چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ بازجویی از موسوی و کروبی گفت: دروغ‌گویی حد و حسابی دارد.

 به گزارش ایسنا، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در حاشیه همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره اخبار منتشره مبنی بر دستگیری تعدادی از افراد در روز سه‌شنبه گفت: در روز سه‌شنبه در تهران اتفاق خاصی نیفتاد. رفت و آمد به روال عادی بود و تنها عده‌ای تلاش داشتند در راستای تحریک‌های ضدانقلاب تجمعاتی داشته باشند که در این امر موفق نشدند.

 وی درپاسخ به این سوال که آیا افرادی روز سه‌شنبه دستگیر شده‌اند، گفت: پلیس طبق وظایف خود نسبت به پراکنده کردن تجمعات اقدام می‌کند و این کار خلاف قانون نبوده و کار ساری و جاری پلیس است.

 جعفری دولت‌آبادی درمورد دستگیرشدگان 25 بهمن ماه که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: طبیعی است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هیچ تکلیفی نسبت به انتشار آمار دستگیرشدگان ندارند اما حسب مقررات پلیس موظف است به خانواده دستگیرشدگان اطلاع دهد. ما این کار را پیگیری کردیم و این امر صورت گرفت. بنابراین در این زمینه اعتراضات بسیار کاهش یافته است. طبیعی است خانواده‌ای که فرزندش شب به خانه بازنگردد نگران شود و پلیس این وظیفه را داشت تا به آنها اطلاع دهد.

 دادستان تهران خاطر نشان کرد: یکی از دلایل اینکه آمار ارایه نمی‌شود این است که در مواردی پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود اتهامی متوجه افرادی نیست و آزاد می‌شوند. آنهایی هم که اتهامی متوجه آنها است به دستگاه قضایی ارجاع می‌شوند. پس از ارجاع نیز اگر دلیل قانع‌کننده‌ای نباشد و بی‌گناهی فرد ثابت شود وی آزاد خواهد شد. یکی دیگر از دلایل عدم انتشار آمار این است که ممکن است عده‌ای این موضوع را دستاویز موفقیت خود قرار دهند. بار دیگر به خانواده‌ها تاکید می‌کنیم حضور در راهپیمایی غیرقانونی جرم است و از آنها می‌خواهیم اجازه ندهند فرزندان‌شان در این راهپیمایی‌ها شرکت کنند.

خبرنگاری با بیان اینکه «برخی سایت‌ها ادعا کرده‌اند که از آقایان کروبی و موسوی بازجویی به عمل آمده و آنها قسمتی از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه محدود شدن ارتباطات آقایان موسوی و کروبی گام نخست است اشاره می‌کنند»، توضیح دادستان تهران را خواستار شد که وی، گفت: به مردم می‌گویم دروغ‌گویی حد و حسابی دارد. شایعات درباره انتقال کروبی و موسوی خلاف است.

 دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا این دو نفر در حصر خانگی به سر می‌برند؟ گفت: این تعابیر معانی دیگری پیدا می‌کند. آقایان کروبی و موسوی و همسران‌شان در منزل‌شان هستند.

 در ادامه خبرنگاری به اخبار برخی سایت‌ها مبنی بر اینکه چراغ خانه آنها روشن نشده که دادستان، گفت: دروغ حد و اندازه دارد.

 دادستان تهران در خصوص پرونده دادستان سابق تهران نیز، گفت: موضوع استعلام که سخنگوی قوه قضاییه مطرح کردند مربوط به بخشی از پرونده است که از یک مرجع ذیصلاح پرسیده شده و منتظر پاسخ آن هستیم. پس از مشخص شدن آن، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

 خبرنگار دیگری با بیان اینکه «گفته می‌شود در روزهای اخیر نیروهای خودسر با چوب و چماق در خیابان‌ها حضور داشتند» از دادستان تهران خواستار توضیح بیشتر شد که وی، گفت: چنین چیزی را تایید نمی‌کنم و فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد. دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هیچکدام مصوبه و مجوزی مبنی بر این کار ندارند.

 جعفری دولت‌آبادی درباره هتاکی به فرزند یکی از مسئولان نظام نیز، گفت: در خصوص افراد خانواده یک مسئول رسیدگی مستلزم شکایت شخص است و بین فرزندان و خود مسئولان تفاوت وجود دارد. در مورد فرزندان به واسطه قانون مسئولیتی برعهده ما نیست اما در خصوص مسئولان بارها تاکید کرده‌ایم که اهانت جرم است.

 وی خاطر نشان کرد: در مورد رسیدگی به این نوع شکایات دو بخش خصوصی و عمومی وجود دارد. در بخش خصوصی صبح امروز گفته شد که شکایتی اعلام شده که باید به دفتر بروم و موضوع را بررسی کنم اما در مورد بخش عمومی بارها گفته‌ایم اهانت به مسئولان پنجگانه جرم است. ما معتقدیم حمایت از مسئولان در برابر توهین‌ها به معنای آن نیست که تمام کارها مورد تایید است بلکه تا زمانی که مسئولیت دارند به واسطه قانون برعهده ما است.

 دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا اگر از جنبه خصوصی شکایتی نشود شما به عنوان مدعی‌العموم از جنبه عمومی وارد خواهید شد، گفت: بله این مسئله قابل اقدام است.

دادستان تهران در خصوص خرید و فروش مواد محترقه برای چهارشنبه سوری، گفت: روز سه‌شنبه در ستاد جرایم خاص بحث‌های خوبی انجام شد اما اصل بر پیشگیری است. امسال پلیس همانند سال‌های گذشته با کسانی که بخواهند امنیت را برهم بزنند، برخورد می‌کند. قانون ایجاد مزاحمت برای شهروندان را جرم می‌داند و طبیعی است که اگر کسی مرتکب جرم شود، مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

 وی درباره قرار گرفتن نامش در لیست سیاه اقتصادی آمریکا، خاطرنشان کرد: این موارد نشان از دشمنی کشور آمریکا است. بنده هیچ‌گونه اموالی در کشور آمریکا ندارم و اگر مالی پیدا کردند برای خودشان.

 جعفری دولت‌آبادی افزود: انقلاب ما اثرات خود را گذاشته و امروز آمریکایی‌ها ناتوان شده‌اند و دست به اقدامات مذبوحانه می‌زنند. دور نیست زمانی که ملت‌های ستمدیده آمریکا را به واسطه نقض حقوق بشر تحت تعقیب قرار دهند. امروز آمریکایی‌ها ادعاهای واهی را علیه ایران مطرح می‌کنند به گمان اینکه در افکار مردم ایران تاثیرگذارند. در حالی که با قاطعیت می‌گویم نه تنها این ادعاها تاثیری ندارد بلکه نشانه پیروزی انقلاب است.

کد خبر 129633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز