همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل ناسا و اسا تصویری از یک کهکشان مارپیچ کرکی شکل تهیه کرده است که در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد

کهکشان مارپیچ کرکی شکل

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر را دوربین WFC3 تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان مارپیچ NGC 2841 گرفته است.

NGC 2841 یا "مسیه 82" یکی از کهکشان‌هایی است که درحال حاضر میزان تشکیل ستاره در آن بسیار پایین است.

دانشمندان با استفاده از تصاویر هابل در تلاش برای مقایسه کهکشان‌های با ویژگی‌های مختلف هستند تا به کمک این مقایسه‌ها بتوانند تمام جنبه‌های فرایندهای تولد ستارگان را کشف کنند.

فرایندهای تشکیل ستارگان برای قالب ریزی جهان اساسی هستند و نه تنها یک نقش کلیدی در تکامل کهکشان‌ها ایفا می‌کنند بلکه در ایجاد احتمالی منظومه‌های سیاره‌ای نیز حضور دارند. به همین دلیل مطالعه بر روی این فرایندها که می‌تواند در هر کهکشان متفاوت از کهکشان دیگر باشد برای ستاره شناسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این دانشمندان با انتخاب کهکشان NGC 2841 قصد دارند محیط‌های مختلف تشکیل ستارگان را در این کهکشان بررسی کنند.

این کهکشان مارپیچ در فاصله حدود 46 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد. NGC 2841 بخشی از یک گروه کهکشانی به نام "مارپیچ‌های کرکی شکل" است.

درحقیقت این کهکشان‌ها ظاهری کرکی دارند و در آنها مناطق گستردگی ستارگان به شکل نقاط پولک مانند و یا فلس مانند دیده می‌شود.

این تصویر هابل نشان می‌دهد که در حلقه این کهکشان، ستارگان بسیار گرم و جوانی وجود دارند، باوجود این مناطق تشکیل ستارگان بسیار کم است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این ستارگان جوان منطقه‌ای را که در آن متولد شده‌اند از بین برده‌اند.

کد خبر 128617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز