جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

ترجمه راحله زند وکیلی: تحقیقاتی انجام شده که نشان می دهد، سبزیجات و گیاهان می توانند از پیشرفت تومورهای سرطانی جلوگیری کنند.

کلم بروکلی، کلم، جینگوبیلوبا(درختی کوچک با برگهای بادبزنی) و سیر می توانند از بروز انواع سرطان جلوگیری کنند یا جلوی پیشرفت تومورها را بگیرند. تحقیقات متعددی که بر تأثیر غذا و فعل و انفعالات درون سلولها و DNA انجام شده، نشان می دهد که رژیم مناسب غذایی می تواند تا حد زیادی از بروز یا پیشرفت بیماریها جلوگیری کند.
مطالبی که در زیر می خوانید برگرفته از تحقیقاتی است که سازمان تحقیقات سرطان آمریکا در بالتیمور انجام شده است:
در مرحله اول، دکتر آکینوری یاناکا و همکارانش از دانشگاه تسوکوبای ژاپن دریافتند که در 20 نفری که رژیم غنی از کلم بروکلی داشتند میزان عفونت هلیکوباکتر پیلوری که باعث بروز ورمهای دیواره معده، زخم و سرطان معده می شود به شدت کاهش یافته است. دکتر یاناکا می گوید: با وجود اینکه هنوز نتوانسته ایم هلیکوباکتر پیلوری را به طور کامل از بین ببریم، ولی کنترل و کاهش میزان آن که باعث کندی یا توقف رشد بیماریهای معده بخصوص سرطان دیواره معده می شود آن هم با وسیله ای ساده مثل خوردن کلم بروکلی برای بیماران خبر بسیار مسرت بخشی است و جای امیدواری دارد.
سولفورافان یکی از مواد شیمیایی موجود در کلم بروکلی است که خاصیت بسیار قوی و مؤثر ضد سرطانی دارد. این ماده قدرت دفاعی سلولها در برابر عوامل سرطان زا را بالا می برد. آنتی اکسیدان ها
فعال کننده مولکولهای سمی از بین برنده DNA و کشنده سلولها و در نتیجه مؤثر بر پیشگیری از سرطان هستند.
در تحقیق دیگری که بر روی کلم بروکلی صورت گرفت مشخص شد وقتی مقداری از کلم بروکلی روی پوست موش آزمایشگاهی مالیده شد، تأثیر خنثی کننده اشعه ماورا بنفش که عامل اصلی سرطان پوست است از خود نشان داد. یکی از محققین فعال در این تحقیق به نام آلبناتی. دینکئوواکستوا می گوید: به محض اینکه تابش یووی، بر موش را قطع نمودیم، شروع به گذاشتن تکه های بروکلی بر پوستش کردیم و متوجه شدیم که۵۰ درصد از میزان تهدید و حالت تهاجمی تومورهای موش در مقایسه با موشهایی که در همان شرایط مورد تابش یو وی قرار گرفتند و ماسک بروکلی را دریافت نکردند، کاسته شد. این می تواند راه حل مناسبی برای کاهش پیشرفت سرطان پوست یا جلوگیری از بروز آن باشد. این تیم در حال بررسی میزان تأثیر بروکلی بر سرطان پوست انسان هستند ولی بسیار امیدوارند که در مورد سرطان پوست انسان نیز مانند سرطان معده به جوابهای رضایت بخشی برسند. در مرحله سوم مطالعات، محققان دریافتند که کلم و ترشی آن می  تواند عامل مؤثر بر جلوگیری از بروز سرطان سینه در زنان باشد. براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان سلامت زنان آمریکا، خوردن کلم می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که زنانی که در اوایل سنین بلوغ، کلم را به وعده های غذایی خود افزودند و روزانه میزان قابل توجهی از آن را دریافت کرده و این روند را تا بزرگسالی نیز ادامه دادند بدن بسیار مقاوم تری در برابر سرطان سینه دارند. البته کلم پخته یا نیم پز بسیار مفید تر از کلم خام یا ترشی است.
این تحقیقات نشان داد که گلوکوسینولاتهای موجود در کلم با مقاوم سازی سلول و جلوگیری از بین رفتن DNA و تغییر شکل سلولها، باعث کاهش ماده مولد سرطان می شود و در مراحل اولیه پیشرفت سلولهای سرطانی را به خوبی کنترل می سازد و در مراحل بعدی با ساکن کردن فرآیند پیشرفت سلولهای مهاجم سرطانی و از بین بردن این سلولها، از پیشرفت سرطان و وخیم شدن آن جلوگیری کرده و همچنین از تغییر شکل یافتن سلولهای سالم نیز پیشگیری می کند.
در بخش دیگری از تحقیق تأثیر گیاه جینگو بیلوبا بر جلوگیری از بروز و پیشرفت سرطان تخمدان در خانمها آزمایش شد.
طی تحقیقات به عمل آمده در بیمارستان زنان بوستون مشخص شد که زنانی که از گیاه جینگوبیلوبا استفاده می  کردند به سرطان تخمدان دچار نشده بودند و بدین ترتیب تحقیق روی زنان مبتلا به سرطان نیز شروع شد. دکتر بین یه- یکی از محققان این طرح، می گوید: مطالعات جمعیتی انجام دادیم تا از تأثیر گیاهان و سبزیجات بر سرطان آگاه شویم و در نهایت متوجه شدیم که تنها 6/1 درصد از زنانی که از گیاه جینگو مصرف می کردند، به سرطان تخمدان مبتلا شده بودند. در این تحقیقات پی بردیم که این گیاه تأثیر بسیار قوی بر بازداری از سرطان دارد و تا 80 درصد از پیشرفت سلولهای سرطانی جلوگیری می کند و سلولهای مهاجم را از بین می برد. با تلفیق اطلاعات و آمار تحقیقات جمعیتی و آزمایشگاهی نقش بازدارنده و از بین برنده این گیاه بر سلول های سرطانی ثابت گردید.
در مرحله نهایی این تحقیق، محققان دریافتند که، گوشت و تخم مرغ پخته شده با حرارت زیاد، ماده شیمیایی به نام PHIP تولید می کند که باعث سرطان می شود و با همراه کردن سیر با این مواد غذایی می توان این ماده را خنثی کرد. تحقیقات نشان داده است که زنانی که بیشتر گوشت می خورند بیشتر به سرطان سینه دچار می شوند و عوامل بازافزایی آن نیز بالا بودن چربی خون و دریافت زیاد چربی در وعده های غذایی و نامتعادل بودن هورمونهاست. در این تحقیقات ثابت شد که مواد موجود در سیر باعث خنثی شدن PHIP می گردد. PHIP با از بین بردن DNA و ایجاد تغییراتی در بدن باعث بروز سرطان می شود. این ماده با ترشح آنزیمی باعث تشدید یا بروز سرطان می شود و این خطر در افراد بالای 40 سال بیشتر است. گوشتی که زیاد سرخ یا پخته می شود این ماده را ترشح می کند و با خوردن آن ریسک ابتلا به سرطان بسیار افزایش می یابد. DAS موجود در سیر عامل پیشگیری از بروز و پیشرفت تومورها است و با اضافه کردن آن به گوشت می توان این خطر را خنثی کرد. پل برنان سر محقق مرکز تحقیقات سرطان لیون فرانسه می گوید: ما به روشنی آثار ضد سرطانی گیاهان چلیپایی را کشف کردیم. تمامی این تحقیقات مؤید آثار ضد سرطانی سبزیجات هستند. برای مثال با دریافت روزانه سبزیجات خانواده کلم می توان تا حد بسیار زیادی از بروز و پیشرفت سرطان ریه جلوگیری کرد. بدین ترتیب می بایست برنامه غذایی روزانه خود را طوری تغییر دهیم و تنظیم کنیم که میزان قابل توجهی میوه و به ویژه سبزیجات دریافت کنیم تا از ابتلا به سرطان به همین سادگی جلوگیری کنیم.


MSN/Health

کد خبر 1278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز