همشهری آنلاین: سخنگوی حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد کابل در خصوص مسئله ایجاد پایگاه دائم نظامی آمریکا در افغانستان، با واشنگتن مذاکره ای نداشته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وحید عمر در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:" ما پیشتر اعلام کرده ایم با آمریکا در خصوص مسئله مشارکت راهبردی بلند مدت در تماس هستیم اما در خصوص استقرار احتمالی پایگاه دائم نظامی آمریکا در افغانستان گفتگو نکرده ایم"

سخنگوی کرزای این اظهارات را در پاسخ به سخنان سناتور آمریکایی لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی بیان کرد.

گفته می شود این سناتور آمریکایی ایجاد یک پایگاه دائم نظامی آمریکا را در افغانستان پیشنهاد کرده است.

  بی بی سی نیز گزارش داده :وحید عمر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، این سخنان را در واکنش به اظهارات یک سناتور آمریکایی مبنی بر نیاز آمریکا به پایگاه دائمی در افغانستان اظهار داشت.

لیندسی گراهام از سناتورهای ارشد جمهوریخواه، در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی آمریکا گفته بود که از دولت اوباما خواسته است تا پایگاه های دائمی در افغانستان ایجاد کند.

گراهام در مصاحبه با ان بی سی گفته است: ایجاد پایگاه دائمی در افغانستان برای منطقه نیز مفید خواهد بود، همانگونه که آمریکا پایگاه هایی در دیگر مناطق جهان دارد، ایجاد چند پایگاه در افغانستان می تواند ارتش این کشور را در مقابل طالبان بیمه کند، همچنین می تواند پیامی برای پاکستان باشد مبنی بر اینکه طالبان دیگر نخواهند توانست به افغانستان باز گردند و این پیام رفتار پاکستان را عوض خواهد کرد.

اما وحید عمر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این اظهارات گفته است، بحث ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان بصورت رسمی بین مقامهای دو کشور مطرح نشده است.

سخنگوی ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد که افغانستان به حمایت دائمی آمریکا نیاز دارد.

روزگذشته وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که حمایت مالی آمریکا از ارتش افغانستان در سال آینده، تا دوبرابر افزایش خواهد یافت.

بحث ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان درحالی مطرح می شود که این کشور تلاش دارد بر اساس استراتژی اوباما، در نیمه دوم سال ٢٠١١ خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کند.

کد خبر 124818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز