همشهری آنلاین: رییس جمهوری افغانستان درکنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تسریع روند صلح و جذب طالبان شد و گفت: آنان قسمتی از جامعه افغانستان هستند.

karzi-in-471h-muinich-conferenc

به گزارش ایرنا، حامد کرزای افزود: آن عده از طالبان که قانون اساسی را قبول کرده و جزو القاعده و شبکه‌های تروریستی نیستند، فرزندان سرزمین من هستند و می‌خواهیم، حتی الامکان هر چه زودتر و به هر طریق با آنان صلح کنیم.

وی هدف از این اقدام را پایان دادن به رنج و مشقت ملت افغانستان خواند و بار دیگر تاکید کرد با قدرت نظامی و زور نمی توان به حد کافی صلح ایجاد کرد.

براساس گزارش های رسمی سازمان ملل و سازمان های غیردولتی، افغانستان 10 سال پس از اشغال در عرصه تولید و قاچاق مواد مخدر شرایط بدتر از دوران طالبان دارد و تروریسم همراه ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی نیز افزایش یافته است.

کرزی همچنین با اشاره به نیاز افغانستان به وجود یک ساختار امنیتی در منطقه که در برگیرنده کشورهای همسایه نیز باشد، افزود: پیشرفت های قابل توجهی در افغانستان حاصل شده است.

به گفته وی 70 هزار نظامی و مامور امنیتی دیگر بکار گرفته شده اند و امینت در افغانستان از دو سال گذشته بهتر است.

کرزی هزینه سالانه نیروهای نظامی وامنیتی افغانستان را حدود هشت میلیارد دلار اعلام کرد.

درهمین حال وزیرخارجه آلمان نیز برلزوم جذب طالبان متعادل تاکید کرد و گفت: خط قرمر ما احترام به قانون اساسی است. اعضای جذب شده طالبان باید هرگونه ارتباط با این گروه و شبکه های تروریستی را بگونه کامل قطع کنند.

وی به اهمیت جایگاه کشورهای همسایه و اسلامی در تثبیت اوضاع افغانستان نیز اشاره کرد.

نشست کنفرانس امینتی مونیخ با محوریت افغانستان با برگزاری آخرین میزگرد، پایان می یابد.

چهل وهفتمین کنفرانس امنیتی مونیخ جمعه گذشته با شرکت 350 شرکت کننده مهمان از 80کشور جهان آغاز شد که روز یکشنبه نیز خاتمه می یابد.

کد خبر 127533
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز