همشهری آنلاین: گروه موسیقی بوشهری لیان تنها گروه موسیقی نواحی ایران است که به بیست و ششمین جشنواره فجر دعوت شده و قرار است در این جشنواره قطعاتی از موسیقی نواحی منطقه بوشهر را اجرا کند.

موسیقی

به گزارش  همشهری آنلاین این گروه را محسن شریفیان موزیسین و‌آهنگساز  و گرد آورنده قطعه شناخته‌شده موسیقی مذهبی بوشهر مورد استفاده در سریال مختارنامه سرپرستی می‌کند که اخیرا جدلی رسانة‌ای با دست‌اندرکاران صدا و سیما نسبت به عدم رعایت حقوق معنوی کارش داشته است.

more  شریفیان و حواشی موسیقی سریال مختارنامه در گفت و گو با همشهری آنلاین

برنامه اصلی این گروه 4 اسفند در تئاتر شهر تهران است.

محسن شریفیان درباره  این اجرا به فارس گفت: این بار تصمیم داریم تا کنسرت گروه لیان را به شکل متفاوتی عرضه کنیم و هدف ما بیشتر پرداختن به موسیقی و حرکات آیینی رایج در بوشهر است. برای همین علاوه بر اعضا اصلی گروه لیان از دیگر هنرمندان بوشهری نیز برای تقویت حرکات آیینی استفاده خواهیم کرد.

او که خود نوازندگی نی‌انبان را بر عهده دارد،سایر اعضای لیان را اینگونه معرفی کرد: در این کنسرت آکا صفوی به عنوان خواننده، حسین سنگسر: نوازنده دمام، مرتضی پالیزدان: نوازنده ضرب و تمپو، حمید اکبری: نوازنده تمپو، علی احمدی: نوازنده دایره و سنج، علی ریاضی: نوازنده دایره، علی حیدری: نوازنده بوق شاخی، خدر عزیز زاده: نوازنده فلوت، احمد قربانی، هادی منوچهری، محمدرضا دشتی، نیما نعمتی زاده و ماکان صغیری با اجرای یزله خوانی بوشهری من را همراهی می‌کنند.

این گروه در اجرای جشنواره قطعاتی همچون پنجه‌ی بنکی، نی مه ، ناخدا ، محله خمونی ، چوپی، خیامی، دسمالی، بندر دورن ، لیوا ،یزله ،عیش! ، پار و پیرار، بوق شاخی و افسون را اجرا می‌کنند.

اعضا گروه لیان در یک قطعه بوشهری در جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی «دارکوب» را به سرپرستی همایون نصیری در روز دوم اسفند همراهی خواهند کرد.

این برنامه در سالن برج میلاد برگزار می‌شود و علاوه بر خوانندگی حامد بهداد، محسن شریفیان نیز به عنوان نوازنده نی انبان و خواننده حضور خواهد داشت.به گزارش همشهری آنلاین شریفیان اخیرا به نحوه استفاده  صدا و سیما و دست‌اندرکاران سریال مختارنامه از یکی از آثار موسیقی مذهبی بومی منطقه  بوشهر که خود گردآورده بود اعتراض کرد.

کنسرت آیینی گروه موسیقی لیان 4 اسفند در سالن اصلی تئاتر شهر ساعت 18 برگزار خواهد شد.

گروه لیان در سال 1372 به سرپرستی محسن شریفیان فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مطرح‌ترین و باسابقه ترین گروه‌های موسیقی بومی ایران کارنامه قابل توجه‌ای دارد.

از آثار صوتی این گروه می‌توان به آلبوم‌های « لیانا» ، « شپ» ، «بندری» ، «موج»، «سیراف» ، «محله خمونی»، «خیام خوانی» ، «شروه خوانی» و «پار و پیرار» اشاره کرد.

از آثار مکتوب منتشر شده توسط این گروه نیز می‌توان به «اهل زمین، موسیقی و اوهام در جزیره خارگ»، «دلیران خاموش»، کتاب و CD «اهل ماتم، آواها و آیین سوگواری در بوشهر» کتاب و CD مولتی مدیا «اهل ساز، سازشناسی موسیقی بوشهر» به پژوهش محسن شریفیان اشاره داد که تا کنون پنج عنوان پژوهش برگزیده را کسب نموده است.

در این بین کتاب‌های «موسیقی بوشهر در عصر باستان» و «موسیقی بوشهر پس از اسلام» نیز به زودی توسط حوزه هنری منتشر می‌شوند.

گروه‌ لیان تا کنون اجراهای مختلفی در جام جهانی آلمان 2006، المپیک پکن 2008، اکسپوی شانگهای 2010، اردن 2009، روسیه 2009و2008، امارات متحده‌ عربی2002 و 2003، 2007 عمان 2001 و 2004، کویت2002، قطر2002 و 2008، 2010 ترکمنستان 2008و2001و2002، ترکیه2003، بحرین2003، سنگاپور 2005، مالزی و یونان 2010 داشته است.

کد خبر 128016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز