مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصویر جدیدی که دوربین فروسرخ و طیف نگار NICMOS تلسکوپ هابل به ثبت رسانده است، شفاف‌ترین و واضح‌ترین تصویری است که تا به حال از قلب کهکشان راه شیری ثبت شده است

مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش خبرگزاری مهر، در این تصویر گروهی از ستاره‌های عظیم که به تازگی کشف شده‌اند، مقادیر زیادی از گازهای داغ کیهانی و در حدود 35 هزار سال نوری مربع از فضا در ترکیبی از عکس‌های مختلف دیده می‌شوند.

واضح است که این تصویر تنها بعد زیبایی شناسانه ندارد، مرکز کیهانی به واسطه گازها و غبارهای کیهانی موجود از دیدن انسان پنهان است، اما دوربین فروسرخ هابل می‌تواند از میان این پرده ضخیم گازی چهره واقعی مرکز کهکشان را آشکار کند، جزئی‌ترین ذرات درون آن را نمایش داده و بر روی ساختارهای متنوع و فرایندهایی که در هسته کهکشان در حال وقوع‌اند متمرکز شود.

به این شکل مرکز کهکشان به آزمایشگاهی تبدیل می‌شود که اخترشناسان می‌توانند در آن به مشاهده و تحلیل رویدادهایی که نه فقط در کهکشان راه شیری، بلکه در دیگر هسته‌های کهکشانی در سرتاسر جهان هستی در حال وقوع‌اند بپردازند.

نور پس زمینه سرخ رنگ به واسطه گاز هیدروژن یونیزه شده ایجاد شده است که با وجود این رنگ هنوز می‌توان تعداد زیادی از ستاره‌های عظیم را در سرتاسر تصویر مشاهده کرد، یافته‌ای که برای اخترشناسانی که تصور می‌کردند ستاره‌های عظیم در مرکز کهکشان متمرکز شده‌اند جدید به شمار می‌رود.

اگر در این تصویر دقیق‌تر نگاه شود می‌توان ابرسیاهچاله عظیمی را که در مرکز کهکشان قرار دارد مشاهده کرد که توسط حلقه‌های مارپیچی گازهای کیهانی احاطه شده است.

کد خبر 148268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز