همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس گفت: در واقع با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، این استان یک ذخیره‌ بزرگ، یک پشتوانه‌ بی‌بدیل و یک موتور حرکت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای ملت ایران است.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد بعد از حضور در جشنواره صنعت و معدن استان فارس در شهرستان شیراز و افتتاح 170 پروژه‌ صنعتی و معدنی به صورت ویدئوکنفرانس در شهرهای مختلف این استان گفت: با افتتاح این طرح‌ها یک حرکت و جهش در راستای پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر این استان ایجاد شده است.

 احمدی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های استان فارس گفت: من باور دارم اگر دنیای مادی تمام دستاوردهای خود را یک طرف ترازو بگذارد و ما نیز حافظ و سعدی خود را در کفه دیگر ترازو بگذاریم این کفه سنگین‌تر خواهد بود.

 وی با اشاره به اهمیت ساختن ایران و این‌که ما همه باید در راستای ساختن ایران تلاش کنیم، گفت: جهان نیازمند اندیشه‌های مبتنی بر عدالت، کرامت انسانی و توحید است.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید ایران تبدیل به الگو و نمونه شود، گفت: در واقع ایران باید الگوی پیشرفت، محبت، عدالت و زندگی زیبا و متعالی باشد و یکی از کانون‌های اصلی محرک و پیشگام ملت ایران در ساختن، استان فارس است و همه چیز برای این موضوع فراهم است.

 وی با بیان این‌که من معتقدم که استان فارس در کل ایران می‌تواند در عرصه‌ ساختن الگو باشد و باید همه در این ارتباط دست به دست هم بدهیم، چراکه این استان این ظرفیت را دارا می‌باشد، گفت: وقتی ما صحبت از ساختن می‌کنیم این ساختن باید معطوف به اندیشه‌های الهی، انسانی و معطوف به عدالت و توحید باشد. در سایه‌ فرهنگ الهی و باورهای الهی در راستای ساختن حرکت کنیم.

 رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌های استان فارس در عرصه‌ کشاورزی گفت: کشاورزی یکی از ارکان ساختن و پیشرفت این استان است. باید در بخش تامین آب، انتقال آب به‌ویژه شیوه‌های کشت، داشت و برداشت سرمایه‌گذاری کنیم. هنوز کشاورزی استان ظرفیت‌های فراوانی برای احیا شدن دارد.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که محصولات کشاورزی استان فارس نوعا محصولات استراتژیک و پایه است و باید تا حد ممکن آن را گسترش دهیم، گفت: من اعتقاد دارم که می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که استان فارس بتواند تمام نیازهای غذایی و کشاورزی کل منطقه خلیج فارس را تامین کند.

 وی با بیان این‌که در بودجه عمومی کشور در صندوق توسعه‌ ملی بودجه خوبی برای کشاورزی اختصاص داده شده است، گفت: امیدواریم تا سه سال دیگر استان فارس به پایگاه اصلی تامین مواد غذایی و کشاورزی منطقه‌ خلیج فارس تبدیل شود؛ چراکه این استان ظرفیت تحقق چنین امری را دارد.

 رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت صنعت این استان و افتتاح طرح‌هایی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: باید استان فارس را به یکی از قطب‌های اصلی صنعت کشور تبدیل کنیم و این شدنی است و اگر پشتیبانی منابع لازم دارد دولت آماده است که حمایت‌های لازم را انجام دهد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به بحث صندوق توسعه‌ ملی و اقداماتی که در این راستا انجام شده است، گفت: ان‌شاءالله در سال آینده 30 هزار میلیارد تومان در این صندوق قرار خواهد گرفت و یک سوم اعتبار این صندوق برای کشاورزی، یک سوم آن برای صنعت و یک سوم آن برای سایر نیازها از جمله صادرات، تاسیسات زیربنایی، حمل و نقل و ... اختصاص داده خواهد شد.

 وی با بیان این‌که این استان می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های خود قبل از پایان برنامه پنجم میزان صادرات خود را به 2 هزار میلیارد تومان برساند، گفت: صنعت استان باید چند ویژگی مهم را رعایت کند؛ از جمله این‌که باید صنعت پشتیبان بخش کشاورزی باشد و صنعتی که از کشاورزی حمایت کند رشد می‌کند.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: این استان استعداد گسترش صنایع پایه و مادر را دارد ولی باید توجه داشت که صنعت مادر در کنار حسن‌هایی که دارد نواقصی نیز دارد. سرمایه‌گذاری در این صنعت بالاست ولی ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی آن بالا نیست. در حالی که هدف از صنعت، ایجاد اشتغال بالا و درآمد بالاست. ما باید صنایع متوسط و پایین را در استان گسترش دهیم.

 احمدی‌نژاد به ظرفیت استان فارس در زمینه‌ گردشگری اشاره کرد و گفت: کسانی که می‌آیند ایران را می‌بینند ولی استان فارس و شیراز را نمی‌بینند تا آخر غصه‌دار هستند و باور دارند که خسارت عظیمی متوجه آنها شده است.

 وی با اشاره به برخی از مراکز گردشگری و زیارتی این استان گفت: توجه به گردشگری و احیای آن فقط یک کار اقتصادی نیست و یک کار فرهنگی نیز هست. باید گردشگران، ایران، فارس و شیراز را ببیند و این دیدن، فرهنگ‌سازی می‌کند. فرهنگ می‌سازد و دیدگاه‌ها را عوض می‌کند.

 رئیس‌جمهور گفت: در کنار آثار اقتصادی گردشگری، اثر فرهنگی آن بسیار مهم است و باید در استان، تاسیسات زیربنایی در این ارتباط، هتل و محل اقامت ساخته شود.

 احمدی‌نژاد به بحث خدمات در این استان اشاره کرد و گفت: انتظار از استان فارس این است که نیازهای منطقه‌ خلیج فارس را در عرصه‌ اقتصادی، کشاورزی، علمی و فرهنگی تامین کند و این استان ظرفیت این کار را دارد و من اطمینان دارم که مردم این استان و مدیران آن با همین نگاه به افق‌های بلند به جلو حرکت می‌کنند.

 وی گفت: وقتی می‌گوییم حرکت و حرکت در مسیر ساختن، به آن باور و امید داریم. باور داریم که می‌توانیم و امید داریم که تمام تحولات عالم در جهت آرمان‌ها و آرزوهای تاریخی ملت ایران است.

 پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور، استاندار فارس و وزیر صنایع به ایراد سخنرانی پرداختند.

کد خبر 129959
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز