگری داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رامین مهمانپرست در ادامه نشست خبری پیش ازظهر امروز در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد منطقه ویزایی جدید بین ایران و ترکیه گفت: در رابطه با روادید کشورهای منطقه ، ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند فرصت‌های گرانبهایی را برای آنها فراهم آورد.

وی افزود : ظرفیت فراوان ایران و ترکیه و برخی از کشورها مثل عراق وسوریه که مایل به این همکاری باشند حتما به ثبات منطقه و پیشرفت آن کمک خواهد کرد و می‌تواند یکپارچگی کشورها را تقویت کند.

فشار بر آژانس برای انحراف در مواضع آن

دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص نشست شورای حکام و سخنان آمانو مبنی بر عدم همکاری ایران در پرونده هسته‌ای اظهارکرد: بارها گفته ایم فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران عملا در چارچوب حقوق کشورمان بوده و جنبه صلح‌آمیز دارد و عدم انحراف از فعالیت‌های صلح‌آمیز نیز در گزارش های روسای سازمان انرژی اتمی تاکید شده است و اگر برخی مواضع به صورت دو پهلو اشاره می‌شود و یا بحث مطالعات ادعایی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ سندی هم ارائه نشده، نشاندهنده این است که همچنان فشارهای سنگینی روی عملکردآژانس وجود دارد که تلاش می‌کند آن را از مسیر خود خارج کند.

وی ادامه داد : مجددا شاهد بیانیه کشورهای عدم تعهد هستیم که با حدود پیش از 120 عضومجددا از فعالیت‌های هسته‌ای ما حمایت کرده اند.

امریکا در لیبی مداخله نظامی نکند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اوباما اعلام کرده است که از دخالت نظامی در مسائل لیبی حمایت می‌کند گفت: در رابطه با مسائل لیبی اعلام کرده ایم که با هر نوع خشونت و کشتار توسط مقامات دولتی در این کشور مخالف جدی هستیم و آنها را به پرهیز ازخشونت و توجه به خواسته‌های مردم این کشور دعوت می‌کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: وضعیت نامناسب مردم لیبی نباید بهانه‌ای برای کشورهای غربی با سابقه سلطه گری به وجود آورد تا پایگاه نظامی خود را در این کشور دایر کند و بهتر است این کشورها کمک کند که خواست مردم لیبی محقق شود و احتیاج به مداخله نظامی کشورهای غربی در این کشور وجود ندارد.

سفر احمدی نژاد به عربستان صحت ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت امور خارجه در خصوص برخی اخبار مثلاً مبنی بر سفررئیس‌جمهور به عربستان و یا سفر محرمانه هیات بحرینی به ایران واکنش نشانی نمی‌دهد گفت: برخی رسانه با اخبار غیر موثق موضوعات غیر واقعی را دامن بزند و حتما مردم این کشورها از اعتبار این رسانه‌ها شناخت دارند و آن را موردارزیابی قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: خبر مربوط به سفر آقای احمدی نژاد به عربستان صحت ندارد و سفر محرمانه هیات بحرینی تکذیب می‌شود.

کشورهای غربی موج مصنوعی ایجاد نکنند

مهمانپرست در پاسخ به این سوال که ظاهرا کاترین اشتون بیانیه‌ای داده و از موسوی و کروبی حمایت کرده است گفت: در رابطه تحولات منطقه و شمال آفریقا آنچه که مشخص است این است که خواست اراده ملت‌ها مبنی برعدم وابستگی به قدرت و عدم تمیکن در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

براین اساس برخی کشورهای غربی با توجه به تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه تلاش می‌کند تا اتفاقات این کشورها را شبیه آنچه که در کشورهای مستقل همچون ایران اتفاق می‌افتد نسبت دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: کشورهای حامی دموکراسی غربی تلاش می‌کنند که با ایجاد موج مصنوعی صدای اکثریت مردم را نشوند و آنچه در جمهوری اسلامی وجود دارد حضور اکثریت قاطع مردم در حمایت از نظام، انقلاب و رهبری است که در طول 32 سال گذشته بارها تکرار شده است و اینکه چشم برخی مقامات غربی توانایی دیدن این مساله را ندارند مشکل جدی آنهاست که باید نسبت به رفع آن اقدام کنند.

فعالیت در نیروگاه بوشهر ادامه دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان بهره برداری کامل نیروگاه بوشهر گفت: فعالیت‌ها در نیروگاه بوشهر ادامه دارد و مسائل تحت کنترل است و طرف روسی نیز متعهد به اجرای قرارداد در زمان اعلام شده است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع اخیر رژیم صهیونیستی در مورد تشکیل دولت فلسطین گفت: یکی از مهمترین تاثیرات تحولات منطقه در موضوع فلسطین است و آنچه تا امروز در دستور کار این رژیم بوده اشغالگری و هوشیار بی‌رحمانه مردم فلسطین است و اگر این رژیم نامشروع توسط قدرت‌های سلطه گر حمایت نمی‌شد به خود اجازه نمی‌داد که این گونه در حق مردم فلسطین ظلم کند و مسلما تحولات شمال آفریقا و منطقه معادلات را به هم خواهد ریخت و آنها فکر می‌کنند که با برخی امتیازهای ظاهری می‌تواند مردم فلسطین را خاموش کند در حالی که زمانی این آرامش برقرار می‌شود که سرزمین فلسطین در اختیار مردم این کشور قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر ناپدید شدن یکی از اتباع این کشور و حضور آن در کشوری در آسیا گفت: اظهارات خانم کلینتون به نوعی پاسخگو به افکار عمومی مردم این کشور است که 4 سال از ناپدید شدن یکی از اتباع آن می‌گذرد و مساله دیگر نیز این است که این سخنان به صورت تلفیقی موید این است که چنین فردی در کشورمان وجود ندارد علیرغم اینکه تلاش‌های انساندوستانه توسط مقامات کشورمان برای پیداشدن این فرد صورت گرفته است و این تلاش‌ها نشان داد که هیچ ردپای وی در کشورمان یافت نشد و ما همچنان براساس رویکرد انسانی تلاش می‌کنیم و درخواست ما این است که اگر اطلاعاتی موثقی در این باره وجود دارد در اختیار ما قرار دهند تا ما در راستای اقدامات انسان دوستانه فعالیت‌هایی را در این ارتباط انجام دهیم.

پیگیر پرونده امام موسی صدر هستیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین پیگیری‌ها از پرونده امام موسی صدر هم گفت: دستگاه سیاست خارجی ایران هیچگاه این پرونده را از دستور کار خود خارج نکرده است و اتفاقات لیبی کمک می‌کرد تا فضای جدیدی در این ارتباط ایجاد شود و این می‌تواند ما را امیدوار کند که اطلاعات موثقی از این شخصیت قابل توجه در جهان اسلام به دست آوریم.

رابطه با همسایگان

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی برروابط ایران و عربستان گفت: ما از ابتدا اعلام کرده ایم ارتباط با کشورهای منطقه می‌تواند بهترین محیط برای ثبات و امنیت را به دنبال داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دولت نوری مالکی در عراق نیز گفت: دو ملت ایران و عراق مشترکات فراوانی با هم دارند که این دولت مبتنی بر آرای مردم و با مشارکت مردم عراق تشکیل شده است و نتیجه مشارکت همه گروه‌ها بوده است و ما حتما روابط خوبی با عراق داریم واز همه ظرفیت‌هایی که می‌تواند به مردم عراق کمک کند استفاده می‌کنیم.

جشن جهانی نوروز

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص جشن جهانی نوروز و دعوت از مقامات مهمان در این نشست گفت: طبیعتا برخی از این مهمان‌ها در سطح رئیس‌جمهور یا نخست وزیر یا وزیر امور خارجه هستند هنوز صف این هیات‌ها مشخص نیست و امیدواریم جشنی که به صورت جهانی برگزار خواهد شد مرکز توجهی برای همکاری‌ها و کاری مشترک برای فرهنگی باشد تا ازاین سنت تاریخی برای همکاری بیشتر و صلح ثبات کشورها برخوردار شود.

کد خبر 130030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز