جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر روند فعلی ادامه یابد، دخانیات در این قرن یک میلیارد نفر را به کام مرگ خواهد فرستاد که ده بار بیشتر از تلفات دخانیات در قرن بیستم خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس دو راهنمای مرجع  جدید که مصرف دخانیات و ابتلا به سرطان در جهان را معین می‌کنند ،دخانیات عامل یک مرگ از هر پنج مرگ ناشی سرطان و 1.4 میلیون مرگ در هر سال در سراسر جهان است.

 آمار "اطلس سرطان" نشان می‌دهد که سرطان ریه عمده‌ترین سرطان در میان 10.9 میلیون مورد سرطانی است که در هر سال در دنیا تشخیص داده می‌شود.کارشناسان بهداشت می‌گویند کاهش مصرف دخانیات بیشترین اثر را  در کاهش میزان سرطان در جهان خواهد داشت. بهبودی تغذیه و کاهش عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌های سرطان‌زا  نیز می‌تواند این میزان سرطان را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

جودبت مک‌کی یکی از مشاوران ارشد سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی می‌گوید :" ما می‌دانیم که اگر هم اکنون دست به عمل بزنیم ،می‌توانیم تا سال 2020 جان 2 میلیون نفر و تا سال 2040 جان 6.5 میلیون نفر را نجات دهیم."
"اطلس جدید سرطان"و "اطلس روزآمد شده دخانیات" دوشنبه این هفته در "کنفرانس اتحاد بین‌المللی بر ضد سرطان" منتشر شدند. جامعه سرطان آمریکا این اطلس را با کمک سازمان جهانی بهداشت و  مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا منتشر کرده‌است.

اطلس دخانیات تخمین می‌زند که 1.25 میلیارد مرد و زن در حال حاضر در جهان سیگار می‌کشند.

کد خبر 1273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز