همشهری آنلاین: رئیس جمهور افغانستان در دیدار با هیئتی از مجلس نمایندگان آمریکا به سرپرستی جان بوهنر ، پیمان استراتژیک افغانستان و آمریکا را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیئت مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست جان بوهنر روز سه شنبه با حامد کرزی دیدار کرد.

به نقل از این اطلاعیه، کرزی در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و هیئت همراه، پیمان استراتژیک کابل - واشنگتن و تجدید نظر در عملیات‌های نیروهای خارجی که سبب کشتار غیرنظامیان می‌شود را گفت‌وگو کرده است.

کرزی در این ملاقات خواهان همکاری آمریکا و دیگر کشورهای متحد افغانستان برای روند واگذاری تأمین امنیت افغانستان از نیروهای خارجی به نظامیان افغان شده است تا در مرحله اول این روند با موفقیت انجام شود.

این هیئت روز گذشته پس از سفر به عراق و پاکستان وارد افغانستان شد.

سال گذشته نیز هئیتی از اعضای کنگره آمریکا در دیدار با حامد کرزی، خواهان روابط دراز مدت و ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی آمریکا در افغانستان شده بود که با پیگیری مقامات آمریکایی قرار است پیمان استراتژیک 2 کشور بزودی امضا شود.

با توجه به این که افغانستان در شرایط حساسی به سر می‌برد و در آستانه تشکیل "لویه جرگه " به منظور تصویب یا رد پیمان استراتژیک و تأسیس پایگاه‌های نظامی آمریکا، قرار داد، سفر این هئیت آمریکایی حائز اهمیت است.

همچنین روز گذشته شایعه ای در پایتخت افغانستان مطرح شد که این شایعه از پیشنهاد یک میلیون دلاری آمریکا برای هر یک از اعضای پارلمان افغانستان در ازای تصویب پیمان استراتژیک و پایگاه‌های نظامی دائمی آمریکا خبر می‌داد.

تصویب این پیمان برای آمریکا که یک دهه بودجه نظامی و انسانی هنگفتی را در افغانستان هزینه کرده است، بسیار اهمیت دارد و از این رو باید در آینده نزدیک شاهد سفر مقامات بیشتر آمریکایی به افغانستان بود.

کد خبر 132943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز