همشهری آنلاین: گروهی از ستاره شناسان آمریکایی دریافتند که کهکشان‌های عظیم زمانی شکل گرفته‌اند که جهان تنها بین 5/1 تا 2 میلیارد سال از عمر خود را پشت سر گذاشته بود

کهکشان

اخترشناسان دانشگاه تافتس در تحقیقات خود کشف کردند کهکشان‌های تازه شناسایی شده‌ای که جرم آنها حدود 5 تا 10 برابر جرم کهکشان راه شیری است زمانی ایجاد شده‌اند که جهان هنوز در مرحله نوزادی بوده و تنها بین 5/1 تا 2 میلیارد سال از حیات خود را گذرانده بوده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی از کهکشان‌های بسیار عظیم جهان میلیاردها سال قبل از آنچه که تاکنون تصور می‌شد متولد شده‌اند.

این ستاره شناسان در این خصوص توضیح دادند: "ما تعداد نسبتا زیادی از کهکشان‌های بسیار عظیم و بی نهایت درخشان را پیدا کردیم که حدود 12 میلیارد سال قبل یعنی زمانی که جهان بسیار جوان بود وجود داشته‌اند. این نتایج با پیش بینی‌های اخیری که برپایه مدل‌های تشکیل و تکامل کهکشان‌ها استوار شده‌اند به وضوح در تضاد است. در حقیقت این مدل‌های فیزیکی به سختی می‌توانند در خصوص رصدهای ما توضیح دهند."

این دانشمندان همچنین به کشف شگفت انگیز دیگری نیز دست یافتند که نشان می‌دهد بیش از 80 درصد از این کهکشان‌های  عظیم الجثه نور مادون قرمز بسیار درخشانی دارند که نشانگر آن است که این کهکشان‌ها بسیار فعال هستند و به احتمال بسیار زیاد در فاز رشد قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر،این محققان تاکید کردند که به احتمال زیاد علت این نور زیاد، ستارگان جدیدی باشند که در انفجارهای درون گرد و غبار بین ستاره‌ای در فاز تشکیل هستند.

انتقال به سرخ در نیمی از این کهکشان‌های عظیم که در فاصله نزدیک‌تری قرار دارند برابر با 6/2 است. این انتقال به سرخ با زمانی که جهان در سن 5/2 سالی قرار داشت انطباق دارد که این نشان می‌دهد که این کهکشان‌های نزدیک‌تر در زمانی تشکیل شده‌اند که جهان کمی بزرگ‌تر شده بود.

انتقال به سرخ، پدیده‌ای است که در آن نور گسیل شده از یک جرم به سمت طول موج قرمز که در پایین‌ترین بسامد نور مرئی قرار دارد منتقل می‌شود.