دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه حوادث: 3 عضو باند سرقت مسلحانه که با سر‌کردن چادر و تیراندازی‌های بی‌هدف دست به سرقت از طلافروشی‌‌ها در مشهد و دیگر شهرها می‌زدند، به اعدام محکوم شدند.

طناب دار


اعضای این باند 10 نفر بودند که از اوایل سال 88، سرقت‌های مسلحانه خود را در مشهد شروع کردند. 2‌عضو اصلی باند برای اینکه توجه کسی را جلب نکنند، چادر به سر می‌کردند و همراه همدستانشان راهی طلافروشی‌های مورد نظر می‌شدند.
آنها با شلیک گلوله به سوی طلافروشی‌ها، شیشه ویترین را شکسته و شرایط سرقت را برای همدستان‌شان فراهم می‌کردند. بعد از سرقت نیز با شلیک‌های بی‌هدف و تهدید مردم مانع از تعقیب آنها شده و همراه با دیگر اعضای باند پا به فرار می‌گذاشتند.

تحقیقات پلیس آگاهی خراسان رضوی برای دستگیری این باند پس از نخستین سرقت مسلحانه آنها آغاز شد. درحالی‌که سرقت‌ها ادامه داشت، ماموران خیلی زود متوجه شدند که همه سرقت‌ها توسط یک باند صورت می‌گیرد و به این ترتیب تیم ویژه‌ای از کارآگاهان، برای شناسایی دزدان مسلح وارد عمل شدند. کارآگاهان در جریان بررسی‌‌های گسترده موفق شدند هویت ۲ عضو اصلی باند و محل اختفای آنها را شناسایی کنند. این محل به محاصره تیم‌های عملیاتی درآمد اما یکی از سارقان که متوجه حضور پلیس در محل شده بود، از محاصره آنها گریخت و پا‌به فرار گذاشت.

با دستگیری عضو دیگر باند، جست‌وجو برای دستگیری سارق فراری آغاز شد اما دقایقی بعد ماموران متوجه شدند که وی در جریان تعقیب و گریز، با یک خودروی سواری برخورد کرده و جان خود را از دست داده است.

با انتقال سارق دستگیر شده به اداره آگاهی، بازجویی از او آغاز شد و وی که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت به چند سرقت مسلحانه از طلافروشی‌ها در خیابان‌های خسروی، نواب صفوی، کوچه حسین باشی و رسالت‌۵۵ پرده برداشت.

او گفت: من و همدستم که کشته شد سوار بر موتور، مقابل طلافروشی‌ها توقف می‌کردیم و برای اینکه کسی به ما شک نکند، چادر به سر کرده و اسلحه را زیرآن مخفی می‌کردیم. وقتی همدستان‌مان هم در محل حاضر می‌شدند به ویترین مغازه‌ها شلیک می‌کردیم تا آنها به راحتی بتوانند طلاها را سرقت کنند.

با اطلاعاتی که مرد جوان در اختیار پلیس گذاشت، دیگر اعضای باند نیز یکی بعد از دیگری دستگیر شدند و در بازجویی‌‌ها پرده از 32 فقره سرقت مسلحانه در مشهد و دیگر شهرهای کشور برداشتند.

محاکمه

بعد از اعترافات اعضای باند و بازسازی صحنه سرقت‌ها، پرونده با تکمیل تحقیقات به دادگاه انقلاب اسلامی مشهد ارسال شد و دی‌ماه امسال، متهمان پای‌میز محاکمه قرار گرفتند.

در جلسات محاکمه، تعدادی از شاکیان به طرح شکایت خود پرداختند و نحوه سرقت‌های باند را توضیح دادند. سپس متهمان به دفاع از خود پرداختند که در این میان متهم ردیف اول گفت: من در برخی از سرقت‌ها چادر عربی زنانه به سر می‌کردم اما در سرقت طلافروشی خیابان رسالت کلاه ایمنی بر سر داشتم و سوار موتورسیکلت بودم.

وی ادامه داد: ۲ اسلحه کلاشینکف و یک کلت کمری داشتیم که کلت متعلق به برادرم بود که هنگام فرار از دست پلیس کشته شد و یکی از اسلحه‌های کلاشینکف را از یکی از کلانتری‌های مشهد سرقت کردیم و اسلحه دیگر را از یک سرباز که در حال نگهبانی بود در یکی از شهرهای شمالی کشور ربودیم.

در تمامی سرقت‌ها، متهم ردیف دوم مکان طلافروشی‌ها را شناسایی می‌کرد و من و او بودیم که شلیک می‌کردیم و بقیه فقط سرقت می‌کردند و متهم ردیف سوم نقش فروش طلاهای مسروقه را هم بر عهده داشت.

بعد از دفاعیات متهم ردیف اول و دیگر همدستانش، ختم جلسه محاکمه اعلام و مقرر شد حکم نهایی درخصوص این پرونده به‌زودی اعلام شود.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مشهد در گفت‌وگو با فارس از صدور حکم اعدام برای 3 عضو اصلی این باند خبر داد و گفت: برای 3 نفر از اعضای باند 10 نفره سرقت طلافروشی‌ها، کیفرخواست محاربه صادر شد و دادگاه انقلاب هم برای آنها حکم اعدام صادر کرد.

کد خبر 129907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز