گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، سفیران کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، با تبریک میلاد مسعود پیامبر اعظم(ص) و صادق آل‌محمد(ع)، بیداری برخی ملت‌های منطقه را نشانه افزایش ظرفیت بشر برای بهره‌مندی از خورشید حیات‌بخش «اسلام و پیامبر گرامی اسلام» خواندند و تأکید کردند:

رهبر

دردهای ملت‌های منطقه، تنها با کوتاه‌کردن دست شیطان بزرگ امریکا از سرنوشت ملت‌ها و کشورها، علاج خواهد شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی، ولادت نبی مکرم اسلام را فجر درخشانی در زندگی بشر دانستند و افزودند: هر قدر معرفت بشر، عمیق تر و ظرفیت انسان در طول تاریخ بیشتر شود، برکات سعادت‌بخش بعثت پیامبر اسلام، در سرنوشت جوامع انسانی آشکارتر خواهد شد و امروز، نشانه‌های این حقیقت درخشان، در منطقه قابل مشاهده است.

ایشان، بیداری اسلامی در برخی کشورهای منطقه از جمله مصر و تونس را، نشانه ای از به‌ستوه آمدن ملت‌ها و تلاش آنها برای نجات از «تحقیر و ظلم و تاریکی» برشمردند و افزودند: تحمیلات و دخالت‌های مستکبران و در رأس آنها امریکا در زندگی «اجتماعی - اقتصادی - فرهنگی و سیاسی» کشورها، ملت‌ها را به‌ستوه آورده و به فکر چاره انداخته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه با اشاره به نارضایتی قابل درک مردم کشورهای غربی از تمدن مادی خاطرنشان کردند: اگر مسلمانان بتوانند اسلام را با گفتار و رفتار خود به‌درستی به جهانیان معرفی کنند، مطمئناً گرایش عمومی به اسلام، جهان را دربرخواهد گرفت و این مسئله، وظیفه مسلمانان را در اصلاح بینش و رفتار خود سنگین تر می کند.

رهبر انقلاب اسلامی، ابراز بیزاری از حضور مستکبران را، از اولین نتایج بیداری برخی ملت‌های مسلمان منطقه خواندند و خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها تلاش فراوانی می‌کنند خود را از تیررس این حرکت عظیم دور نگه دارند اما ناکام خواهند ماند؛ چراکه ملت‌ها فهمیده اند «سیاست‌های امریکا و عواملش»، عامل اصلی تحقیر و اختلاف و دو دستگی در میان ملت‌هاست بنابراین کلید حل مشکلات مسلمانان در جمع شدن بساط امریکا در منطقه نهفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد شکاف میان ملت‌ها و دولت‌ها را از دیگر پیامدهای سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا دانستند و افزودند: حضور ملت‌ها در صحنه، تیغ زورگویی قدرت‌ها را کند می‌کند و اگر دولت‌ها با خواست‌های ملت‌ها همراه شوند امریکا و هیچ سلطه‌گر دیگری نمی تواند اهداف خود را به آنها تحمیل کند.

ایشان، دولت جعلی صهیونیستی را غده ای سرطانی و عامل انواع بیماری و «آفت سیاسی- اقتصادی» در منطقه خواندند و افزودند: استکبار همه تلاش خود را برای حفظ این «غده جنگ افروز و اختلاف‌افکن» به کار گرفته اما تنفر ملت‌ها از این غده سرطانی، امروز در منطقه آشکارتر شده است.

رهبر انقلاب اسلامی وظیفه عالمان دینی و نخبگان سیاسی - علمی و دانشگاهی را در هدایت موج رو به گسترش بیداری اسلامی در منطقه، بسیار سنگین دانستند و تأکید کردند: نخبگان کشورهای منطقه، نگذارند دستگاه استکبار با وسائل مختلف، قیام مردم را سرقت و حرکت عظیم ملت‌ها را مصادره کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مراقبت و هدایت حرکت بیداری اسلامی را به سمت اهداف عالیه، زمینه ساز آینده روشن منطقه و امت اسلامی دانستند و با اشاره به ویژگی‌های جمعیتی، جغرافیایی و منابع بیکران 1.5 میلیارد مسلمان افزودند: وضع کنونی امت اسلامی باید متحول شود و به فضل الهی و به برکت اسلام، این دگرگونی در آینده نه چندان دور حاصل خواهد شد.

ایشان با استناد به آیات قرآن مجید، «توکل و خضوع در مقابل پروردگار، مهربانی با برادران ایمانی و ایستادگی و استواری در مقابل مستکبران و ظالمان» را ویژگی‌های یک انسان مسلمان و یک جامعه اسلامی خواندند و افزودند: ملت عزیز ایران، این راه سعادت‌بخش را به توفیق الهی، ادامه می دهد و دیگر ملت‌های مسلمان نیز، آرام آرام به این سمت و سو در حال حرکتند تا وعده خدا محقق شود که: «والعاقبه للمتقین».

در ابتدای این دیدار رئیس‌جمهور با اشاره به صبر، مقاومت، عبادت، مردمداری، عدالت، دفاع از مظلوم و عزت و کرامت پیامبر بزرگوار اسلام گفت: تعالیم رسول‌الله به یک آرمان جهانی و مطالبه عمومی تبدیل شده است و برخی جوامع بشری در تکاپوی دریافت حقیقت، در مقابل تحقیرها و ظلم و غارت مستکبران ایستاده و قیام کرده‌اند.وی افزود: با وجود طراحی پیچیده مستکبران، ملت‌ها در حال بیداری و گرایش به راه انبیا هستند و نظام جمهوری اسلامی فریاد بلند دعوت الهی برای استقرار حکومت مصلح کل است.

دیدار با اندیشمندان جهان اسلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین، در دیدار جمعی از میهمانان و متفکران اسلامی شرکت‌کننده در بیست‌و‌چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، شرایط کنونی دنیای اسلام را یک مقطع تاریخی و بسیار حساس دانستند و تأکید کردند: شناخت صحیح این مقطع حساس، تقویت ایمان دینی مردم، حفظ وحدت، مرعوب نشدن در مقابل هیمنه امریکا و داشتن حُسن‌ظن به وعده نصرت الهی، زمینه‌ساز موفقیت و پیروزی حرکت کم‌نظیر میلیونی مردم در دنیای اسلام است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اهمیت شرایط کنونی دنیای اسلام افزودند: علت اهمیت مقطع تاریخی کنونی، در این است که اگر به صورت صحیح شناخته و هدایت شود، مشکلات دنیای اسلام را حل خواهد کرد اما اگر به‌درستی شناخته و بهره‌برداری صحیح نشود، زمینه ساز مشکلات جدید برای دنیای اسلام خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور میلیونی مردم در صحنه را در شرایط فعلی، در دنیای اسلام بی نظیر خواندند و خاطرنشان کردند: پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز مرهون حضور میلیونی مردم بود و این حضور میلیونی جز با ایمان دینی امکان‌پذیر نیست.
ایشان حضور مردم در صحنه تا رسیدن به نتیجه نهایی و همچنین حفظ نتیجه را دو عامل مهم دیگر در کنار حضور میلیونی برشمردند و افزودند: دشمنان تلاش می کنند تا حرکت مردمی در مصر، تونس و دیگر نقاط دنیای اسلام را غیر اسلامی جلوه دهند درحالی‌که این حرکت مردمی، قطعاً اسلامی است و باید تقویت شود.

رهبر انقلاب اسلامی، امریکا را مشکل اصلی دنیای اسلام دانستند و تأکید کردند: باید این مشکل را از دنیای اسلام برطرف و امریکا را تضعیف کرد و تنها راه هم، امید به خداوند و داشتن حسن ظن به وعده الهی است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه وقایع صدر اسلام تابلویی بسیار پیچیده و هنرمندانه از شرایط مختلف امت اسلامی تا به امروز است، به شرایط مسلمانان در جنگ احزاب اشاره کردند و افزودند:

همانگونه که در جنگ احزاب، عده‌ای مرعوب قدرت دشمن شدند و عده‌ای هم با حُسن‌ظن به وعده نصرت الهی در مقابل دشمن ایستادند، اکنون نیز برخی مرعوب هیمنه و قدرت نظامی، دیپلماسی، تبلیغاتی و حمایت‌های مالی امریکا شده‌اند و معتقدند نمی‌توان در مقابل امریکا ایستاد، درحالی‌که خداوند وعده قطعی کرده است که یاری دهندگان دین را یاری خواهد کرد.

ایشان با اشاره به ضعیف شدن امریکا نسبت به سال‌های گذشته خاطرنشان کردند: نتیجه حُسن‌ظن به وعده الهی، ایستادگی و حرکت رو به جلو است درحالی‌که نتیجه سوءظن به خداوند، مرعوب و تسلیم‌شدن در برابر دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها و پیروزی‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در 33 سال گذشته را نتیجه حُسن‌ظن به وعده الهی دانستند و تأکید کردند: ملت ایران علاوه بر زیرپا گذاشتن محاصره اقتصادی و پیروزی در جنگ تحمیلی 8ساله، اکنون در میدان علم و فناوری به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته که فناوری هسته‌ای یک نمونه از آنهاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشرفت‌های علمی ایران به ویژه در عرصه فناوری هسته‌ای را مرهون تلاش و مجاهدت علمی دانشمندان جوان، مؤمن و با اخلاص دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی هسته‌ای توانسته است با وجود همه فشارها، این موضوع را حل کند و به پیش برود.ایشان تأکید کردند: جنجال غربی‌ها دیگر تأثیری ندارد زیرا آنها از جمهوری اسلامی ایران عقب هستند و گذشت زمان نیز به سود ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران، تجربه‌ای برای همه کشورهای اسلامی است، افزودند: امروز مردم مصر که مردمی فهیم و دارای سابقه درخشان اسلامی هستند، در صحنه حضور دارند و باید مراقبت شود تا دشمن، حرکت مردم را منحرف نکند و یک فرد وابسته به رژیم فرعون مصر را سرکار نیاورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مراقبت از حرکت مردم مصر را در وهله اول وظیفه مردم، علما، متفکران و بزرگان مصر و سپس، وظیفه همه امت اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: احساس وظیفه ملت‌های اسلامی نسبت به یکدیگر مهمترین اثر وحدت اسلامی است.
ایشان با تأکید بر اینکه ایجاد اختلاف میان مسلمانان و طرح موضوع شیعه و سنی از توطئه‌های دشمنان است که باید بر آن فائق آمد، افزودند: حرکت کنونی در دنیای اسلام به پیش خواهد رفت و ما وعده الهی را قبول داریم و مطمئن هستیم که خداوند به انسان‌های مؤمن کمک خواهد کرد.

در ابتدای این دیدار، علامه شیخ احمد الخیلی مفتی کل عمان، جعفر عبدالسلام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، منیر شفیق وزیر فرهنگ سابق اردن، کمال هلباوی از رهبران جنبش اخوان‌المسلمین مصر، محی الدین کبیری دبیرکل حزب اسلامی تاجیکستان، نبیل سلیمان مشاور وزیر اوقاف سوریه، عبدالرحیم عمر، رئیس مجلس مشورتی سودان، شیخ احمدالزین رئیس تجمع علمای مسلمین در لبنان، شیخ خالد مُلاّ از علمای اهل سنت عراق، شیخ مصطفی سریچ مفتی اعظم بوسنی و شیخ بلال سعید شعبان رئیس حرکت التوحید لبنان دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل جهان اسلام بیان کردند.

این علما و اندیشمندان اسلامی در سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت تقویت وحدت اسلامی، شرایط کنونی دنیای اسلام را بسیار مهم و تاریخی خواندند و تأکید کردند: حرکت میلیونی مردم در جهان اسلام بویژه در مصر و دیگر کشورها انعکاس پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) است که بعد از گذشت بیش از سی سال، اکنون بروز کرده است.

علما و اندیشمندان اسلامی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دنیای اسلام و پیشرفت‌های علمی چشمگیر ایران خاطرنشان کردند: تحولات کنونی دنیای اسلام قطعاً زمینه‌ساز شکل گیری قطب‌های جدید اسلامی در کنار قدرت بزرگ ایران خواهد بود و این موضوع، معادلات جهانی را تغییر خواهد داد.

آیت‌الله تسخیری رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری بیست‌وچهارمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: بخشی از دستور کار این کنفرانس، بررسی راهکارهای نظری و عملی برای تقریب مذاهب اسلامی است و بخش دیگر مباحث کنفرانس وحدت اسلامی به بررسی تحولات اخیر دنیای اسلام اختصاص یافته است. وی افزود: 400 متفکر اسلامی از داخل و خارج کشور در بیست‌وچهارمین کنفرانس وحدت اسلامی حضور دارند.

کد خبر 128848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز