گروه شهری: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن هشدار نسبت به خطرات احتمالی وقوع حوادث، گفت: مدیریت بحران در کشور هیچ اولویت و جایگاهی در برنامه‌ریزی‌ها ندارد و هزینه سنگین حوادث ناگوار ناشی از این بی‌توجهی‌ها را همواره مردم می‌پردازند.

رسول خادم، در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه «ما شاهد بحران در مدیریت بحران هستیم» افزود: متأسفانه گویی تا زمانی که حادثه‌ای مانند زلزله بم، یا سقوط هواپیما در مجتمع مسکونی توحید اتفاق نیفتد، پیگیری لازم در خصوص جایگاه و اهمیت ستاد بحران از سوی مدیریت کشور و حتی رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب امداد و نجات، مقاوم نبودن و کمبود 220 پایگاه  اورژانس در تهران گفت: از 74 پایگاه اورژانس، بسیاری از آنها به لحاظ مقاومت دچار مشکل است و به عنوان مثال ساختمان  اصلی اورژانس در خیابان جمهوری دارای عمری 40 ساله است که با وقوع زلزله در کمترین مقیاس ریشتر فرو می‌ریزد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گفت: هم اکنون اورژانس تهران به لحاظ اعتبارات مالی مورد بی‌مهری وزارت بهداشت قرار دارد و تنها حدود نیمی از اعتبارات مربوطه به این بخش اختصاص یافته و مابقی صرف دانشگاههای علوم پزشکی می‌شود؛ در حالی که محوریت تخصیص این اعتبارات  باید اورژانس باشد.

خادم افزود:  با اینکه طبق استانداردها زمان رسیدن به محل حادثه برای  اورژانس 8 دقیقه است در حال حاضر این رقم  در تهران 12 دقیقه است و  با توجه به مشکلات  ترافیکی برای رسیدن به حد استاندارد راهی طولانی در پیش داریم.

وی گفت: بر اساس استانداردهای بومی،  به ازای هر 32 هزار نفر و بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای هر 15 هزار نفر باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد، که به این ترتیب، تهران 300 پایگاه اورژانس نیاز دارد، در حالی که این تعداد در تهران هم اکنون 74 پایگاه است.

وی همچنین با اشاره به 75 پایگاه موجود آتش نشانی در تهران  گفت: از این تعداد، 5 ایستگاه به صورت کانکس است و  در سال آینده تاسیس 20 مرکز دیگر آتش نشانی  در دستور کار شهرداری قرار دارد که 8 میلیارد تومان برای احداث آنها در نظر گرفته شده است.

خادم با اشاره به ارائه خدمات اورژانس به رغم مشکلات فراوان گفت:  اورژانس تهران دارای یک‌هزار و 150 پرسنل است که از این تعداد 650 تن نیروی متخصص و بقیه  نیروهای خدماتی هستند، در حالی که تعداد نیروها با توجه به حساسیت کار  و ارائه خدمات مناسب باید 4  برابر تعداد کنونی باشد.

وی کمبود آمبولانس اورژانس تهران را 500 دستگاه اعلام کرد و گفت: بر اساس استانداردها، مدت زمان تعیین شده برای رسیدن به محل، باید حدود 8 دقیقه باشد که هم اکنون در تهران این زمان 15 دقیقه است وتا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی همچنین با اشاره به کمبود اعتبارات عمرانی اورژانس گفت: برای احداث سالانه 20 پایگاه اورژانس در تهران هر سال 3 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار عمرانی نیاز است در حالی که طی سالهای گذشته این مبلغ صفر بوده است.

خادم در عین حال اعتبارات جاری اورژانس تهران را در سال 85 ،  حدود 800  میلیون تومان اعلام کرد و گفت: حتی با فرض ثابت نگه داشتن وضعیت فعلی، مرکز اورژانس تهران در بخش اعتبارات جاری با 320 میلیون تومان کسری اعتبار روبه‌رو است.

وی بر ضرورت توجه ویژه وزارت بهداشت برای احداث پایگاههای اورژانس تاکید کرد و با اشاره به وضعیت سازمان آتش نشانی گفت: تعداد ایستگاههای آتش‌نشانی، همزمان با آغاز فعالیت شورای شهر دوم، 55 ایستگاه بود که این تعداد هم اکنون به 95 ایستگاه رسیده و با توجه به این که برای دستیابی به استانداردها، 120 ایستگاه نیاز داریم، کمبودها بزودی طی سالهای آینده با اختصاص اعتبار مناسب در بودجه شهرداری رفع می‌شود.

کد خبر 17044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز