بودجه سال آینده شهرداری تهران با 12درصد رشد به 8هزار و 354 میلیارد تومان افزایش یافت.

شورای شهر

حدود57.4  درصد از این بودجه معادل 4 هزارو 798 میلیارد تومان نقدی و 42.6درصد معادل 3 هزارو 556 میلیارد تومان غیرنقدی است. محمد باقر قالیباف شهردار تهران که به‌منظور ارائه گزارش درباره اولویت‌ها و رویکردهای بودجه سال آینده شهرداری در سیصدو پنجاه و سومین جلسه شورای شهر حاضر شده بود به تفکیک بودجه براساس حوزه‌های ماموریتی پرداخت وگفت:

اعتبارات اختصاص یافته به بخش اجتماعی و فرهنگی نزدیک به 10درصد بودجه شهرداری را به‌خود اختصاص داده است. 43درصد بودجه به حمل‌ونقل و ترافیک و نزدیک به 17درصد وزن بودجه اختصاص به خدمات شهری دارد و 3درصد برای بحث ایمنی و مدیریت بحران ، حدود 2درصد نیز برای بخش شهرسازی و دست آخر حدود 26 درصد برای بخش خدمات مدیریتی درنظر گرفته شده است. قالیباف همچنین خطاب به خبرنگاران و اعضای شورای شهر حاضر در جلسه اعلام کرد که پیش‌بینی‌های وی حکایت از تحقق 90درصدی بودجه شهرداری در سال 89 دارد؛ به این معنی که امسال 100درصد بودجه غیرنقدی و 75درصد بودجه نقدی تا پایان سال محقق خواهد شد که سرجمع آنها نشان‌دهنده این است که امسال 90درصد بودجه پیش‌بینی‌شده برای شهرداری تهران تحقق یافته است.

شهردار تهران در توضیح اولویت‌های بودجه شهرداری در سال آینده نیز اظهار داشت: بودجه سال 90 شهرداری براساس سیاست‌های برنامه پنجم و منبعث از اسناد بالادستی تهیه شده و در آن توقعات مردم و اصلی‌‌ترین مشکلات سطح شهر مورد توجه قرار گرفته که از جمله آنها حمل‌ونقل عمومی است.

به گفته قالیباف، حدود 43درصد بودجه سال آینده متوجه توسعه حمل ونقل عمومی و کاهش ترافیک است و ‌پس از آن توسعه سیستم فناوری اطلاعات یا هوشمند‌سازی‌ (IT)، موضوعات فرهنگی و اجتماعی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

یکی دیگر از تاکیدات شهردار تهران درگزارشی که دیروز در صحن علنی شورای شهر ارائه کرد، عملیاتی‌شدن بودجه شهرداری تهران بود که از سال آینده مقدمات و بستر آن فراهم شده و به‌طور حتم در سال 1391 عملیاتی شدن بودجه شهرداری محقق خواهد شد که از نظر قالیباف اهمیت آن همانند شفاف‌سازی‌ مالی و تحقق سیستم حسابرسی در شهرداری تهران است. و اما یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که شهرداری تهران در سال آینده با آن دست به گریبان است از نظر قالیباف شرایط جدیدی است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند روی درآمدو هزینه‌های شهرداری تاثیر‌گذار باشد.

وی‌ از اعضای شورای شهر تهران خواهش کرد که در این باره بر اجرای سهم قانونی شهرداری از محل هدفمندی یارانه‌ها اصرار ورزند زیرا اگر خدای ناکرده قانون هدفمندی یارانه‌ها آنطور که مصوب شده اجرا نشود، شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور دچار مشکل خواهند شد.

قالیباف به بندهای قانونی هدفمندی یارانه‌ها که در افزایش درآمد شهرداری اثر‌گذار است اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این بخش‌ها 10درصد عوارض قیمت سوخت است. این 10درصد با افزایش قیمت بنزین از 100 به 700 تومان می‌تواند در افزایش درآمد شهرداری تاثیر جدی داشته باشد. شهردار تهران گفت: از 100درصد پولی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت می‌رسد براساس ماده 8 قانون هدفمندی 50درصد درقالب سیاست‌های تامین اجتماعی به‌منظور کمک بین خانوارها توزیع می‌شود و 50درصد مابقی نیز به 2قسمت 20 و 30درصدی تقسیم شده که سهم 30‌درصدی براساس مصوبه مجلس باید به‌طور مستقیم به نهادها و سازمان‌هایی که نیازمند کمک دولت هستند از جمله شهرداری‌ها پرداخت شود.

در 20 درصد باقیمانده نیز دست دولت باز است که بتواند به سازمان‌های دیگر مثل شهرداری‌ها کمک کند. نکته دیگر بحث مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که قالیباف در این باره گفت: از سال آینده که آغاز برنامه پنجم توسعه است، قرار است به‌صورت پلکانی هر سال یک درصد به درآمدهای پایدار شهرداری تهران از این محل اضافه شود که درآمد حاصل از آن می‌تواند برای شهرداری چشمگیر باشد.

تقدیر از جهت‌گیری بودجه شهرداری

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر دیروز پس از پایان گزارش قالیباف درباره رویکردهای بودجه سال آینده شهرداری، ضمن تشکر از سیاست‌های توسعه پایدار شهری که سهم 43 درصدی از بودجه را به توسعه حمل‌ونقل اختصاص داده، گفت: این جهت‌گیری خوب است به شرطی که شهرداری تهران برنامه خاصی نیز در زمینه کاهش آلودگی هوا ارائه دهد. حمزه شکیب رئیس کمیسیون فنی عمران شورای شهر نیز از قالیباف خواست همانطور که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به منزله جراحی اقتصاد کشور بالاخره به اجرا درآمده است، شهرداری تهران نیز به یک جراحی در بودجه خود اقدام کند.

وی در توضیح این مطلب گفت: 80درصد درآمد شهرداری از محل فروش تراکم، تغییر کاربری و عوارض حاصل می‌شود که باید اصلاح شود.‌ اما خسرو دانشجو سخنگوی شورا گفت که میزان تحقق بودجه شهرداری از محل فروش تراکم کاهش یافته است. وی با ابراز خوشبختی از این بابت خواستار ادامه این رویکرد در شهرداری تهران شد. به گفته دانشجو، در بحث بودجه، رسیدن به درآمد پایدار نقطه هدف است و باید سعی کنیم بدون اما و اگر بودجه شهرداری را به سمت درآمدهای پایدارهدایت کنیم.

مراسم اهدای لوح تقدیر به شهردار

دیروز همچنین شورای شهر تهران طی مراسمی لوح تقدیر انتخاب شهر تهران به‌عنوان یکی از 5 شهر برتر دنیا در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار را به شهردار تهران اهدا کرد.این لوح به‌دلیل نبود ‌امکان حضور شهردار تهران در مراسم اهدای جوایز شهرهای برتر حوزه حمل‌ونقل پایدار 2011 جهان در واشنگتن به علیرضا دبیر به‌عنوان نماینده مدیریت شهری تهران اهدا شد.

در این جلسه مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا طی سخنانی گفت: این موفقیت به همت شورا و تلاش و پشتکار دکتر قالیباف و همکاران زحمتکش شهرداری به دست آمد و در این میان مردم تهران نیز برنده اصلی این موفقیت بودند. معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز گفت: با توجه به این جهت‌گیری و چشم‌انداز برنامه 5ساله، شهرداری تهران به موضوع ارتقای کیفیت زندگی و حمل ونقل پایدار تاکید دارد و با این همه دستاورد خوبی که شهر تهران در حوزه توسعه حمل ونقل عمومی و توسعه پایدار به دست آورده، شایسته کسب مقام اول در دنیا بود. از نظر ابتکار، عدم‌امکان حضور شهردار تهران در این همایش جهانی نقش مهمی در ازدست‌رفتن این فرصت داشت؛ بنابراین باید از مسئولان سؤال کرد که چرا با ممانعت از حضور شهردار تهران در چنین مراسم معتبر و جهانی که می‌توانست نقش مهمی در حفظ شان و منزلت نظام جمهوری اسلامی داشته باشد، این فرصت را از کشور دریغ کردند؟

از سوی دیگر سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با ارائه توضیحاتی درباره دلایل تقدیر از شهرداری تهران در این همایش جهانی گفت: در انتخاب تهران به‌عنوان یکی از شهرهای برتر در حوزه حمل‌ونقل به نرخ رشد توسعه حمل‌ونقل عمومی در چند سال اخیر توجه شده است. وی گفت: در‌6 سال گذشته حجم جا به جایی مسافر توسط مترو نزدیک به سه برابر شده؛ یعنی از660 هزار به یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: تعداد ایستگاه‌های مترو نیز 2.5 برابر شده و خطوط داخل شهری نیز از35 به 90کیلومتر رسیده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه گرچه از سال 2005 دنیا به این نتیجه رسید که شهرهای موفق در توسعه حمل‌ونقل عمومی را انتخاب کرده و مورد تقدیر قراردهد، بعضی از نهادهایی که به‌صورت غیرانتفاعی و زیرنظر سازمان‌ ملل کار می‌کنند(UNDP)و به بررسی عملکرد شهرهای دنیا در این باره می‌پردازند،‌90سال در این حوزه سابقه دارند.‌

مسئولان در قبال عدم‌اجرای قانون باید پاسخگو باشند

در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر، شهردار تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد. در این باره خبرنگار همشهری از قالیباف پرسید: با توجه به اینکه تحقق بودجه سال آینده شهرداری تهران منوط به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌هاست وبا توجه به تجربیات گذشته و عدم‌پایبندی دولت به تعهدات قانونی‌اش در قبال مترو نگرانی بابت تداوم این رویکرد از سوی دولت وجود دارد و در این صورت شهرداری تهران چه اهرم‌هایی برای وصول مطالبات قانونی خود خواهد داشت؟ گفت: اگر خدای ناکرده این باور در کشور به‌وجود‌ آید که قانون نوشته شود اما اجرا نشود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و اصلا این سؤال درست نیست.

وی ادامه داد: اگر اشکالاتی هست باید مسئولان تدبیری بیندیشند. اگر براساس قانون هدفمندسازی‌ یارانه‌ها بنزین 700تومان شود ولی 10درصد عوارض آن را بر مبنای بنزین 100تومانی بدهند این خلاف آشکار است. قالیباف تصریح کرد: براساس قانون، شهرداری‌ها باید مورد حمایت قرار گیرند و اگر سهم قانونی شهرداری پرداخت نشود نه تنها تهران بلکه همه شهرها با مشکل روبه‌رو می‌شوند. وی درمورد عدم‌تحقق اعتبارات مصوب مترو از سوی دولت گفت: اگر قانون اجرا نشود مسئولان باید پاسخگو باشند. در هرحال باید تعیین تکلیف شود زیرا اگر قرار باشد قانون اجرا نشود من دیگر حرفی برای گفتن ندارم و افراد دیگری باید چاره اندیشی کنند.

کد خبر 127760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز