شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

دادستانی کل افغانستان اعلام کرده است که به‌دلیل تقلب گسترده، نتایج انتخابات پارلمانی این کشور از سوی این نهاد باطل خواهد شد.

رای گیری افغانستان

درحالی‌که جنجال‌های انتخابات پارلمانی افغانستان همچنان ادامه دارد یک مقام‌ دادستانی افغانستان روز گذشته از تصمیم این نهاد برای ابطال این رای‌گیری خبر داد. این منبع که نامش فاش نشده است اعلام کرد که در مرحله نخست، نتایج انتخابات باطل اعلام می‌شود و در مرحله دوم سرنوشت نتایج انتخابات مناطقی که به دلایل مختلف شفاف و عادلانه برگزار نشده مشخص خواهد شد.

این در حالی است که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان با رد این مسئله اعلام کرده که ابطال انتخابات خارج از صلاحیت دادستانی کل افغانستان است و این کمیسیون تنها نهاد تصمیم‌گیری در این رابطه به حساب می‌آید.

این منبع دادستانی افعانستان اعلام کرد:در برخی مناطق که رای دهندگان نتوانستند به‌دلیل مشکلات امنیتی به پای صندوق‌های رای بروند، انتخابات مجددا برگزار خواهد شد و در مراکزی که میزان تقلب و دستکاری آرا بالا بوده است، آرای انتخابات بازشماری خواهد شد. گفته می‌شود که تصمیم جدید دادستانی کل افغانستان در پاسخ به اعتراض‌ها و شکایات نامزدهای انتخابات پارلمانی 18 سپتامبر گرفته شده است.

پس از اعلام نتایج اولیه و نهایی انتخابات، نامزدهای شکست خورده با اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات از دادستانی کل این کشور خواستار بررسی روند برگزاری این رای‌‌گیری شدند. اعلام احتمال ابطال انتخابات افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته هم 4 نفر از کارمندهای کمیسیون انتخابات این کشور بازداشت شدند.

دادستانی کل افغانستان اعلام کرده است که بررسی پرونده‌های افرادی که در تخلفات انتخاباتی دست‌داشته اند، تکمیل شده و دادگاه حکم خود را به‌زودی در مورد آنها صادر خواهد کرد. با وجود این سید مراد شریفی، رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان روز گذشته تاکید کرد که نتایج نهایی انتخابات براساس قانون انتخابات اعلام شده است و دلیلی برای ابطال آن وجود ندارد. وی گفت: در قانون انتخابات موردی وجود ندارد که اگر در یک شهرستان انتخابات برگزار نشد، تمام انتخابات فاقد اعتبار اعلام شود.

سیدمراد شریفی اعلام کرد که در قانون انتخابات غیر از کمیسیون‌های انتخاباتی به هیچ نهاد دیگری صلاحیت داده نشده است که در مورد صحت و سقم نتایج انتخابات تصمیم بگیرد. وی تاکید کرد: براساس قانون انتخابات افغانستان، تنها کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی هستند که در ارتباط با ابطال و صحت نتایج انتخابات تصمیم می‌گیرند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، دادستانی کل افغانستان اقدام به بررسی شکایت‌های نامزدهای ناکام این انتخابات کرده است.

رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان گفت: مرجع قانونی که باید شکایت‌ها را بررسی کند، کمیسیون شکایات انتخاباتی است و نهادی که باید انتخابات را برگزار کند، کمیسیون مستقل انتخابات است. در قانون در مورد دادستانی هیچ موردی پیش‌بینی نشده است.

به تازگی احمد ضیا رفعت، یکی از اعضای کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان هم در یک نشست خبری هشدار داد درصورتی که ثابت شود دادستانی کل و دیگر نهادها و افراد درصدد بدنام کردن نهادهای انتخاباتی هستند، این کمیسیون از آنها شکایت خواهد کرد. کمیسیون انتخابات حدود 2 هفته پیش نتایج نهایی انتخابات را اعلام کرد و به نامزدهای پیروز برگه عضویت مجلس نمایندگان را هم داد.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان تاکنون در رابطه با انتخابات پارلمانی این کشور اظهارنظر مستقیم نکرده است. وی تنها اعلام کرد که حق نامزدهای معترض است که برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی خود به مراجع قضایی مراجعه کنند. هفته گذشته عده‌ای از نمایندگان پارلمان جدید افغانستان در نامه‌ای به کرزی خواستار تشکیل سریع‌تر پارلمان شدند.

جنجال‌های انتخاباتی افغانستان در حالی ادامه دارد که خشونت‌ها در این کشور همچنان رو به افزایش است. روز جمعه انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در جنوب این کشور باعث کشته شدن حداقل 15 نفر و زخمی شدن بیش از 4 نفر دیگر شد. داوود احمدی، سخنگوی والی هلمند اعلام کرد: نیمه شب جمعه در مسیر کامیونی که از روستای خیر آباد به همت ولایت هلمند حرکت می‌کرد یک بمب کنار جاده‌ای منفجر شد که در نتیجه آن 15نفر از جمله چندین کودک کشته و 4 نفر دیگر زخمی شدند. وی شبه‌نظامیان طالبان را مسئول این بمب‌گذاری و کشتار غیرنظامیان دانست. هلمند یکی از مناطقی است که با عملیات گسترده نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در ماه‌های اخیر خشونت‌ها در آن افزایش چشمگیری داشته است.

سازمان ملل متحد در ماه آگوست اعلام کرد که تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در نتیجه درگیری‌های افغانستان در 6 ماه نخست سال 2010 به هزار و 271 نفر افزایش یافته است. با وجود افزایش آمار کشتار غیرنظامیان افغان، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که راهبرد افزایش نیروی آمریکا در این کشور مؤثر بوده است. به تازگی یک نظرسنجی در افغانستان نشان داد که اکثر مردم این کشور اعتقاد دارند که نیروهای خارجی به رهبری آمریکا توانایی برقراری امنیت در این کشور را ندارند و دولت افغانستان باید برای مذاکره با شبه نظامیان طالبان برای بازگشت آرامش تلاش کند.

کد خبر 122942

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز