گروه بین‌الملل: روز گذشته همزمان با هشدار یک مقام ارشد سازمان ملل متحد درباره تبدیل شدن مشکلات و مصیبت‌های مردم افغانستان به موضوعی درجه 2 برای کشورهای خارجی، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که اکثریت افغان‌ها از توانایی آمریکا و متحدانش برای برقراری امنیت در این کشور نا‌امید هستند.

افغانستان

کاترین بِرگ، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جریان سفر به افغانستان گفت:‌ تمرکز دولت کابل و کشورهای خارجی فعال در افغانستان بیشتر بر امور سیاسی و همچنین طرح خروج نیروهای خارجی و آمریکایی از افغانستان است و موضوع حل و فصل مشکلات مردم عادی افغانستان به موضوعی درجه دوم تبدیل شده است.

وی اعلام کرد که برآوردن نیازهای مردم افغانستان همیشه باید در راس اقدام‌ها و تصمیم‌‌ها در این کشور قرار بگیرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سازمان ملل درخواست کمک 678 میلیون دلاری خود را به‌عنوان کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان در سال 2011 مطرح کرده است.

درحالی‌که خشونت‌ها در افغانستان با افزایش نیروهای آمریکایی افزایش یافته بیش از یک چهارم مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. افزایش خشونت‌ها در افغانستان، آمار تلفات غیرنظامیان در این کشور را هم افزایش داده و این مسئله به یکی از موارد مهم اختلاف آمریکا و کابل تبدیل شده است.

کاترین بِرگ در نشست خبری خود ضمن ابراز نگرانی درباره تلفات غیرنظامیان افغان گفت: از ژانویه تا سپتامبر سال‌جاری میلادی دفتر امور حقوق بشر، 2412 تلفات غیرنظامی را در افغانستان ثبت کرده که در مقایسه با همین دوره در سال 2009، 14درصد افزایش داشته است. مقام‌های سازمان ملل اعلام کرده‌‌اند که بدون شک سال 2011 برای مردم افغانستان پرچالش‌تر نسبت به سال‌جاری خواهد بود.

وضعیت بد زندگی مردم افغانستان و تمرکز کشورهای خارجی حاضر در این کشور بر عملیات نظامی در حالی است که مردم این کشور پس از 9 سال جنگ هرنوع امید و اعتماد به آمریکا و متحدانش را از دست داده‌اند.به گزارش رویترز، نتایج یک نظرسنجی جدید در افغانستان نشان داده است که اکثریت مردم این کشور اکنون هیچ امیدی به توانایی آمریکا و متحدان خارجی خود برای برقراری امنیت در این کشور ندارند. بیشتر از نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که نیروهای آمریکا و ناتو باید این کشور را ترک کنند تا دولت افغانستان بتواند با وارد شدن به مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان طالبان امنیت را در این کشور برقرار کند.

در این نظرسنجی که در 34 ولایت افغانستان صورت گرفته است نزدیک به سه‌چهارم مردم اعلام کرده‌اند که دولت این کشور باید مذاکره با طالبان را برای بازگشت آرامش به این کشور پیگیری کند. دولت حامد کرزی با نا‌امیدی از عملیات نظامی نیروهای خارجی در این کشور از مدت‌ها پیش در تلاش برای صلح با شبه‌نظامیان طالبان است.

کرزی در طرح صلح خود امیدوار است که بتواند شرایط بازگشت شبه‌نظامیان به عرصه سیاسی و اجتماعی برای همکاری آنها با دولت را فراهم کند. مقام‌های افغانستان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که بیش از 60 شبه‌نظامی طالبان در استان هرات در غرب این کشور اسلحه‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم نیروهای دولتی شده‌اند.

حضرت شریف مجددی‌، رئیس کمیسیون دولتی تقویت صلح در افغانستان با اعلام این مسئله ابراز امیدواری کرد که با مهار و تسلیم این نیروهای شبه‌نظامی امنیت و آرامش بیشتری در این استان حکمفرما شود. این در حالی است که بر اساس یک نظرسنجی دیگر مشخص شده است که درصد کسانی که از حملات طالبان علیه نیروهای خارجی حمایت می‌کنند به بالاترین سطح از سال 2005 تاکنون رسیده است.

در این نظرسنجی که توسط چند شبکه تلویزیونی از جمله بی‌بی‌سی صورت گرفته، 27 درصد مردم اعلام کرد‌ه‌اند که از حملات طالبان حمایت می‌کنند که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. در این نظرسنجی هم 73 درصد شرکت‌کنندگان خواستار مذاکره با طالبان برای برقراری امنیت شده‌اند.

مشکلات مردم افغانستان درحالی افزایش پیدا کرده است که برخی کشورهای خارجی فساد گسترده مالی و اداری در دولت کرزی را یکی از عوامل اصلی این مسئله می‌دانند. هرچند آمریکا خود یکی از کشورهای پیشتاز در متهم کردن دولت افغانستان به فساد مالی به حساب می‌آید اما روز گذشته ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در این کشور با دفاع از حامد کرزی اعلام کرد که انتظارات در افغانستان باید کاهش پیدا کند. وی با اذعان به اتهامات مطرح شده علیه اطرافیان رئیس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد که هیچ‌کس حامد کرزی را به ثروت‌اندوزی متهم نکرده است.

پترائوس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی‌ ای‌بی‌سی گفت: اینجا افغانستان است و قرار نیست افغانستان ظرف یک دهه یا کمتر به سوئیس تبدیل شود! وی همچنین با رد گزارش‌ها درباره استعفای خود پس از انتقاد شدید کرزی از حملات شبانه نیروهای آمریکایی گفت: فکر می‌کنم ما باید هراز گاهی خود را جای رئیس‌جمهوری افغانستان بگذاریم تا چالش‌های پیش روی او را بفهمیم.

رئیس‌جمهوری افغانستان چندی پیش در آستانه نشست سران ناتو در لیسبون از حملات ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در این کشور و کشتار غیرنظامیان به‌شدت انتقاد کرد و خواستار کاهش عملیات ویژه شبانه نیروهای آمریکایی در افغانستان شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل این مسئله با پافشاری بر راهبرد نظامی آمریکا اعلام کرد که عملیات نظامیان این کشور ادامه خواهد یافت. اکنون به‌نظر می‌رسد که مقام‌‌های آمریکا در میان مشکل بی‌اعتمادی مردم افغانستان و دولت این کشور درصدد هستند که راهکارهای جدیدی را برای رابطه بهتر با دولت این کشور برگزینند.

کد خبر 122487

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز