گروه شهری: گزارش عملکرد مالی 6ماهه اول شهرداری تهران منتهی به تاریخ 31/6/1389 دیروز در سیصدو پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر ارائه شد.

شورای شهر

این گزارش در قالب درآمد و هزینه، تفصیل درآمدها و تفصیل هزینه‌های جاری وعمرانی به تفکیک از سوی رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر قرائت شد.خادم در گزارش خود اظهار داشت: از مبلغ 74 میلیارد و 617 میلیون ریال - مبلغ مصوب درآمدها در 6ماهه اول سال- 60 درصد آن یافته است.خادم اظهار امیدواری کرد که 85 تا 90 درصد پیش‌بینی درآمدهای شهرداری تا پایان سال محقق شود.

به گزارش همشهری، هنگامی که خادم در گزارش صورت عملکرد هزینه‌های 6 ماهه اول سال، جمع هزینه‌های عمرانی را 4درصد اعلام کرد با اعتراض خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر مواجه شد.
دانشجو گفت: گزارش ارائه‌شده نشان می‌دهد درآمد لازم کسب شده و بر این اساس نباید طرحی به‌دلیل عدم‌تحقق درآمدها، اجرا نشده باشد درحالی‌که طرح اجرانشده فراوان به چشم می‌خورد.
در این باره پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران توضیحاتی ارائه داد. وی در این باره از تاخیرات یکی دوماهه در ثبت گزارش‌ها سخن گفت و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ما نتوانستیم در 5ماهه اول سال گزارش مالی عملکرد ارائه دهیم تغییر سیستم کدینگ شهرداری بود.

این تغییر سیستم کدینگ تا با بودجه مالی امسال هماهنگ شود عقب‌ماندگی‌هایی را باعث شده است.در ادامه رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری برای نخستین‌بار پس از 8سال گزارش عملکرد 6ماهه ارائه کرده است، گفت: اگر عملکرد عمرانی 4درصد محقق شده و عملکرد جاری 31درصد، به 2مشکل مربوط است؛ یکی اینکه در 2سال گذشته ما یک ناهمخوانی کدینگ درآمدی و هزینه داشتیم و این باعث شده گزارش نظارتی ما دچار مشکل جدی شود؛ علاوه براین اگر میزان عملکرد با درآمد ناهمخوانی دارد یکی به دیون ودیگری احتمالا به عملکرد‌های خارج از برنامه مربوط می‌شود.

در ادامه مباحث مطروحه، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی اظهار داشت: قبلا گزارش‌های دریافتی عملکرد شهرداری به‌صورت یکی دو ماهه بود که با پیگیری‌های ما قرارشد این گزارش‌ها به‌صورت 6 ماهه انجام شود.وی ضمن تشکر از ارائه گزارش‌های بموقع ازسوی شهرداری تهران گفت: این گزارش‌ها واقعیت‌ها را درکمال شفافیت به شورا ارائه می‌دهد و امکان بررسی و اظهارنظررا برای ما فراهم می‌سازد.

همزمانی گزارش عملکرد شهرداری با تغییر سیستم کدینگ از نظر چمران باعث شد که کار 3ماه عقب بیفتد وگرنه به گفته رئیس شورای شهر به جای 4درصد، به 13درصد جذب اعتبار در بخش عمرانی و 50 درصد جذب اعتبار در بخش جاری دست می‌یافتیم.چمران با تاکید مجدد بر عقب‌ماندگی‌ها در ثبت اسناد به‌دلیل تاخیرهای موجود درسیستم حسابداری گفت: این تاخیرها و مشکلات وجود دارد اما باید اصلاح شود و این بررسی و بحث‌ها هم با همین هدف است.

وی خواستار آن شد که قراردادها و توافقنامه‌های شهرداری در اسفند ماه منعقد شود زیرا از آنجایی که بودجه در بهمن‌ماه تصویب می‌شود بهترین فرصت برای عقد قراردادها در اسفند است که موجب می‌شود در بهار سال آینده با استفاده از موقعیت مناسب فصلی برای عمران شهر اقدام شود. یکی دیگر از اعضای شورای شهر که در این باره به اظهارنظر پرداخت، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر بود.

وی در این باره از اعضای شورای شهر پرسید: آیا واقعا میزان عملکرد سالانه شهرداری در چند سال اخیر 4درصد بوده یا اینکه پیشرفت کارها با میزان پیش‌بینی‌ها هماهنگ بوده و طرح‌های عمرانی عمومی مطابق با مرزهای قابل‌قبول پیش رفته‌اند؟ به گفته طلایی شهرداری اصلاح سیستم و شفاف‌سازی‌ را پذیرفته و به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل شده که این اقدام مبارکی است. بنابراین از نظر طلایی باید دقت شود تا در سیستم گزارش‌دهی در صحن علنی به‌گونه‌ای متعادل عمل شود که شهرداری ناچار نشود این راه‌شفاف‌سازی‌ را سد کند. در پایان این اظهارات مناف هاشمی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز گفت: برنامه زمانبندی کدینگ شهرداری از 18 بهمن آغاز شده و جلسات آن هر روز به‌طور مستمر تشکیل می‌شود.وی اظهار امیدواری کرد تا 26‌اردیبهشت سال آینده کل مباحث سیستم کدینگ در بحث بودجه به اتمام برسد.

حسابرسی عملکرد مالی سال 87 شهرداری به پایان رسید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در جلسه دیروز با اعلام اینکه حسابرسی مالی سال 87 شهرداری تهران به اتمام رسیده است، گفت: این گزارش به‌صورت واحد به واحد ارائه خواهد شد، بنابراین در جلسه روزگذشته گزارش حسابرسی مناطق 3، 4، 7، 13و 20 در شورای شهر ارائه شد. در جریان این گزارش از لزوم همکاری شهرداری با حسابرسان سخن گفته شد. از نظر خادم ارائه اسناد و ادای توضیحات شفاف از سوی شهرداری در تکمیل بموقع و صحیح گزارش حسابرسی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و حسابرسان به‌صورت یکطرفه نمی‌توانند در تهیه این گزارش‌ها موفق باشند. یکی از اشکالات مطروحه در این گزارش مربوط به سال مالی شهرداری تهران بود که با استاندارد‌های حسابرسی تفاوت دارد.

در این گزارش انتقادهایی در باره عدم‌ارائه صورت‌های ریز حساب‌های دریافتی منطبق با دفاتراز شهرداری نیز مطرح شد؛ علاوه براین عدم‌تفکیک عرصه واعیان بخشی از ساختمان‌ها برای محاسبه صحیح استهلاک و عدم‌ارائه کامل اسناد مالکیت ساختمان‌ها واراضی جهت مشاهده و کنترل توسط حسابرس نیز مطرح شد. در پاسخ این گزارش پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران با قرار گرفتن پشت تریبون صحن علنی شورای شهر با انقلاب خواندن شفافیت مالی صورت گرفته در شهرداری تهران اظهار داشت: این اشکالات که تذکر داده شده از ناحیه همین شفافیت‌هایی است که در سیستم مالی مدیریت شهری فراهم شده است.

کد خبر 128966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز