گروه سیاسی: دادستان تهران با اشاره به دادگاه مدیرمسئول روزنامه‌ ایران گفت: رسانه‌هایی که متن لایحه‌ دفاعیه‌ متهم را به‌طور کامل منتشر کرد‌ه‌اند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت؛ او در عین حال تاکید کرد که این موضوع به معنای دفاع از مهدی هاشمی نیست.

عباس جعفری دولت‌آبادی

عباس جعفری دولت‌آبادی تنها به اطلاعیه‌ای که دادستانی تهران روز دوشنبه درباره لایحه دفاعیه مدیرمسئول ایران منتشر کرده بود بسنده نکرد و روز گذشته با حضور در یک نشست خبری در این باره توضیحاتی ارائه کرد.وی در این نشست خبری که ایسنا مشروح آن را منتشر کرد گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که انتشار خبر دادگاه‌ها باید در چارچوب مقررات باشد.

درخصوص این پرونده دادگاه ساعت 13:30 به اتمام رسیده است. سایت روزنامه ایران متن لایحه را ساعت 11:40 دقیقه روی سایت قرار داده است.وی ادامه داد: در رابطه با این پرونده هنوز حکمی صادر نشده بود و هیات منصفه تنها بخشی از دادگاه است و رای دادگاه در این زمینه حائز اهمیت است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، ماده 188 قانون آیین دادرسی و مواد 30 و 31 قانون مطبوعات را قرائت کرد و افزود: لایحه دفاعیه بخشی از پرونده است؛ اگر چه تحقیقات نیست. انتشار لایحه دفاعیه مدیرمسئول ایران اشکال قانونی داشته است. نخست اینکه متضمن اهانت به دیگران است. به‌عنوان مثال آیا نمایندگان که دارای مصونیت هستند می‌توانند در نطق‌های خود به فرد یا افرادی اهانت کنند؟ که ما می‌گوییم نه آنها نمی‌توانند.

جعفری دولت‌آبادی گفت: باید توجه داشت که لایحه قبل از پایان دادگاه منتشر شده و متضمن توهین به برخی از افراد است و همچنین نسبت به برخی از مسئولان مطالبی را بیان کرده است.

اولین کسی که هشدار داد من بودم

دادستان تهران درباره‌ این موضوع که گفته می‌شود جلوگیری از انتشار متن لایحه مدیرمسئول روزنامه ایران به‌نوعی دفاع از مهدی هاشمی است، گفت: بارها گفته‌ایم و باز هم تاکید می‌کنیم دستگاه قضایی، خود مدعی مهدی هاشمی است و با کسی هم تعارف ندارد. نخستین کسی که در دستگاه قضایی به مهدی هاشمی هشدار داده بود، بنده بودم و زمانی که این حرف را زدیم قبل از احضار وی بود. بنابراین خلط این مبحث که جلوگیری از بیان مطالب مدیرمسئول روزنامه ایران دفاع از مهدی هاشمی بوده نادرست است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: هر فردی که اتهامی دارد، حقوقی هم دارد. مهدی هاشمی از نظر ما متهم است و احضار شده و احضار وی نیز قانونی بوده و درصورت ورود به کشور نیز به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود اما اینکه بیاییم در دادگاه مطالبی را بیان کنیم درست نیست. اظهارات کسی که در دادگاه صحبت می‌کند باید در چارچوب قانون باشد.

وی با تاکید بر اینکه مطبوعات باید خود را در چارچوب قوانین وفق دهند، افزود: ما از انتقاد حمایت می‌کنیم. دستوری که ما در این زمینه داده‌ایم کاملا قانونی بوده و از آن حمایت می‌کنیم و مردم خواهند دید که اگر مهدی هاشمی به ایران بیاید محاکمه می‌شود.

پیگرد قضایی

جعفری دولت‌آبادی با قدردانی از مطبوعات و رسانه‌هایی که متن کامل را منتشر نکرده‌اند، گفت: ما بیان کردیم که متن را به‌طور کامل چاپ نکنند. درخصوص روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که متن لایحه را کامل چاپ نکرده‌اند مدعی نیستیم ولی کسانی که متن را کامل ارائه کرده‌اند آنها را دنبال می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در اینجا اعلام می‌کنیم درخصوص کسانی از جریان فتنه که لایحه دفاعیه خود را چاپ کرده‌اند، ما اعلام جرم کرده‌ایم و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. 2 نفر از محکومان جریان فتنه، متن لایحه خود را چاپ کرده‌اند که آنها را تعقیب می‌کنیم.

وی گفت: این اتفاق بازتاب گسترده‌ای داشت و طوری سازماندهی شده بود که فضا ایجاد شود. ما اجازه نمی‌دهیم فضای توهین و بداخلاقی در جامعه ایجاد شود. در موضوع دریافت رشوه از قضات که از سوی یکی از افراد مطرح شده بود، تاکید کردم مگر هر فردی حرفی را بزند مطبوعات باید منتشر کنند.

دستگیری تیم مظنون ترورها

دادستان تهران از دستگیری تیم مظنون ترورهای اخیر خبر داد و گفت: این تیم توسط حفاظت اطلاعات شناسایی و به دادستانی معرفی شدند که در بازجویی‌های اولیه مشخص شد این تیم آموزش‌های نظامی و عملیاتی را در خارج از کشور برای ترور 2 استاد دانشگاه دیده بودند.

به گزارش مهر، عباس جعفری دولت آبادی افزود: براساس اطلاعات به دست آمده از اعضای این تیم مشخص شد که از برنامه‌های آتی آنها ترور چهره‌های دیگری در داخل کشور بوده است که همچنان بازجویی‌ها ادامه دارد.دادستان تهران با بیان اینکه اعترافات خوبی از اعضای تیم ترور گرفته شده گفت: هنوز متهمان اصلی پرونده ترور استادان دانشگاه شهید بهشتی دستگیر نشده‌اند.

پلمب مرکز دوبله شبکه فارسی وان

جعفری دولت‌آبادی در مورد پرونده پلمب مرکز دوبله شبکه فارسی وان گفت: این مرکز با هدف کمک به جریان ضدانقلاب وظیفه دوبله فیلم‌های شبکه فارسی وان را در دفتری واقع در مرکز شهر تهران بر عهده داشت.

دادستان تهران با بیان اینکه در این پرونده 5 نفر دستگیر و این مرکز پلمب شد گفت: در داخل این مرکز دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای وجود داشته است که برای دادستانی جای سؤال دارد که چگونه این تجهیزات پیشرفته وارد کشور شده و در این مرکز نصب شده است.

بحث آلودگی هوا

دادستان تهران در مورد اینکه چرا دادستانی وارد بحث آلودگی تهران نمی‌شود، گفت: نه اینکه دادستان نمی‌خواهد و نمی‌تواند؛ من قبلا تصریح کردم وقتی مسئولان کشور یک عزم جدی گرفته‌اند که با شیوه‌های مختلف در مورد آلودگی عمل کنند ما استقبال می‌کنیم و من گفتم اجازه دهید اگر این شیوه‌ها به نتیجه نرسید ورود قضایی پیدا می‌کنیم.

دولت آبادی افزود: ورود قضایی هم در مواردی مثل بحث کارخانه‌ها، اتومبیل‌ها و حتی فرودگاه مهرآباد قابل پیگیری است. ما می‌خواستیم فضا را قضایی نکنیم و در مواردی که مسئولان غفلت کنند ورود خواهیم کرد. مردم هم می‌توانند شکایت کنند و اگر خسارتی باشد پیگیری می‌شود.

کد خبر 122630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز