گروه شهری: براساس آخرین اخبار از مراحل پیشرفت عملیات عمرانی ساخت اتاق بحران شهر تهران، کار بتن‌ریزی سقف اول این مرکز از 5 روز پیش آغاز شده و قرار است طبق برنامه زمان بندی شده تا پایان امسال آماده افتتاح شود.

به گزارش همشهری، عملیات احداث نخستین  ساختمان استاندارد کشور که نقش  مرکز فرماندهی و هدایت عملیات مقابله با بحران  را در شهر تهران بر عهده دارد ، از بهار امسال توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران آغاز شد.

هدف از ساخت این مرکز فراهم ساختن امکان هماهنگی و فرماندهی متمرکز سوانح ناشی از وقوع بلایای طبیعی و حوادث ناگهانی است.

بنا بر این گزارش مرکز فرماندهی و هدایت عملیات مقابله (اتاق بحران)  شهر تهران با 2 هزار و 200 متر مربع زیربنا در سه طبقه شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول احداث می‌ شود و در آن بخش‌هایی چون : اتاق فرماندهی حادثه،   اتاق کارشناسان عملیاتی، فضای استقرار سامانه‌های الکترونیکی، مخابراتی، ماهواره‌ای و رایانه‌ای و فضای مناسب جهت استراحت، انبار لوازم و تجهیزات و سایر خدمات مورد نیاز پیش‌بینی شده است و در مکان‌یابی محل احداث آن شاخص‌هایی چون، دسترسی آسان به بزرگراه‌های ارتباطی، عدم مجاورت با ساختمان‌های بلند مرتبه و ... مدنظر قرار گرفته است تا از بالاترین کارکرد در هنگام بروز زلزله برخوردار باشد.

به گفته کارشناسان، این ساختمان از آنجا که باید از قابلیت خدمات‌دهی بی‌وقفه پس از زلزله‌های شدید بدون وارد آمدن آسیب‌های عمده سازه‌ای و غیر سازه‌ای از جمله اختلال در عملکرد تجهیزات الکترونیکی، مخابراتی، رایانه‌ای و ... برخوردار باشد ، ملاحظات سازه‌ای خاص و ویژه‌ای، حتی فراتر از آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) در آن پیش‌بینی شده است.

این گزارش می افزاید: از مدتها پیش  احداث ساختمانی مجهز و مستحکم در حوزه مدیریت بحران که شرایط و امکانات لازم جهت تشکیل ستاد و گردهمایی مدیران، کــــارشـــنـاسان عملیاتی سازمان‌های مسئول و مرتبط با موضوع را داشته باشد ضروری اعلام شده بود. این کارشناسان معتقدند اتاق بحران این امکان را فراهم می‌سازد که سامانه مدیریت حادثه به سرعت فعال شده و از بروز عملیات اشتباه، دوباره‌کاری، اختلال و تراکم نیروهای حاضر در صحنه و هدر رفتن انرژی و توان عملیاتی تحت یک مدیریت واحد  جلوگیری شود.

ساختمان اتاق بحران کاملاً منحصر به فرد است و براساس مأموریت پیش‌بینی شده برای این مرکز، ساختمان آن برای زلـزله‌هــایی با احتــمال وقــوع 2 درصـد در طــول 50سـال (دوره بازگشت 4750 سال) کاملا بدون آسیب‌ باقی مانده و تجهیزات و تأسیسات آن نیز امکان حضور مستمر نیروها را حداقل برای یک هفته بدون نیاز به محیط بیرون  از نظر انرژی، آب و ... فراهم می‌نماید.

کد خبر 12721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز