چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین جشنواره کتاب های نفیس و نسخ خطی ایران با معرفی 5 اثر برگزیده به کار خود پایان داد

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران؛ از میان 39 اثر رسیده، به لحاظ گرافیک، مصحف یاقوت، به لحاظ چاپ، شاهنامه فردوسی انتشارات یساولی و به لحاظ صحافی، قرآن کریم انتشارات کتابخانه مجلس در بخش داوری نهایی، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند.

بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران:

اولین دوره جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی با ارسال 540 اثر به دبیرخانه جشنواره به یاری دست‌اندرکاران،ناشران و صاحبنظران حوزه نشر کتاب‌های نفیس برگزار گردید.

آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در دوره اول محدود به سال نشر نبودند و از این رو آثار رسیده از تنوع زیادی برخوردار بود و به دلیل عدم اعلام معیارهای کتب نفیس و تعریف آن، بسیاری از آثار در مرحله اولیه داوری امتیاز لازم را برای شرکت در داوری نهایی بدست نیاوردند.

روند داوری با توجه به تجربه مسابقات و جشنواره های مشابه با سبک بسیار متفاوتی برگزار گردید و سعی شد که هم در داوری اولیه و هم در داوری نهایی ارزیابی‌ها به گونه‌ای انجام شود که تا حد امکان، خطاهای داوری پوشش داده شده و نظرات داوران روی یکدیگر تاثیر نگذارد.

به همین منظور طی دو جلسه، داوری اولیه با حضور 3 نفر کارشناس در حوزه‌های گرافیک، چاپ و صحافی برگزار گردید و آثاری که بیش از 75% امتیاز را در مجموع بدست آورده بودند به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

در مرحله پایانی، 39 اثر برگزیده در دوره اول داوری، در 3 جلسه مستقل ارزیابی گردیدند که در پایان بنابه مصوبه ستاد اجرایی جشنواره اثری که بالاترین امتیاز تجمیعی در بخش های محتوا، چاپ، گرافیک و صحافی را بدست آورده بود به عنوان برگزیده انتخاب گردید.

در مرحله مقدماتی از300 اثر رسیده در بخش دواوین شعر و کتب هنری 15 اثر، در بخش کتاب‌های مذهبی از 105 اثر رسیده 9 اثر، در بخش کتب چاپ عکسی (کتب چاپ شده از روی نسخ خطی) از20 اثر رسیده 5 اثر و در بخش ایرانشناسی از 115 اثر رسیده 10 اثر به داوری نهایی راه یافتند.

پس از جمع‌بندی نتایج، از میان39 اثر رسیده، به لحاظ گرافیک، مصحف یاقوت، به لحاظ چاپ، شاهنامه فردوسی انتشارات یساولی و به لحاظ صحافی، قرآن کریم انتشارات کتابخانه مجلس در بخش داوری نهایی، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند.

میانگین امتیاز در بخش گرافیک 6/56، در بخش چاپ 7/63 و در بخش صحافی 66 بود. همانگونه که در روند داوری، کارشناسان نیز پیش بینی کرده بودند، گرافیک آثار رسیده در حد انتظار نبود و فقط چند اثر از نظر گرافیکی قابل توجه بودند. در بخش صحافی نیز علیرغم ظاهر بسیار نفیس در آثار ارسالی اشکالاتی در آثار مشاهده شد که از مهمترین آنها می توان به دوام صحافی، نحوه صحافی و عدم استفاده از مواد مرغوب در صحافی اشاره نمود.

در چاپ نیز با وجود ماشین آلات به روز و امکانات سخت افزاری لازم برای تولید اثر نفیس نحوه باز تولید رنگ، مشکلات استفاده از رنگ‌های متالیک و عدم استفاده درست از امکانات چاپ و تکنیک رنگ از نکات بارز در عدم کسب امتیاز بسیاری از آثار بود.

ستاد اجرایی جشنواره پس از پایان جشنواره علاوه بر ارسال کارنامه ناشران برای 39 اثر رسیده به بخش پایانی، معیارهای داوری را در سایت جشنواره اعلام و از نظرات دستاندرکاران و کارشناسان برای دوره بعدی جشنواره به منظور ارتقاء سطح کتب نفیس و ارزیابی بهتر آنها استفاده خواهد نمود.نهایتا،کمیته داوری کتابهای ذیل را در 5 بخش شایسته تقدیر و دریافت تندیس جشنواره دانست.

بخش کتب مذهبی:

  • ضمن تقدیر از کتاب نهج البلاغه ( جلد چرم در قطع رحلی سال نشر 1389 ) چاپ انتشارات زرین و سیمین، تندیس جشنواره به کتاب قرآن ریحان (خوشنویس بهرام سالکی با جلد و جعبه چرم در قطع سلطانی)چاپ انتشارات مبلغان اهدا می‌شود.

بخش کتب هنری:

  • ضمن تقدیر از کتاب محمود فرشچیان ( جلدچرم در قطع سلطانی سال نشر 1387) چاپ انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، تندیس جشنواره به کتاب میرعماد الحسنی (گردآورنده دکترشهرزاد صالحی پور در قطع سلطانی) چاپ سازمان میراث فر هنگی و گردشگری اهدا می‌شود.

بخش کتب دواوین شعر:

  • ضمن تقدیر از کتاب شاهنامه فردوسی (خوشنویس استاد سجادی جلد چرم) چاپ انتشارات یساولی، تندیس جشنواره به کتاب دیوان حافظ (خوشنویس امیر احمد فلسفی با جلد چرم ویژه و جعبه در قطع رحلی) چاپ انتشارات فرهنگسرای میردشتی اهدا می‌شود.

بخش کتب ایران شناسی:

  • ضمن تقدیر از کتاب شیراز ( در قطع رحلی) چاپ انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، تندیس جشنواره به کتاب ایران (پدید آورنده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قطع خشتی بزرگ) متعلق به انتشارات سروش اهدا می‌شود.

بخش کتب چاپ عکسی (چاپ از روی نسخ خطی facsimile ):

  • ضمن تقدیر از مصحف یاقوت، تندیس جشنواره به کتاب مصحف نور (به اهتمام محمد صادق خرازی با جلد چرم ویژه و جعبه در قطع سلطانی) چاپ شده توسط مؤسسه عظام اهدا می‌شود.
کد خبر 128483
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز