گروه اجتماعی: تنها 3درصد بیمارستان های پایتخت در مقابل زلزله مقاومند و عمر بیش از 70 درصد بیمارستانهای کشور بالای 25 سال است که در صورت بروز زلزله ،بیمارستانها، ساختمانهای مراکز دولتی مهم و مدارس بیشترین آسیب را خواهند دید.

به گزارش همشهری، ساختمان حدود پانصد بیمارستان از حدود هفتصد بیمارستان کشور، متولد دهه 1340 الی 50 و قبل از آن می‌باشد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: عمر بیش از 70 درصد بیمارستان‌های کشور بالای 25 سال است و اغلب آنها نمی‌توانند در مقابل زلزله مقاوم باشند لذا باید به سازه‌های بیمارستانی توجه بیشتری شود و با توجه به اینکه ایران جزو شش کشور بلاخیز دنیا محسوب می‌شود، باید در فاز آمادگی که مهمترین فاز مقابله با حوادث غیر مترقبه است، حساس باشد.

وی افزود:کاهش عوارض و آسیب‌های حوادث غیرمترقبه، پاسخ‌دهی، بازگشت به زمان اولیه از جمله فازهایی است که باید برای مقابله با حوادث غیر مترقبه، به آنها توجه داشت.

وی با اشاره به آغاز به کار دبیرخانه کار گروه بهداشت و درمان درحوادث و سوانح غیرمترقبه در وزارت کشور گفت: این کار گروه، پس از تصویب آیین نامه‌ها و شرح وظایف پیشنهادی که در طرح امداد و نجات کشور مصوب شد، به عنوان یک کارگروه تخصصی عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرد که با هدف کلی پیشگیری، کاهش آسیب، پاسخ مناسب و بازتوانی عوارض ناشی از سوانح و حوادث غیرمترقبه، قبل، حین و بعد از بروز سانحه را پیگیری می‌کند.

تقویت و ارتقای آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه به ویژه آمادگی بخش سلامت و تقویت و ارتقای واکنش سریع، توسعه ساختار‌های مدیریت حوادث از جمله اهداف دبیرخانه کار گروه بهداشت و درمان است.

هم اکنون طراحی و راه‌اندازی مراکز مدیریت بحران ایجاد شده و قرار است در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود که وظیفه این مرکز، مانیتورینگ و اطلاع‌رسانی دایم از حوادث است و این مرکز اطلاعات را از منابع مختلف اخذ کرده و به افراد ذیصلاح اطلاع می‌دهد.

اتاق هدایت بحران، به امکاناتی همچون تلفن ماهواره‌ای، سیستم آن لاین ماهواره‌ای وجی.ای.اس و سیستم‌های پشتیبانی دیگر نیاز دارد که هم اکنون در تهران و 3 استان ایجاد شده است.

بر اساس تخمین کارشناسان در صورت بروز زلزله بین 20 تا 50 درصد بیمارستانها تخریب خواهند شد و تنها 3 درصد از بیمارستانهای پایتخت در مقابل زلزله احتمالی 2/7 ریشتری مقاوم هستند.این در حالی است که بیمارستانها، در هر موقعیتی بایستی فعال و ایستا بوده و با قدرت به آسیب‌دیدگان رسیدگی کنند.

بیمارستانهای تهران به لحاظ فنی و سازه‌ای ضریب ایمنی بالایی در برابر زلزله ندارند و مقاومت برخی از آنها حتی در برابر زلزله 6 ریشتری نیز اندک است. این گزارش حاکی است، بیمارستانها ساختمانهایی استراتژیک هستند که در مقاطع زمانی مختلف ساخته شده‌اند و بسته به آن زمان‌ها از لحاظ ساختاری اشکالات سازه‌ای بسیاری دارند و با استاندارد 2800 زلزله مطابقت ندارند.

همچنین علاوه بر مقاوم‌سازی ساختمانهای بیمارستانها، باید تجهیزات جانبی آنها هم ایمن‌سازی شود. نوع معماری بیمارستانهای تهران غلط است برای مثال موقع حوادث باید اورژانس، اتاق عمل و سی تی اسکن در طبقه همکف و در کنار هم باشند تا مجروحان با آسانسور که بسیار خطرناک است منتقل نشوند در حالی که این مسأله در اکثر بیمارستانهای فعلی رعایت نشده است.

کد خبر 8314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز