همشهری آنلاین: دادستان تهران درباره تشکیل دادسرای ویژه میراث فرهنگی، نامه‌های همسر تاج‌زاده، بیانیه میرحسین موسوی، حادثه ایران‌خودرو، اعدام زهرا بهرامی، پرونده سلطان شکر و دستگیری مهران فرجی و چند موضوع دیگر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه 22 (امور اقتصادی) در جمع خبرنگاران درباره تاسیس دادسرای ویژه‌ میراث فرهنگی گفت : اگر قرار باشد بر اساس میل دستگاه‌های اجرایی، دادسرا و شعب دادگاه ایجاد شود صدها شعبه‌ تخصصی باید تشکیل شود که این کار از عهده‌ ما خارج است.

 وی ادامه داد: البته در برخی از موارد مانند جرایم پزشکی و رایانه‌ای، دادسرای مشخصی تشکیل شده است اما در موارد دیگر تلاش کردیم تا پرونده‌ها در یک جا متمرکز شوند.

 خبرنگاری به نامه همسر تاج‌زاده درخصوص حقوق زندانیان اشاره کرد. جعفری‌ دولت‌آبادی هم گفت: ایشان نامه زیاد می‌نویسند اما ما به رعایت حقوق زندانیان توجه داریم و توجه داشته باشید که اگر این حرف‌ها مستند نباشد قابلیت پی‌گیری قضایی دارد.

 خبرنگاری هم به بیانیه‌ میرحسین موسوی درباره مصر و تونس اشاره کرد و خواستار ارزیابی دادستان تهران شد. جعفری دولت‌آبادی پاسخ داد: ما مواضع خود را قبلا اعلام کرده‌ایم.

 وی درباره پرونده‌ مهران فرجی (خبرنگار بازداشت شده) نیز گفت: پرونده وی هنوز تکمیل نشده و پس از تکمیل، آزاد خواهد شد. همان‌طور که خانم حاتمی پیش از این آزاد شد.

 وی درباره حادثه ایران‌خودرو نیز تصریح کرد: در این حادثه که چهارشنبه شب هفته‌ گذشته رخ داد چهار نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. در سلامت راننده تردید وارد شده و به پزشکی قانونی ارجاع داده شده است. البته تعدادی به خاطر برخی مسائل به دادسرا فراخوانده و سپس آزاد شدند. پرونده راننده کامیون در دادسرای فرودگاه مفتوح است و قرار 300 میلیونی صادر شده است.

 دادستان تهران درباره خبری که پیش از این با عنوان پلمپ دفتر فارسی‌وان مطرح شده بود، با تصحیح این موضوع، اظهار کرد: زمانی که آن استودیوی زیرزمینی کشف شد، به فارسی‌وان تعبیر شد. این پرونده در جریان تحقیقات است و متاسفانه از این نوع دفاتر در تهران زیاد وجود دارد و دادسرای تهران مکلف شده که این موضوع را رسیدگی کند. در هفته گذشته نیز یک مورد از این دفاتر در تهران کشف شد.

 وی اظهار تاسف کرد که «برخی از جریان‌های ضدفرهنگی در خارج از کشور سعی در افزایش این استودیوها دارند» و گفت: اما پلیس و قوه‌ قضاییه اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده است.

 وی درباره پرونده ضالین نیز گفت: اگر منظور همان سایت‌های مستهجن است، در این خصوص برای دو نفر در دو شعبه متفاوت حکم اعدام صادر شده که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است. موردی نیز درخصوص پرونده‌ ضد ادیان بود که اخیرا به دادگاه انقلاب معرفی شده و تعداد آن‌ها هفت نفر است.

 ژدادستان تهران با بیان این‌که «پرونده‌ سلطان شکر نیز در مرحله‌ رفع نقص است» گفت: ما این پرونده را در دادگاه گرفته‌ایم تا زودتر رفع نقص شود و نتیجه‌ آن به اطلاع مردم برسد.

 خبرنگاری در پایان با اشاره به اعلام مواضع دولت هلند در پی اعدام زهرا بهرامی مبنی بر تعلیق روابط با ایران، گفت: ما قاضی هستیم. به کارهای دیپلماتیک کاری نداریم اما دولت هلند بداند که دولت‌ها حق ندارند در مسائل حقوقی کشورها دخالت کنند.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا در میان افراد اعدام شده، متهمانی درخصوص خرید و فروش شیشه نیز حضور داشتند؟ گفت: احکامی که در هفته‌های اخیر به اجرا گذاشته شد پیش از این قطعی شده بود اما طبق سیاست‌های قوه‌ قضاییه که حکم باید برای اجرا قطعی شود، پس از قطعی شدن و هماهنگی‌ها با دستگاه قضایی، به اجرا گذاشته شد.

 وی افزود: این افراد پیش از این محکوم شده بودند و اکثرا در موضوع همراه داشتن هروئین بود. البته احتمال دارد در میان آن‌ها موردی درخصوص شیشه نیز وجود داشته باشد.

 خبرنگاری سوال کرد: آیا مدعی‌العموم درخصوص توزیع قرص اکس‌تازی در چند هیات عزاداری در میان عزاداران در هفته‌های اخیر ورود کرده است؟ جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که «از این موضوع خبری ندارم» گفت: اگر افرادی از این موضوع اطلاعی دارند به دادستانی اطلاع دهند.

 دادستان تهران در پاسخ به این سوال که برخی از خانواده‌های افراد اعدام شده مدعی شده‌اند که اجساد به آن‌ها تحویل داده نشده است، گفت: نمی‌توان به صورت موردی به این سوال پاسخ داد. اگر کسانی هستند که اجساد را تحویل نگرفته‌اند به دادسرا مراجعه و موضوع را مطرح کنند.

 وی درباره وضعیت پرونده‌ ترور علی‌محمدی نیز اظهار کرد: اقدامات خوبی درخصوص این پرونده انجام شده و متهمان دستگیر شده‌اند. البته نمی‌توانم تعداد آن‌ها را بگویم. امیدوارم به نکات خوبی در این خصوص برسیم. مطمئن باشید اعلام تعداد، دشمنان را حساس‌تر می‌کند تا سرنخ‌های ما را بسوزانند.

 وی درباره سرانجام پرونده‌ دو مامور متخلف در حادثه‌ سعادت‌آباد نیز اظهار کرد: این پرونده در بدو ورود به دادسرای نظامی ارسال شد؛ زیرا در این خصوص که آیا تخلفی واقع شده یا نه؟ بر اساس قانون، نیروهای مسلح به آن رسیدگی می‌کنند. حداقل برای دو نفر در این رابطه پرونده تشکیل شده است.

 خبرنگاری سوال کرد: آیا در موضوع مرگ شیر و ببر باغ‌وحش تحقیقاتی انجام شده است؟ دادستان تهران گفت: تا این لحظه دادستانی درخصوص این موضوع ورود پیدا نکرده است و اجازه دهید ما برای رسیدگی به حقوق حیوانات ورود پیدا نکنیم.

 خبرنگار دیگری با بیان این‌که عده‌ای از سایت‌ها مدعی شده‌اند که زهرا بهرامی ـ که روز شنبه اعدام شد ـ در روز عاشورا دستگیر شده است، خواستار توضیح شد.

 جعفری‌ دولت‌آبادی گفت: این‌که وی در روز عاشورا دستگیر شده مغایرتی با داشتن مواد مخدر ندارد. البته وی اتهامات دیگری نیز داشت اما در بازرسی از منزل وی کوکایین کشف شد و قاضی برای وی حکم اعدام صادر کرد.

 وی درباره بازداشت فرزند یکی از شخصیت‌ها ـ که روز شنبه خبر آن در سایت‌ها مطرح شد ـ اظهار کرد: اساسا بازداشتی در کار نبوده و وی فقط احضار قضایی شده بود.

 وی درباره علت این احضار نیز گفت: ما در مورد مسائل امنیتی گاه از افراد توضیح می‌خواهیم. وی نیز احضار شده بود.

 خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده‌ پزشک کهریزک از دادستان تهران سوال کرد که وی گفت: این پرونده در دادسرای جنایی مفتوح است ولی هنوز منجر به نتیجه نشده است اما بازپرس تلاش کرده تا تحقیقات خود را تکمیل کند.

 وی درباره افرادی که قبل از انجام عملیات ترور بازداشت شده بودند، فقط گفت: این افراد قبل از انجام ترور دستگیر شده بودند.

کد خبر 127028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز