یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

تشخیص و معالجه سرطان «پروستات» در ایران، به دلیل ضعف اطلاع رسانی پس از سرطان ریه، شایع ترین سرطان در مردان ایرانی گزارش شده است.

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه همشهری، بیماری و سرطان پروستات در صورت تشخیص به موقع به صورت صددرصد قابل معالجه و درمان است اما با شیوع حاد شدن بیماری، درمان آن دشوار و حتی غیرممکن می شود و بسیاری از بیماران به دلیل ناآگاهی از شیوه های پیشگیری و درمان سریع با خطرات جدی و حتی مرگ مواجه هستند.

اطلاعات آماری و علایم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات مبین سه طیف گسترده روند رشد این بیماری است. علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است. اما تحقیقات آماری و بالینی روند بدخیمی این بیماری را در ایران به عواملی چون: سن، ژنتیکی، هورمونی، تغذیه، کار با مواد شیمیایی و بیماریهای مقاربتی مرتبط می داند.

این گزارش حاکی است، سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می شود و افراد زیر ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای 60 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. همچنین وجود سابقه سرطان پروستات بین اعضای خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

تماس با مواد شیمیایی سرطان زا در محیط مانند کادیم، که در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد، عامل مستعدکننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات است. از طرفی نیز وجود بیماریهای مقاربتی احتمال ایجاد به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

محمدرضا نوروزی عضو شورای عالی نظام پزشکی به فارس گفت: علاوه بر سرطان پروستات و بزرگی غده پروستات در مردان، ناتوانی جنسی در گروه مردان نیز در ایران شیوع بالایی دارد به طوری که بر آوردها نشان می دهد حدود 40 درصد مردان یکی از انواع مشکلات ناتوانی جنسی را دارا هستند.

کد خبر 468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز