همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که اگر دل انسان‌ها سرشار از عشق و محبت نسبت به دیگران باشد، ریشه جنگ‌ها سوزانده ‌می‌شود تصریح کرد: جنگ‌ها زمانی به وجود می‌آیند که عقل‌ها از تنظیم خارج و دل‌ها از عشق و محبت خالی شود.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، در همایش "جنگ‌ها برای صلح " با طرح این سوال که آیا خداوند انسان‌ها را برای جنگ آفریده است یا صلح؟ اظهار داشت: خداوند هنگام آفرینش انسان به آن افتخار کرد و به گونه‌ای دیگر به ملائکه معرفی کرد و لذا خداوند انسان را برای صلح ، آرامش، کمال و برای اینکه انسان جلوه‌ای از خود خداوند باشد خلق کرد.

 رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که برای برقراری صلح خداوند دو عنصر را آفرید این عناصر را عقل و عشق توصیف کرد و گفت: عنصر اول عنصر عقل است که عامل میزان به شمار می‌رود و مانع انحراف انسان از مسیر خلق شده برای او یعنی همان صلح ،‌عزت ، کرامت و صمیمت است؛ عقل یک معیار است که در درون تمام انسان‌ها خیر را از شر و مسیر درست را از انحراف تمیز می‌دهد.

 احمدی نژاد همچنین در تشریح دومین عنصر برای تحقق صلح گفت: خداوند در درون انسان‌ها عشق و محبت را قرار داده و عشق پایه صلح است و اگر دل انسان‌ها سرشار از عشق و محبت نسبت به دیگران باشد ریشه جنگ‌ها سوزانده می‌شود.

 احمدی‌نژاد در توصیف دلایل به وجود آمدن جنگ با بیان اینکه زمانی که عقل‌ها از تنظیم خارج شود و خروجی آن درست نباشد و دل‌ها نیز از عشق و محبت خالی شوند جنگ روی می‌دهد افزود: به هر میزانی که عقل ها از تنظیم خارج و قلب‌ها از عشق خالی شوند به همان میزان نیز بروز جنگ ها بیشتر می‌شود.

 رئیس‌جمهور در ادامه جنگ‌ها را نوعا برای سلطه و یا برای گسترش سلطه توصیف کرد و با تاکید بر این‌که جنگ مقدسی نیز که دفاع در برابر تجاوز و ایستادگی در برابر ظلم است وجود دارد گفت: اصل جنگ‌های عالم ناشی از این مساله است که عدل‌ها و دل‌ها از تنظیم خارج شده‌اند. قریب به اتفاق جنگ‌ها را حاکمانی برپا کرده‌اند که عقل و دل آنها از تنظیم خارج شده است. اگر عقل کسی در چارچوب درست خود باشد محال است که دست به تجاوز بزند و میل به تجاوز داشته باشد.

 وی افزود: عقل کارها را ارزیابی می کند که آیا در شان انسان هست یا نه؟ و حاکمانی که پیرو جنگ‌ها هستند از این مساله بهره نمی‌گیرند ضمن اینکه این حاکمان دلشان نیز خالی از محبت انسان‌ها بوده است.

 وی عدم قائل بودن حق برای انسان‌ها ، کشتار هر روزه آنها و مملو شدن زندان‌ها از کسانی که در برابر ناحق از خود دفاع کرده‌اند، نظیر عراق و افغانستان را ناشی از همین مساله ارزیابی کرد و با طرح این سوال که چه زمانی عقل‌ها و قلب‌ها از تنظیم خارج می‌شوند خاطرنشان کرد: علت اصلی به هم خوردن تنظیم عقل‌ها و خارج شدن دل‌ها از محبت بی‌عدالتی و ظلم است؛ چرا خداوند ظلم را ممنوع کرده است. ظلم جز ضرر و خسارت چیزی نیست و نقطه اثرگذاری آن بر روی عقل و قلب انسان است. کسی که ظلم ورزی را گسترش می‌دهد عشق و محبت را می‌سوزاند وعقل‌ها را از تنظیم خارج می‌کند.

 وی بی‌عدالتی را بزرگترین دشمن بشریت عنوان کرد که در واقع ریشه تمام جنگ‌هاست.

 وی ادامه داد:‌ خودخواهی و برتری جویی بالاترین ظلم اولا به خود شخص برتری‌جو و خودخواه و ثانیا برای دیگران است و می‌بینیم جنگ‌ها عموما توسط کسانی بوده که یا عقل آنها دچار اشکال شده یا قلب‌شان .

 احمدی‌نژاد در تشریح شرایط ریشه‌کن شدن جنگ‌ها و برقراری صلح دائمی گفت: زمانی که عدالت مستقر شود جنگ‌ها نیز ریشه‌کن می‌شود عدالت ، دستگاه درونی انسان یعنی قلب و عقل را تنظیم می‌کند و دل‌ها را نسبت به یکدیگر صمیمی کرده و کرامت انسانی را احیا می‌نماید.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با طرح این سوال که عدالت را چه کسی می‌تواند برپا کند؟ گفت:‌ افراد عادل زیادی داریم که هر کدام به نسبتی عادلند این نسبت از میزان تنظیم عقل نشات می‌گیرد ضمن اینکه اگر دلی سرشار از محبت شود در این مقوله موثر است.

 وی ادامه داد:‌عدالت برآمده از عقل و عشق است و عدالت کامل و حقیقی را کسی که عقلش کامل و وجودش سرشار از عشق و محبت است برقرار می‌کند. ما نام چنین کسی را انسان کامل گذاشته‌ایم خدای متعال از ویژگی‌های پیامبر عزیز اسلام را رحمت برای عالم معرفی می ‌کند که عقل کل و وجودش سرشار از عشق و رحمت است.

 دکتر احمدی‌نژاد در ادامه اظهارات خود در همایش جنگ‌ها برای صلح در مورد زمان تحقق عدالت در جامعه با یادآوری این نکته که انسان وجودی جهانی است و هرچقدر انسان در دایره قبیله و جنگ و نژاد محصور شود به همان نسبت از عدالت و عشق دور می‌گردد، گفت: این مساله زمینه را برای تحرک شیطان و زیاده‌خواهی‌هایش فراهم می‌کند؛ انسان وجودی جهانی است و محدود کردن آن ظلم است و اگر این ظلم اتفاق بیفتد جنگ برقرار می‌شود و زمانی صلح پایدار برقرار می‌گردد که در همه جهان صلح برقرار شود.

 وی ادامه داد: آثار جنگ در کل جهان باقی می‌ماند و همانگونه که شاهدیم از جنگ افغانستان و عراق امنیت و اقتصاد در کل جهان تحت تاثیر قرار گرفته است و این گونه نیست که در یک محدوده جغرافیایی خاص آسیب‌ها معلوم شود.

 وی با اشاره به این‌که امروز سخن از جهانی شدن راحت است و مفهوم آن در دسترس می‌باشد، گفت: زمانی صلح پایدار خواهیم داشت که عدالت پایدار داشته باشیم و آن زمانی است که قانون و حاکم عادل داشته باشیم.اگر به دنبال صلح پایدارید باید به دنبال عدالت پایدار باشید و اگر به دنبال عدالتیم باید به دنبال حاکمی سرشار از عشق ، عقل و محبت باشیم که جز انسان کامل نیست. کسانی که جز در این وادی می‌روند در پی سراب می‌تازند.

 رئیس‌جمهور پرچم‌های برافراشته شده در 200 سال اخیر را که مدعی برقراری عدالت در جهان بوده‌اند را ناکارآمد دانست و با اشاره به شکست الگوهای مارکسیسم و لیبرالیسم گفت: آنها با شعار عدالت و کرامت و آزادی انسان‌ها آمدند، اما برافتادند؛ اگر کسی در زمین خود به عدالت نرسیده باشد چگونه می‌تواند جهان را سرشار از عدالت کند.

 وی ادامه داد: اگر کسی در درون خود آزاد نشده باشد در اسارت تمایلات ،سرکشی‌ها ، ظلم و تحقیر رها نشده باشد چگونه می‌تواند بشریت را آزاد کرده و حقوق انسان‌ها را احیا کند. افرادی که برای رفع نواقص خود جنگ راه می‌اندازند چطور می‌توانند کرامت و آزادی را به بشریت هدیه کنند.

 احمدی‌نژاد این افراد را کسانی توصیف کرد که در درون خود حقیر هستند و خود را اسیر زندگی کرده‌اند و لذا تنها کسانی می‌توانند بشریت را آزاد کنند که در غل و زنجیرها نباشند و خداوند نیز چنین افرادی را در روی زمین قرار داده و انسان‌ها را تنها نگذاشته است.

 وی بشارت موعود را وعده تمامی پیامبران الهی دانست و گفت: موعود یار انسان‌هاست و عاشق آنهاست و با کمک خود آنها عدالت را مستقر می‌کند که در این صورت عشق و عقل کامل می‌شود و زمینه‌ای برای جنگ وجود نخواهد داشت.

 وی در بخش پایانی اظهارات خود با طرح این سوال که چرا ایرانی‌ها از این قضیه پشتیبانی می‌کنند و آن را مطرح می‌نمایند گفت: این مقوله یک نگاه ناسیونالیست و طایفه‌ای نیست و یک مسوولیت است و ماموریتی که برآمده از یک تاریخ مقاومت و ایستادگی است.

 وی ادامه داد: ما ملتی هستیم که در تاریخ‌مان ثبت نشده که حتی در مقطعی کوتاه به دنبال تخریب و تجاوز علیه ملت‌ها باشیم و در اوج اقتدار این منشور کوروش را داشته‌ایم که برده‌داری و چپاول حقوق ملت‌ها را ممنوع کرده است.

 رئیس‌جمهور بار دیگر با تاکید بر عدم وجود سندی مبنی بر چپاول ملت ایران و لشکرکشی علیه ملت‌های دیگر گفت: ایران سرزمین عشق و عدالت است و مطالبه عدالت در صدر مطالبات مردم ایران بوده است و آنقدر که یک حاکم ظالم برای اینکه خود را همراه با مردم نشان دهد خود را عادل نامید .

 به گفته احمدی‌نژاد ادبیات ایران نیز سرشار از عشق و محبت است و ملت ایران همواره به دنبال عشق و عدالت نه تنها برای خود بلکه برای همه ملت‌ها بوده‌اند.

 وی ادامه داد: ملت ایران جزو معدود ملت‌هایی است که داشته‌های خود را سخاوتمندانه با ملت‌های دیگر شریک شدند و با افتخار می‌توان گفت که همواره خداپرست بوده‌اند و دین کامل را با آغوش باز پذیرفته‌اند.

 وی در پایان ماموریت ملت ایران را برافراشتن پرچم عدالت و عشق و رساندن پیام عشق و محبت برای تمام دنیا اعلام و تصریح کرد: ما می‌گوییم صلح ، رفاه و عدالت برای همه و معتقدیم تا زمانی که نظامات موجود جهان ظالمانه باشد، بشریت روی صلح را نخواهد دید و زمانی صلح محقق می‌شود که همه ملت‌ها در آن شریک باشند و حقوق عادلانه زمانی برقرار خواهد شد که عدالت در جهان حاکم باشد و این محقق نمی گردد جز با حاکمیت انسان کامل.

 در پایان این مراسم بیانیه‌ همایش صلح پایدار نیز قرائت شد.

کد خبر 130274
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز