همشهری آنلاین: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمعی از میهمانان و متفکران اسلامی شرکت کننده در بیست و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، شرایط کنونی دنیای اسلام را یک مقطع تاریخی و بسیار حساس دانستند و تأکید کردند: شناخت صحیح این مقطع حساس، تقویت ایمان دینی مردم، حفظ وحدت، مرعوب نشدن در مقابل هیمنه آمریکا و داشتن حُسن ظن به وعده نصرت الهی، زمینه ساز موفقیت و پیروزی حرکت کم نظیر میلیونی مردم در دنیای اسلام است.

رهبر

به گزارش واحد مرکزی خبر، رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اهمیت شرایط کنونی دنیای اسلام افزودند: علت اهمیت مقطع تاریخی کنونی، در این است که اگر به صورت صحیح شناخته و هدایت شود، مشکلات دنیای اسلام را حل خواهد کرد اما اگر به درستی شناخته و بهره برداری صحیح نشود، زمینه ساز مشکلات جدید برای دنیای اسلام خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای حضور میلیونی مردم در صحنه را در شرایط فعلی، در دنیای اسلام بی نظیر خواندند و خاطرنشان کردند: پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز مرهون حضور میلیونی مردم بود و این حضور میلیونی جز با ایمان دینی امکان پذیر نیست.

ایشان حضور مردم در صحنه تا رسیدن به نتیجه نهایی و همچنین حفظ نتیجه را دو عامل مهم دیگر در کنار حضور میلیونی برشمردند و افزودند: دشمنان تلاش می‌کنند تا حرکت مردمی در مصر، تونس و دیگر نقاط دنیای اسلام را غیر اسلامی جلوه دهند در حالیکه این حرکت مردمی، قطعاً اسلامی است و باید تقویت شود.

رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا را مشکل اصلی دنیای اسلام دانستند و تأکید کردند: باید این مشکل را از دنیای اسلام برطرف و آمریکا را تضعیف کرد و تنها راه هم، امید به خداوند و داشتن حسن ظن به وعده الهی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه وقایع صدر اسلام تابلویی بسیار پیچیده و هنرمندانه از شرایط مختلف امت اسلامی تا به امروز است، به شرایط مسلمانان در جنگ احزاب اشاره کردند و افزودند: همانگونه که در جنگ احزاب، عده ای مرعوب قدرت دشمن شدند و عده ای هم با حُسن ظن به وعده نصرت الهی در مقابل دشمن ایستادند، اکنون نیز برخی مرعوب هیمنه و قدرت نظامی، دیپلماسی، تبلیغاتی و حمایت‌های مالی آمریکا شده اند و معتقدند نمی‌توان در مقابل آمریکا ایستاد، در حالیکه خداوند وعده قطعی کرده است که یاری دهندگان دین را یاری خواهد کرد.

ایشان با اشاره به ضعیف شدن آمریکا نسبت به سال‌های گذشته خاطرنشان کردند: نتیجه حُسن ظن به وعده الهی، ایستادگی و حرکت رو به جلو است در حالیکه نتیجه سوءظن به خداوند، مرعوب و تسلیم شدن در برابر دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامی موفقیت‌ها و پیروزی‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در 33 سال گذشته را نتیجه حُسن ظن به وعده الهی دانستند و تأکید کردند: ملت ایران علاوه بر زیر پا گذاشتن محاصره اقتصادی و پیروزی در جنگ تحمیلی 8 ساله، اکنون در میدان علم و فناوری به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته که فناوری هسته‌ای یک نمونه از آنهاست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای پیشرفت‌های علمی ایران به ویژه در عرصه فناوری هسته‌ای را مرهون تلاش و مجاهدت علمی دانشمندان جوان، مؤمن و با اخلاص دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی هسته‌ای توانسته است با وجود همه فشارها، این موضوع را حل کند و به پیش برود.

ایشان تأکید کردند: جنجال غربی‌ها دیگر تأثیری ندارد زیرا آنها از جمهوری اسلامی ایران عقب هستند و گذشت زمان نیز به سود ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران، تجربه‌ای برای همه کشورهای اسلامی است، افزودند: امروز مردم مصر که مردمی فهیم و دارای سابقه درخشان اسلامی هستند، در صحنه حضور دارند و باید مراقبت شود تا دشمن حرکت مردم را منحرف نکند و یک فرد وابسته به رژیم فرعون مصر را سرکار نیاورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مراقبت از حرکت مردم مصر را در وهله اول وظیفه مردم، علماء، متفکران و بزرگان مصر و سپس، وظیفه همه امت اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: احساس وظیفه ملت‌های اسلامی نسبت به یکدیگر مهمترین اثر وحدت اسلامی است.

ایشان با تأکید بر اینکه ایجاد اختلاف میان مسلمانان و طرح موضوع شیعه و سنی از توطئه‌های دشمنان است که باید بر آن فائق آمد، افزودند: حرکت کنونی در دنیای اسلام به پیش خواهد رفت و ما وعده الهی را قبول داریم و مطمئن هستیم که خداوند به انسان‌های مؤمن کمک خواهد کرد.

در ابتدای این دیدار علامه شیخ احمد الخیلی مفتی کل عمان، جعفر عبدالسلام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، منیر شفیق وزیر فرهنگ سابق اردن، کمال هلباوی از رهبران جنبش اخوان المسلمین مصر، محی الدین کبیری دبیرکل حزب اسلامی تاجیکستان، نبیل سلیمان مشاور وزیر اوقاف سوریه، عبدالرحیم عمر رئیس مجلس مشورتی سودان، شیخ احمدالزین رئیس تجمع علمای مسلمین در لبنان، شیخ خالد مُلاّ از علمای اهل سنت عراق، شیخ مصطفی سریچ مفتی اعظم بوسنی و شیخ بلال سعید شعبان رئیس حرکت التوحید لبنان دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل جهان اسلام بیان کردند.

این علما و اندیشمندان اسلامی در سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت تقویت وحدت اسلامی، شرایط کنونی دنیای اسلام را بسیار مهم و تاریخی خواندند و تأکید کردند: حرکت میلیونی مردم در جهان اسلام بویژه در مصر و دیگر کشورها انعکاس پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی‌(ره) است که بعد از گذشت بیش از سی سال، اکنون بروز کرده است.

علما و اندیشمندان اسلامی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دنیای اسلام و پیشرفت‌های علمی چشمگیر ایران خاطرنشان کردند: تحولات کنونی دنیای اسلام قطعاً زمینه ساز شکل گیری قطب های جدید اسلامی در کنار قدرت بزرگ ایران خواهد بود و این موضوع معادلات جهانی را تغییر خواهد کرد.

آیت الله تسخیری رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: بخشی از دستور کار این کنفرانس بررسی راهکارهای نظری و عملی برای تقریب مذاهب اسلامی است و بخش دیگر مباحث کنفرانس وحدت اسلامی به بررسی تحولات اخیر دنیای اسلام اختصاص یافته است.

وی افزود: چهارصد متفکر اسلامی از داخل و خارج کشور در بیست و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی حضور دارند.

کد خبر 128775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز